به گزارش روابطعمومی و اطلاعرسانی ادارهکل کانون استان سمنان، کارگاه آموزشی «مخاطبشناسی(نیازها و توانمندیهای دوران کودکی و نوجوانی)» با دعوت از بهزاد دارابی نویسنده و مدرس دانشگاه، ۵ و ۶ مهر ۱۴۰۲ بهمدت ۱۲ ساعت، ویژه مسئولان و مربیان مراکز فرهنگیهنری ثابت، پستی و سیار روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان بهصورت حضوری و مجازی در سالن کوثر برگزار شد.
نبیاله خدابخشی مدیرکل کانون استان سمنان ضمن تبریک هفتهی دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشتسال جنگ تحمیلی و همچنین فرارسیدن هفتهی وحدت از مدرس و فراگیران شرکتکننده در دوره آموزشی، قدردانی کرد و از آنها خواست تا با دقت و توانایی فردی، سعی در عملیکردن هرچه بیشتر آموختههای خود در ارتباط با مخاطبان و اعضای کودک و نوجوان مراکز فرهنگیهنری داشته باشند.
وی افزود: این کارگاه آموزشی از دورههای پیشبینیشده واحد آموزش و پژوهش در کتاب کار سال جاری بود که با هدف ارتقای دانش و مهارتهای شغلی مسئولان و مربیان مراکز کانون استان در راستای افزایش مهارتآموزی آنها برگزار شد.
شناخت مخاطب، نقش بسزایی در برقراری یک ارتباط خوب و سازنده دارد
دارابی در ابتدای سخنانش ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مسئولان و مربیان مراکز فرهنگیهنری کانون استان سمنان و همچنین قدردانی از مدیرکل و کارشناس آموزش و پژوهش بر نقش مربیان در شناخت نیازها و توجه به توانمندیهای دوران کودکی و نوجوانی، تأکید کرد.
وی در ادامهی سخنانش با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان بهخاطر تفاوت در سن، جنس و...، رویکرد متفاوتی به دنیای بیرون خودشان دارند، افزود: شناخت مخاطبان برای سخنگفتن با آنها، نقش بسزایی در برقراری یک ارتباط خوب و سازنده دارد.
مدرس این کارگاه آموزشی یادآور شد: مهارتها، دانشها، تجربهها و تواناییها، فقط موقعی مفید هستند که شما در جای درست خودتان قرار داشته باشید.
دارابی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اساس نیاز کودکی، کشف و تکرار است، گفت: در کودکی، تقلید را مشاهده میکنیم؛ اما در نوجوانی، نوجوان تمایل دارد تا به روش خودش یاد گیرد و تجربه کند و پذیرش و تأیید از سوی دوستانش را میطلبد پس در برخورد با نوجوان بایست از پیشنهادهای خردمندانه استفاده شود.
گفتنی است، مباحثی چون بررسی ویژگیهای دوران کودکی و نوجوانی، چگونگی رفتار و برخورد با مخاطبان کودک و نوجوان، چگونگی جذب مخاطب نوجوان در مراکز فرهنگیهنری کانون، شناخت ترسها، خشمها و غمهای دوره نوجوانی، فرآیندهای فکری و خطرپذیری نوجوان، اصول اخلاقی و ارزشی در نوجوانی، جستوجوی هویت و...، بهصورت نظری و تئوری از دیگر موضوعات این کارگاه آموزشی بود.