به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، ششمین انجمن نویسندگان کانون پرورش فکری با حضور محمد تقی توکلی، کارشناس آفرینشهای ادبی و معصومه کریمی، مربی ادبی کانون در مرکز فرهنگی و هنری شماره سه همدان برگزار شد. در این نشست بازآفرینی داستانهای کهن با رویکرد نو و خلاق مورد بررسی قرار گرفت.
کارشناس آفرینشهای ادبی کانون استان همدان اظهار کرد: قصههای عامیانه و شفاهی توسط مردم عادی هر جامعهای گفته می شد و آن قصه ها بازتابی از نوع نگاه مردمان آن روزگار به زندگی بوده است.
محمدتقی توکلی ادامه داد: بخشی از فرهنگ، آداب، رسوم و سنتهای هر منطقهای را میتوان در این قصههای شیرین و ساده پیدا کرد.
وی با بیان اینکه کشور ما به دلیل داشتن تنوع قومی و جغرافیایی، گنجینهای عظیم از این قصههای عامیانه را در خود دارد، گفت: هرکدام از آن قصه ها ویژگیهای خاص خود را دارند.
کارشناس آفرینشهای ادبی کانون استان افزود: مقصود از قصه و داستان تمامی انواع آن اعم از افسانه، حکایت، اسطوره، مثل، متل، تمثیل و نقل است.
وی ادامه داد: در گذشته معمولاً مرز مشخصی برای این تنوع نبود و این انواع به معنی کلی داستانِ منثور یا منظوم هم در ادب عامیانه و هم در ادبیات رسمی بهکار میرفته است.
توکلی تصریح کرد: نویسندگان قدیم «حدیث، افسانه، اخبار، داستان» و مانند آنها را هم دربارۀ حکایات عوامانه و هم در باب داستانهای ادبی به کار میبردند و آنچه که منظورشان را بر خواننده معلوم میکرد، زمینۀ مطلب و سیاق کلام بوده است.
در ادامه اعضای نوجوان ادبی از قبیل: یلدا پاشایی، ژینا نظری، یاسمین شکلآبادی آثار بازآفرنی شده خود را از داستانهای کهن با رویکرد نو و خلاق روخوانی کردند.
فضاسازی داستان باید مورد توجه باشد
سپس معصومه کریمی نویسنده و مربی ادبی کانون استان با نقد وتحلیل آثار اعضا یادآور شد: فضاسازی در داستان باید مورد توجه باشد، حتی اگر فضای داستان مشخص است که مثلا درباره جنگ است باز هم باید فضاسازی کامل انجام شود .
وی افزود: برای این که مخاطب بتواند با شخصیت داستان هم ذات پنداری کند، به توصیف فضای بیشتری نیاز دارد و این فضاسازی می تواند به اثربخشی داستان بسیار کمک کند.
کریمی ادامه داد: در داستان نویسی ما نباید خیلی از مطالب را در داستان کوتاه بیاوریم و در داستان کوتاه دیالوگها را باید به شیوه محاوره استفاده کنیم.