به گزارش روابطعمومی ادارهکل کانون استان کرمان، دوره آموزش «کاربرد روانشناسی تربیتی در فعالیتهای مراکز فرهنگی هنری» از سوی واحد آموزش ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان برای مربیان مسئول فرهنگی و مربیان فرهنگی مراکز کانون استان با حضور دکتر حمدالله منظری توکلی ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار شد.
بنابر این خبر، حمدالله منظری توکلی دکترای علوم تربیتی ابتدا خلاقیت را تولید ایده یا محصولی نو و مبتکرانه که در برههای از زمان برای خالق یا هر شخص دیگری رضایتبخش باشد دانست و بیان کرد: افراد خلاق انعطافپذیری، ابتکار، تخیل، پشتکار، شوخطبعی، کنجکاوی، تفکر مستقل و خطر پذیری دارند و تغییرپذیرند و ارزیابی نقادانه انجام میدهند.
منظری توکلی موانع خلاقیت را به محیطی و فردی تقسیمبندی کرد و بعد از پرداختن به جزییات آن تشریح کرد: تغییر، شک و تردید، تعویض قضاوت، معکوسسازی و ... میتوانند تمرینهای برای افزایش خلاقیت باشند.
مطلب بعدی نشست آموزشی مربیان فرهنگی کانون استان کرمان درباره یادگیری و انواع تفکر بود که با جزییات و به صورت مفصل از سوی استاد واشکافی شد و همچنین هوش لفظی، هوش منطقی ریاضی، هوش بصری فضایی، هوش بدنی جنبشی، هوش اجتماعی، هوش فردی، هوش طبیعتگرایانه بحث کاربردی و علمی بعدی این دوره آموزش بود که به صورت کامل تشریح و برای تقویت و پرورش هر مورد در کودکان و نوجوانان تمرین و راهکار ارایه شد.
این در حالی است که، روز دوم دوره آموزش «کاربرد روانشناسی تربیتی در فعالیتهای مراکز فرهنگی هنری» با سرفصل ارتباط موثر با مخاطب آغاز شد و با پرداختن به چهار گوشه پنجره جوهری شخصیت ادامه یافت.
استاد علوم تربیتی با معرفی کتاب «انسان موجود ناشناخته»، ارتباط را نشر و انتقال اطلاعات و پیامها دانست و انواع پیامهای ارتباطی چون شناختی، عاطفی و رفتاری را بیان کرد و ویژگیهای یک پیام اثربخش را جذابیت، تصویری، کوتاه و موثق بودن، متفاوت و مورد نیاز و شفاف ذکر کرد.
وی ۸۳ درصد یادگیری را از طریق دیدن، ۱۳ درصد را از طریق گوش دادن و چهار درصد را از طریق دیگر حواس بیان کرد و افزود: یک ارتباط موثر باید مبتنی براحترام و تفاهم، همراه با مسئولیتپذیری و اهمیت دادن باشد و تاکید بر حق بودن، تحقیر و سرزنش و تمسخر، انکار احساسات، مظلومنمایی و حمله متقابل آفتهای یک ارتباط خوب و اثرگذار هستند.