قصه‌گویی یکی از ابزارهای موثر در آموزش و پرورش استثنایی است

داور زبان اشاره جشنواره قصه‌گویی مازندران، قصه‌گویی را یکی از ابزارهای موثر در آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد.

داور بخش زبان  اشاره مرحله استانی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی در گفت و گو روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مازندران، با بیان اینکه سنجه‌های ارزیابی اجرای قصه‌گوها در بخش اشاره تفاوتی با سایر بخش‌ها ندارد، گفت: تنها تفاوت مربوط به بخش ارتباط کودک با مخاطب است با توجه به اینکه در حوزه کودکان و نوجوانان ناشنوا محل ارتباط یا همان«حس شنوایی» دچار آسیب است قصه‌گو باید از زبان اشاره استفاده کند تا ارتباط با کودک برقرار کند.

سیدحسین قاسمی با اشاره به اهمیت استفاده از زبان اشاره، افزود: قصه‌گوی کودکان و نوجوانان استثنایی از نظر دیدگاه تخصصی باید هم زبان اشاره را به درستی استفاده کند و هم گفتار خوانی خوب داشته باشد تا کودک بتواند، لب‌خوانی هم انجام دهد و هر چه کامل تر ارتباط میان مربی و کودک برقرار شود.

قاسمی با بیان اینکه در آموزش و پرورش استثنایی از قصه‌گویی به عنوان ابزاری مهم  برای آموزش کودکان استثنایی استفاده می شود، گفت: معلم در جایی که تشخیص دهد؛  از قصه به عنوان ابزار آموزشی برای جلب نظر کودک و تاثیر برروی آموزش او استفاده می‌کند.

این مسئول سابق آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه طی سال‌های اخیر با همکاری کارشناسان کانون، آموزش قصه‌گویی به معلمان آموزش استثنایی انجام شد، افزود: در سطح استان از کارشناسان کانون برای آموزش قصه‌گویی و طراحی نمایش خلاق کاردستی نقاشی کودک به معلمین خود استفاده کردیم تا بتوانند با استفاده از این ابزار در آموزش کودکان استثنایی موفق‌تر باشند.

وی برگزاری جشنواره قصه‌گویی را یک فضا و موقعیت خوبی برای ایجاد انگیزه در مربیان عنوان کرد تا توانمندی خود را به منصه ظهور بگذارند و ادامه داد: این جشنواره بستر خوبی برای  تبادل تجربه خوبی میان شرکت کنندگان است و داوران و شرکت کنندگان به بهانه داوری می توانند بسیاری از مباحثی که کمتر دیده شده است را به مربی انتقال دهند.

قاسمی با بیان اینکه برگزاری جشنواره قصه گویی در ارتقای سطح کیفی کانون و آموزش و پرورش تاثیرگذار است، افزود: طی دو روز برگزاری آن سطح کیفی قصه‌گویی از جانب شرکت کنندگان خوب بود و در بخش عمومی و تخصصی قصه‌گویان خوبی در بخش مربیان و کودکان داشتیم.

قصه‌گویی یک از ابزارهای موثر در آموزش و پرورش استثنایی است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =