به گزارش روابطعمومی ادارهکل کانون استان سمنان، گردهمآیی مربیان مرکز آفرینشهای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان با عنوان «به صرف گفتوگو» در قالب اولین نشست سیر مطالعاتی مربیان ادبی با محوریت کتاب رستاخیز کلمات، یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ بهصورت حضوری در مرکز فرهنگیهنری کانون شهمیرزاد برگزار شد.
نبیاله خدابخشی مدیرکل بههمراه فروهر معدنی معاون فرهنگی و سمیه مجیدی مسئول حراست کانون سمنان با حضور در جمع کارشناسان و مربیان مرکز آفرینشهای ادبی در بخش دوم این نشست، ضمن قدردانی از فعالیتهای اجرایی در بخش ادبیات کودک و نوجوان، اظهار داشت: خوشحالیم که فرصتی دست داد تا دوباره از نزدیک با مربیان، گفتوگو داشته و امیدواریم این سلسلهبرنامهها در استان افزایش یافته و حس همدلی و همافزایی به بخشهای دیگر نیز انتقال داده شود تا در فضایی آرام و دوستانه به خروجیهای مثبت بیش از پیش دست یابیم.
مهرناز نصیری کارشناس ادبی کانون سمنان در ابتدای نشست، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری کارگاههای ادبی فصل بهار و روند رو به رشد فعالیتهای مربیان ادبی در بستر فضای مجازی از تلاش یکایک آنها قدردانی و اظهار کرد: این گردهمآیی از برنامههای پیشبینیشدهی کتاب کار سال جاری استان بوده که بهمنظور همکاری و همراهی بیشتر مربیان و کارشناسان، نقد و بررسی فعالیتها و ویژهبرنامهها و با هدف افزایش دانش ادبی و ترغیب و تشویق کارشناسان، مربیان و رابطان ادبی به مطالعه بهویژه موضوعات کتاب «رستاخیز کتاب» نوشتهی محمدرضا شفیعیکدکنی، بهصورت تخصصی و گفتوگومحور اجرا شده است.
نسرین قربانی کارشناس بخش مکاتبهای کانون سمنان در ادامه بهعنوان مدرس نشست، ضمن اشاره به چرایی مطالعهی مربیان و بررسی گزیدهای از کتاب رستاخیز کلمات درخصوص نقش خیال و اندیشه در شعر، زبان، فرم، اصول بنیادین جریان فرمالیسم و تأثیرات آن در پیدایش جریانهای دیگر، خاستگاه طبیعی فرمالیسم در نخستین سالهای قرن بیستم و نگاهِ حسی، مادی، تجربی و علمگرای قوم روس و دلبسنگی آنها به تجرید و مفاهیم فلسفی، معرفی مؤلفههای فرمگرایان و جریان و ریشههای فرمالیسم روسی، نقش کمرنگ تصویرها و تأکید بر ارزش ذاتی کلمهها و فعال کردن تمام عناصر زبانی، آشناییزدایی از منظر صورتگرایان، اثرات پنهان و آشکار جادوی مجاورت، اهمیت آن در زبان فارسی و بررسی شیوههای ایجاد آن در شعر کودک و... با ارائهی نمونههایی از آثار شاعران و نویسندگان، مطالبی را به شکل کارگاهی بیان کرد.
گفتنی است، در بخشی از این نشست مربیان ادبی ضمن مطالعهی کتابهای شعر کودک و نوجوان به بررسی و شناسایی آشناییزدایی و... پرداختند و دیدگاهها و نظرهای خود را بیان کردند.