کد خبر: 339734
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
بازدید 36
گرامی‌داشت آیین پنجاه بدر در مراکز فرهنگی و هنری کانون قزوین

مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین با اجرای چند ویژه برنامه آیین سنتی پنجاه بدر را گرامی داشتند.

.به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ مراکز فرهنگی و هنری کانون استان قزوین به مناسبت آیین سنتی پنجاه بدر چند ویژه برنامه اجرا کردند.

مرکز فرهنگی و هنری شهید سانی‌خانی با حضور سی عضو کودک ونوجوان فعالیت‌های معرفی آیین پنجاه بدر، معرفی اعتقادات بومی مردم قزوین درباره این مراسم، معرفی وقایع  وایستگاه نقاشی را برگزار کرد.

مرکز فرهنگی و هنری شماره یک قزوین هم با معرفی آداب و رسوم قزوین در این روز، معرفی مصلی قزوین بازی، مسابقه،قصه گویی، کارگاه کاردستی و اجرای چند شعر با لهجه قزوینی این مناسبت آیینی را گرامی داشت.

پنجاهمین روز بهار برای مردم قزوین روز ویژه‌ای است و از سال‌های دور این روز را جشن می‌گیرند. این آیین در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ با شمارهٔ ۱۸۵ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران به ثبت رسیده است.

آیین «پنجاه بدر» یکی از سنت‌های قدیمی و خاص قزوینی‌ها برای طلب و دعای باران است که هرسال عصر روز ۱۹ اردیبهشت در باغستان‌های سنتی این شهر برگزار می‌شود.

در این روز شهروندان قزوینی برای ادای این سنت دیرینه به دامان طبیعت می‌روند، گرچه میان این سنت کهن و سیزده‌بدر شباهت‌هایی وجود دارد اما این مراسم قدیمی جنبه معنوی نیز دارد و بسیاری از شهروندان قزوینی برای افزایش رزق و روزی از خداوند تمنای باران می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =