اداره آفرینشهای فرهنگی کانون در تهران این روزها میزبان مربیانی است که سالها، شاید برخی از آنان بیش از یک یا دو دهه است بهعنوان مربیان ساعتی - یا همان پارهوقت هنری یا ادبی - در مراکز کانون سراسر کشور وظیفه مهم شناسایی و پرورش خلاقیتهای هنری و ادبی کودکان ایران را برعهده دارند.
آنان طی این سالها عاشقانه و متعهدانه مسئولیت خود را به بهترین شکل انجام دادهاند و موفقیتهای بیشمار کودکان هنرمند ایرانی در مسابقههای بینالمللی نقاشی و تربیت نوجوانان نوقلمی که آثار شعر و قصه آنان در کتابها و جزوههای کانون منتشر میشود نمایانگر بخشی از تلاشها و خروجیهای این مربیان کانون و نویدبخش معرفی استعدادهایی است که آینده هنر و ادبیات این سرزمین را تضمین میکنند.
در این بین مشکلات شغلی و معیشتی این مربیان تلاشگر که کمبود دریافت دستمزد و مشکلات بیمهای و سوابق ثبتشده اندک آنان در عین سالها فعالیت در کانون، از جمله دغدغههایی است که این کارکنان متخصص کانون را با مشکلات بیشماری روبرو کرده است و افزایش دستمزد و تبدیل وضعیت شغلی آنان از پارهوقت به تماموقت یکی از مطالبههای بهحق آنان در این سالها بوده است که متاسفانه به دلایل مختلفی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
اکنون و پس از انتصاب حامد علامتی بهعنوان مدیرعامل و پیگیریهای وی و دیگر مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، روند تبدیل وضعیت شغلی نزدیک به ۶۰۰ نفر از این کارکنان داوطلب کانون به جریان افتاده است و گروهی متشکل از مدیران و مسئولان و کارشناسان فعلی و دو کارشناس پیشکسوت کانون در تهران در حال انجام مصاحبههای شغلی برای تبدیل وضعیت آنان هستند.
بر همین اساس در ماههای گذشته و با ابلاغ نامهای از سوی معاونت فرهنگی کانون به مراکز کانون سراسر کشور از این کارکنان خواسته شد در صورت تمایل، موافقت خود را با این تبدیل وضعیت اعلام کنند که نزدیک به ۶۰۰ نفر نسبت به این کار اعلام آمادگی کردند.
در این میان مصاحبه با کارکنان پارهوقت کانون در تهران از اوایل خرداد سال ۱۴۰۲ آغاز شده و قرار است طی چند مرحله این گفتوگوهای کاری انجام شود.
در این زمینه فروهر معدنی مدیر کل آفرینشهای فرهنگی کانون پرورش فکری با تاکید بر اینکه مربیان پارهوقت به عنوان مربیان تخصصی کانون در دو شاخهی هنری و ادبی در جذب، شکوفایی و پرورش استعداد بچهها بسیار تاثیرگذار هستند، گفت: متاسفانه در این سالها و علیرغم تلاشها و پیگیریهای مدیران پیشین کانون تنها تعداد انگشت شماری از این همکاران تبدیل وضعیت شدند و در این روزهایی که ما مشغول مصاحبه هستیم، افرادی را میبینیم که بیست و شش سال، بیست و هفت سال سابقهی کار در کانون را دارند ولی همچنان پارهوقت و ساعت محور در چند مرکز فعالیت میکنند و دستمزد و بیمه آنان بر اساس میزان ساعت حضورشان در نظر گرفته میشود که بیشک این موضوع نگرانیهایی را برای آنان ایجاد کرده بود اما آنها با عشق و علاقهای که به کانون داشتند، این وضعیت را تحمل کردند.
او ادامه داد: خوشبختانه این مشکل بزرگ و قدیمی کانون با اهتمام مدیرعامل و مسئولان کانون در حال برطرف شدن است.
معدنی همچنین به نحوه و روند ارزیابی مربیان پارهوقت کانون پرداخت و افزود: از هفتهی گذشته ابتدا جزوههای آموزشی در اختیار این دوستان قرار گرفت و اکنون این همکاران در نشستهایی با حضور همکاران و کارشناسان مختصص و باتجربه و خود من مورد ارزیابی قرار میگیرند تا برای آغاز فعالیت در مسئولیت جدیدشان بهعنوان مربی فرهنگی، ادبی یا مربی فرهنگی، هنری آماده باشند. در عین حال فرصتی بری آنان فراهم شد تا پیشنهادها و نقدهای خود را با مدیران کانون مطرح کنند.
زهرا اطهری رئیس سابق موزهی هنر و ادبیات کودک کانون یکی دیگر از مسئولان ارزشیابی مربیان پارهوقت است که در پاسخ به این سوال که ویژگیهای مربی خوب چیست، بیان کرد: وقتی از مربی صحبت میکنیم خیلی مهم است که به دستور کاری که سازمان برایشان تعیین کرده است هم نگاه کنیم. در کانون، رویکرد تمام همکاران ما رویکرد تربیتی است. در نتیجه ما از مربیمان توقع داریم با توانمندی و دیدگاهی کامل نسبت به مسائل تربیتی، رشد، پرورش و شکوفایی فکر و اندیشه، فعالیت کنند. در این زمینه همچنین از مربی توقع میرود با ویژگیهای سنی کودک و نوجوان آشنا باشد، مسائل روز و ارزشها و نکات تربیتی را بداند و از شیوههای پیشبرد فعالیتهای تربیتی آگاه باشد به همین دلیل مربیان پارهوقت برای مصاحبه به اتاقهای مختلفی مراجعه میکنند تا از جهات مختلفی سنجیده بشوند.
محمد سیمزاری، مدیر اسبق مرکز تئاتر کانون پرورش فکری از دیگر ارزیابیکنندگان مربیان پارهوقت نیز توضیح داد: ما برای هر حوزهی تخصصی سوالهای ویژهای را متناسب با همان حوزه طراحی کردهایم تا از میزان تسلط علمی و توان پرورشی افراد آگاه شویم. همچنین ویژگیهای شخصیتی، علاقه و تعهد آنان را میسنجیم.
وی در یک ارزیابی کلی از مربیانی که با آنها مصاحبه شده است، بیان کرد: گروه نخست افرادی هستند که هم دارای تجربه هم تخصص هستند پس آمادگی تبدیل شدن به مربی تمام وقت را دارند. گروه بعدی افرادی هستند که تعهد، تجربه و دانش را دارند ولی باید جهت یادآوری، دورههای آموزشی را بگذرانند. گروه سوم نیز افرادی هستند که بهزعم و برداشت ما، از ویژگیها و تواناییهای لازم برای تبدیل وضعیت شدن برخوردار نیستند که البته فراوانی این گروه به پنج درصد هم نمیرسد.
او در پایان یادآور شد همه مربیان انتخاب شده پس از گذراندن یک دورهی سهروزه و شرکت در آزمون تبدیل وضعیت به نیروی دائمی تبدیل خواهند شد.