به گزارش ادارهکل روابط عمومی و امور بینالملل کانون ، فرهاد فلاح در ادامه تبین سیاست ها و اهداف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال جاری، روز۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ به صورت مجازی در نشست مربیان استان کردستان حاضر شد و بیش از دو ساعت به تشریح سرفصل های کاری کانون در ماه های پیش رو پرداخت .
معاون فرهنگی کانون در این نشست با اشاره به نقش مربیان گفت: ایجاد امکانات لازم جهت رشد و پرورش فکری و ذوقی و کمک به شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان از مهمترین وظایف مربیان متناسب با نیازها و اقتضاءهای فناوری و ساختارهای اجتماعی است.
وی با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت با توجه به شرایط اجتماعی و وضعیت خانوادهها، مأموریت تربیتی را افزون بر خانواده و مدرسه بر عهده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دانست و افزود: اگر میخواهیم نسبت به جذب و تأثیرگذاری بر روی کودکان و نوجوانان موفق باشیم باید اقتضائات روز را شناخت و بر أساس نیازهای مخاطب و با توجه به پیشرفت های روز برای آنها برنامه ریزی کرد. مدل زیست کودکان و نوجوانان در دوره کنونی تغییر کرده است و نباید توقع داشته باشیم همه بچه ها به کانون بیایند از این رو ما باید خودمان را به محل های تجمعی کودکان و نوجوانان برسانیم و خدمات کانون را برای آنها دسترس پذیر کنیم.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ارائه تعریفی از اهداف تریتی کانون در دوره کودکی و نوجوانی تقویت ابزارهای شناخت در دوره کودکی را هدف اصلی کانون دانست و خاطر نشان کرد: در دوره نوجوانی که دوره کشف نقش و ایفای نقش از سوی نوجوانان است ما باید بتوانیم به او کمک کنیم تا به درک درستی از انسان و مسوولیت های او دست پیدا کند و پس از آن بتواند ایفای نقش موثری داشته باشد.
فلاح با ارائه رویکردی جدید نسبت به حوزه نوجوان از سوی کانون بیان داشت: وقتی میگوییم وظیفه ما در دوران نوجوانی کشف نقش و ایفای نقش از سوی نوجوان است پس نباید همان الگوی فعالیتهای کودکانه را برای نوجوان در مراکز دنبال کرد بلکه باید در مراکز کانون به نوجوانان نقش بدهیم و از آنها برای فعالیتها و کارهای کانون استفاده کنیم.
معاون فرهنگی کانون نوجوان محوری، مرکز محوری و مخاطب محوری را از سیاستهای ابلاغی کانون در سال جاری معرفی کرد و ادامه داد: تلاش کنید به نوجوانان در مراکز کانون نقش بدهید. شورای نوجوانان را در هر مرکز تشکیل بدهید و کمک کنید آنها از رویکردهای فردی به سمت نقش آفرینی اجتماعی زیر نظر مربیان کانون بروند.
فلاح خواستار تبدیل کردن مراکز کانون به عنوانهای قرارگاههای فعالیتهای کودکان و نوجوانان در هر شهر شد و گفت: این مدل را در همه مراکز اجرا کنید. ما دیگر مربیان کانون و مسوولان مراکز را در چارچوب مراکز نمیبینیم بلکه نقش آفرینی اجتماعی موثر در حوزه سامان دهی، راهبری و هدایتگری در این عرصه را از آنها انتظار داریم.
وی در ادامه گفت: هر چه زودتر در مرکز استان و شهرهای بزرگ دورههای تربیت مربی را فعال کنید و علاقهمندان به فعالیتهای تربیتی را آموزش و سازماندهی کنید. اگر این اتفاق را رقم بزنید و از آنها به عنوان دوره کارآموزی در مراکز استفاده کنید در دوره تابستان مراکز سرشار از فعالیتهای خوب خواهد بود.
وی ترویج دورههای تربیت مربی را گامی در جهت تولیگری کانون ارزیابی کرد و گفت: دوره کنونی عرصه خروج از تصدیگری و ورود منطقی به عرصه تولیگری کانون است و با این کار نه تنها ظرفیت و فعالیت های کانون کاهش نخواهد یافت بلکه دایره تأثیرگذاری و ارائه خدمات کانون به صورت تصاعدی رشد خواهد کرد.
فلاح درباره استفاده از ظرفیتهای مردمی در کنار داشتههای کانون خاطر نشان کرد: استفاده از حلقههای میانی برای افزایش بهرهوری در کانون گام مهمی است اما برای این کار باید با رعایت همه جوانب برنامهریزی و اقدام کرد. در این مسیر همه فعالان عرصه کودک و نوجوان را شناسایی و تواناییهایشان را شناسایی و نسبت به جانمایی آنها درکانون با رعایت مصالح اقدام کنید.
فلاح نسبت به مشارکت خانوادهها در کانون تأکید کرد و بیان داشت: اگر خانواده را با خودمان در کانون همسو نکنیم نمیتوانیم در اهداف خود موفق باشیم.
معاون فرهنگی کانون مدرسه، خانواده، رسانه و مسجد را چهارضلع مانیفست اقدامهای کانون معرفی کرد و خواستار تقویت جایگاه کانون یاران در فعالیتهای فرهنگی مدارس شد و در ادامه گفت: امروز بیش از هزار کانونیار در سطح مدارس کشور درحال فعالیت هستند و این رویکردی جدید از برنامه ملی کانون مدرسه است. مأموریت اصلی ما این است که کانون یاران را در طول سال آموزش دهیم و به عنوان پشتوانه مربیان پرورشی و با حمایت خانواده و مدیر مدرسه در فضای تربیتی مدرسه زمینه تأثیرگذاری و رشد آنها را فراهم کنیم.
کشف و پرورش استعدادهای برتر، باشگاه قاف و سیمرغ، توجه به حوزه فلسفه برای کودک، نظارت مستمر و موثر و راهاندازی مراکز الگو از دیگر سرفصلهای سخنان معاون فرهنگی کانون در جمع مربیان استان کردستان بود و پس از آن مربیان سوال و دیدگاههای خود را با معاون فرهنگی کانون به اشتراک گذاشتند.
حمیدرضا گوهری، مدیرکل کانون استان کردستان نیز در ابتدای این نشست گزارشی از آمار فعالیتهای مراکز استان ارایه کرد.