نشست ادبی کانون گیلان رنگ بوستان و عطر گلستان گرفت/ نَقل حکیم طوس نُقل مجلس شد

به‌بهانه روز ادبیات پارسی و بزرگ‌داشت حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی، نخستین نشست هم‌اندیشی مسئولان، مربیان و رابطان ادبی کانون پرورش فکری استان گیلان با دبیران ادبیات ناحیه ۲ آموزش و پرورش رشت برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این نشست صبح روز دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل‌گردهم‌آیی‌های اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در رشت صورت‌گرفت.

روز نکوداشت ادبیات فارسی و بزرگ‌داشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، نقطه آغاز هم‌گرایی افزون‌تر فعالان عرصه ادبیات درکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان و دبیران ادبیات آموزش و پرورش ناحیه ۲ رشت قرارگرفت و چشم‌انداز برنامه‌های مشترک، در این هم‌نشینی ادبیانه ترسیم‌شد.

ورای نشان، به آرمان‌ می‌اندیشیم!

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در آغاز این نشست، ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران، از اهمیت تعامل و هم‌گرایی مجموعه‌های فرهنگی سخن‌گفت و کانون و آموزش و پرورش را بال‌های پرواز کودکان و نوجوانان در آسمان دانایی و آگاهی توصیف‌کرد.

نشست ادبی کانون گیلان رنگ بوستان و عطر گلستان گرفت/ نَقل حکیم طوس نُقل مجلس شد

سیّدجلیل میرعظیمی در ادامه، به تشریح اهداف کانون در برگزاری این نشست هم‌اندیشی پرداخت و با بیان‌این‌که کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان از اولویت‌های کانون پرورش فکری است، افزود: برپایی کارگاه‌های حضوری، فعالیت ‌بخش مکاتبه‌ای مرکز آفرینش‌های ادبی و راه‌اندازی باشگاه رویش استعدادهای ادبی کودکان و نوجوانان، بخشی از فعالیت‌های این مجموعه برای شناسایی و جهت‌دهی به توان‌مندی‌های آینده‌سازان است.

وی هم‌گرایی و هم‌افزایی با فعالان حوزه کودک و نوجوان را گامی برای تحقق این اهداف دانست و توضیح‌داد: بهره‌گیری از توان‌مندی معلمانی که خلاقیت، مهرورزی و عاطفه از شاخصه‌های آنان است و شناسایی دانش‌آموزان توان‌مند و خوش‌ذوق، از اهدافی است که در تعامل با دبیران ادبیات ناحیه ۲ آموزش و پرورش شهر رشت و در ادامه، طی مشارکت با دبیران دیگر نواحی این مجموعه دنبال‌می‌شود.

او اضافه‌کرد: استعداد، موهبتی خدادادی است و کشف استعدادهای دانش‌آموزان و معرفی آنان به مربیان کانون می‌تواند در رشد و شکوفایی این استعدادها تاثیرگذارباشد.

توان‌مندسازی دانش‌آموزان در عرصه‌های مختلف، الگوسازی برای آینده‌سازان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آنان برای فرهنگ‌سازی، از دیگر اهداف کانون پرورش فکری است که در صحبت‌های میرعظیمی موردتوجه قرارگرفت و وی با تبیین اهمیت این حرکت هدف‌مند اظهارکرد: شناسایی و  شکوفایی استعدادها، به جریان‌سازی فرهنگی و معرفی کودکان و نوجوانانی که حرفی برای گفتن‌داشته‌باشند، کمک‌می‌کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان  گیلان در این میان، به تمایل کمال‌جویی نسل نوجوان و علاقه‌مندی آنان به دیده‌شدن اشاره‌کرد و توجه به این مهم و تمرکز براین گروه سنی را را لازم و ضروی دانست.

این مدیرفرهنگی هم‌چنین، آسان‌سازی زمینه‌های دست‌یابی کودکان و نوجوانان به موفقیت را با اهمیت ارزیابی‌کرد و با تاکید بر ضرورت همراهی با آنان در مسیر دست‌یابی به خواسته‌ها گفت: پرهیز از برنامه‌ریزی فرمایشی و فراهم‌سازی امکان مشارکت در فعالیت‌های فرآیندمحور کانون، یاریگر فرزندان ایران اسلامی است.

او در ادامه، از اهداف کانون برای اجرای برنامه‌های مشترک با آموزش و پرورش، هم‌زمان با روز ادبیات کودک و نوجوان و دیگر مناسبت‌های سخن‌به‌میان‌آورد و از برگزاری نشست‌های آتی در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری خبرداد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صحبت‌های خود در این نشست را با خاطرنشان‌کردن رسالت تمامی فعالان فرهنگی به‌پایان‌برد و با بیان‌این که تربیت فرزندان ایران اسلامی از موهبت‌های هم‌گرایی هدف غایی کانون است، تصریح‌کرد: «ورای نشان‌، به آرمان‌ها می‌اندیشیم!»

ارتباط کانون و آموزش و پرورش دوسویه است

معاون فرهنگی کانون استان گیلان هم با تبریک ایام دهه کرامت به حاضران، مشارکت ورای نشان سازمانی و حرکت در مسیر تعلیم و تربیت آینده‌سازان را نقطه مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش ارزیابی‌کرد.

نشست ادبی کانون گیلان رنگ بوستان و عطر گلستان گرفت/ نَقل حکیم طوس نُقل مجلس شد

سجادکوچک‌نژاد با بیان‌این‌که کانون محیطی امن برای پرورش استعدادهای کودکان و روشنی‌بخش چراغ فرهنگ و هنر ایران اسلامی است، گفت: ادبیات، پایه و اساس بسیاری از فعالیت‌های مربیان کانون پرورش فکری به‌شمارمی‌رود و این مجموعه هم‌خانواده آموزش و پرورش، مرکزی برای پرورش استعدادهای دانش‌آموزان محسوب‌می‌شود.

وی ادامه‌داد: مسیر تعامل کانون و آموزش و پرورش دوسویه است؛ ریل‌گذاری مسیر و واسپاری بخشی از امور تربیتی و آموزشی به کانون پرورش فکری به‌عنوان یک مجموعه تخصصی در حوزه کودک و نوجوان می‌تواند خروجی‌های مناسب و ارزش‌مندی به‌همراه داشته‌باشد.

کوچک‌نژاد در همین‌حال، از نقش‌آفرینی «کانون‌یاران» به‌عنوان پل‌های ارتباطی کانون و مدرسه صحبت‌کرد و ضمن اشاره به راه‌اندازی باشگاه خبرنگاران کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان گفت: ظرفیت‌های این اعضا می‌تواند به انعکاس هرچه بهتر فعالیت‌های مدارس و مراکز فرهنگی هنری کانون کمک‌کند.

معاون فرهنگی کانون توضیح‌داد: این مهم، علاوه بر فرصت‌سازی برای خبرنگاران کودک و نوجوان جهت مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و حضور در رسانه‌ها، امکانی مناسب برای نسلی است که به دنبال خلاقیت‌ها است.

تشریح برنامه‌های این نهاد فرهنگی در عرصه خدمات‌رسانی به مخاطبان مناطق روستایی و کم‌برخوردار و فرصت‌سازی این مجموعه جهت هم‌اندیشی آینده‌سازان با صاحبان قلم و اندیشه، دیگربخش صحبت‌های سجادکوچک‌نژاد بود.

کانون، نقطه‌ اوج‌گیری در سپهر ادبیات است

کارشناس مسئول مرکز آفرینش‌های ادبی کانون استان گیلان هم از پیشینه فعالیت‌های این مرکز و نقش انکارناپذیر و تاثیرگذار آن در معرفی شخصیت‌های سرآمد و اوج‌گیری آنان  در سپهر ادبیات کشور سخن‌گفت.

نشست ادبی کانون گیلان رنگ بوستان و عطر گلستان گرفت/ نَقل حکیم طوس نُقل مجلس شد

حمیراخدابنده‌دوگاهه، ادامه صحبت‌های خود را به تبیین کارکردهای کارگاه‌های نوشتن خلاق و رهاورد این کارگاه‌ در شناسایی استعدادهای اعضا و ادامه فعالیت‌ آنان در حوزه شعر و داستان اختصاص داد.

خدابنده‌گفت: کشف رگه‌های استعداد در سُرایش و نگارش، از این نقطه آغازمی‌شود و با حضور اعضا در کارگاه‌های  و انجمن‌های ادبی ادامه‌می‌یابد.

وی هم‌چنین، فعالیت‌ بخش مکاتبه‌ای آفرینش‌های ادبی را فرصتی ارش‌مند برای کودکان و نوجوانان مناطق روستایی و کم‌برخوردار دانست و معرفی چهره‌های برجسته به جامعه را از رهاوردهای کارگاه‌های حضوری و مکاتبه‌ای  مربیان ادبی کانون ارزیابی‌کرد.

این فعال عرصه ادبیات در ادامه، به مرور پیشینه همکاری‌های مشترک کانون و آموزش و پرورش در زمینه تولید محتوا برای انتشار نشریه و مجله‌های ادبی پرداخت و «این سطرهای نیلوفری» را از جمله این عرصه‌ها عنوان‌کرد.

موفقیت اعضای کانون استان گیلان و حضور اعضای به قالب‌رسیده کارگاه‌های ادبی در باشگاه شعر و داستان‌نویسی «قاف» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور و اهمیت برگزاری آیین‌های ادبی دوپنجره، از دیگر موضوع‌هایی بود که در سخنان خدابنده به آن اشاره‌شد.

او درهمین‌حال، به تشریح اهم برنامه‌های پیش‌رو در مسیر همکاری با دبیران ادبیات آموزش و پرورش پرداخت و برگزاری ویژه‌برنامه‌های «از قلم تا قلم»،  نشست ادبی«دوپنجره» با حضور کلرژوبرت، نویسنده نام‌آشنای مسلمان و  کنگره شعر ادبی و نبوی را از جمله این برنامه‌ها دانست.

او درپایان، این نشست را حلقه‌ی تربیتی و گامی در جهت ارتقای سطح توانایی نگارش و سرایش آینده‌سازان عنوان‌کرد و همراهی هرچه بیش‌تر حاضران را برای تحقق این مهم خواستارشد.

 ادامه‌بخش این نشست نیز صحبت‌های «عذرا بهپور» سرگروه ادبیات آموزش و پرورش ناحیه ۲ رشت، فاطمه گُل‌گُلی، مربی ادبی و مربی‌مسئول پیشین مراکز فرهنگی‌هنری کانون گیلان و دبیر ادبیات آموزش و پرورش استان بود و در این میان، دیگر حاضران ضمن بیان دیدگاه‌ها، به بیان نقطه‌نظرات شخصیت‌های برجسته در ارتباط با شخصیت و آثار حکیم ابوالقاسم فردوسی و خوانش اشعار این شاعر مطرح کشور پرداختند.

نشست ادبی کانون گیلان رنگ بوستان و عطر گلستان گرفت/ نَقل حکیم طوس نُقل مجلس شد

نشست ادبی کانون گیلان رنگ بوستان و عطر گلستان گرفت/ نَقل حکیم طوس نُقل مجلس شد

نشست ادبی کانون گیلان رنگ بوستان و عطر گلستان گرفت/ نَقل حکیم طوس نُقل مجلس شد

نشست ادبی کانون گیلان رنگ بوستان و عطر گلستان گرفت/ نَقل حکیم طوس نُقل مجلس شد

نشست ادبی کانون گیلان رنگ بوستان و عطر گلستان گرفت/ نَقل حکیم طوس نُقل مجلس شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =