کد خبر: 340027
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳
بازدید 91
حرکت در مسیر دانایی

کارشناس و رابط کتاب و کتابخوانی کانون استان تهران: بهترین زمان برای خواندن و یادگیری، دوره ی کودکی و نوجوانی است زیرا این دوران، زیربنای شخصیت، رفتار و انتخاب های آینده فرد است. از این رو نمایشگاه کتاب فرصت مغتمی است تا کودکان و نوجوانان با آخرین تولیدات نشر آشنا شوند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان تهران، معصومه کرمی کارشناس فرهنگی و رابط کتاب و کتابخوانی استان و دانش آموخته ارشد مدیریت فرهنگی است. وی حدود ۴ سال است که در حوزه ترویج کتابخوانی فعالیت می کند. برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فرصتی را فراهم کرد تا در حوزه کتاب با ایشان گفتگو کنیم.

کرمی در خصوص شعار" بخوانیم و بسازیم " به عنوان شعار نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ گفت: خواندن و ساختن مثل جریان چرخه حیات در طبیعت، لازم و ملزوم یکدیگرند. لازمه ساختن یک جامعه سالم و فرهیخته، حرکت در مسیر دانایی و تلاش در جهت تحقق آرمانهای انسانی برای زیستنی سالم با آگاهی و آرامش است. مسیر دانایی از دالان پر پیچ و خم با فراز و فرودهای خواندن و دانستن می گذرد. هر دریافتی از خواندن، یک مسیر تازه را در زندگی رقم می زند. این مسیر تازه در مواجهه با انسان های دیگر که هر کدام عهده دار نقشی در زندگی هستند، موقعیت و جایگاه سطح دانایی، توانایی و جامعه پذیری فرد را مشخص می کند.

کارشناس فرهنگی استان همچنین افزود: در اصل مفهوم دانایی در کنار خود، جریان ماندگاری و اثرگذاری را به همراه دارد. انسان در راستای تحقق جاودانگی خود که میلی فطری و انسانی است دست به ساختن می زند. ساختن در مسیر دانایی، اثرگذاری و ماندگاری به همراه دارد. انسان برای ساختن تمام دریافت های خود در مسیر دانایی همواره از کتاب و خواندن بهره جسته و این نیاز به خواندن و ساختن از دیرباز دو همراه یکدیگر بوده و تا زمان هست، خواهند بود. بنظرم این عنوان برای نمایشگاه امسال با تدبیر و هوشمندی انتخاب شده است.

کرمی در مورد بهترین دوره ی مطالعه و یادگیری توضیح داد: بهترین دوره ی مطالعه و یادگیری دوره­ ی کودکی و نوجوانی است. زیرا این دوران، زیربنای شخصیت، رفتار و انتخاب های آینده فرد است. از این رو نمایشگاه کتاب فرصت مغتمی است تا کودکان و نوجوانان با آخرین تولیدات نشر آشنا شوند.

رابط کتاب و کتابخوانی استان نگاه خود بعنوان مربی و کارشناس در حوزه انتشارات کتابهای کودک و نوجوان را اینگونه تشریح کرد: از نگاه یک مربی و کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تولیدات حوزه کودک و نوجوان بایستی در مسیر هویت بخشی و ایجاد انگیزه و نشاط برای کودکان و نوجوانان باشد. زیرا مهم­ترین بخش در ارتباط گیری موثر با کودک و نوجوان و بخصوص نوجوانان، توجه به عزت نفس و کرامت بخشی به آنهاست. بر این اساس، در کانون، آثار خوبی به چاپ رسیده که در جهت هویت بخشی و آشنایی با مهارت های زندگی و حال خوش زندگی و جوانی در آن ها گنجانده شده. آثاری مانند رمان «کِرمی که هیولا شد»، «وقتی مژی گم شد»، «فقط بابا می تواند من را از خواب بیدار کند و «پیش از بستن چمدان» و رمان هایی با مضمون حفاظت از محیط زیست مانند «فوتبال در فصل شکار» و همچنین درک درست از مفهوم مرگ و نحوه تعامل و رویایی باآن با کتابهایی همچون «ژاکتی برای ایلیا» و رمان های تاریخی مانند «شاهزاده ای از ایران» نمونه هایی از اتفاقات خوب در حوزه نشر در سالهای اخیرکانون است.

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه هایی در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی انجام داده اید؟ پاسخ داد: بخشی از رشد در مسیردانایی به خواندن و بخش دیگر به ترویج فرهنگ خواندنِ متون و آثارِ خوب مربوط می شود. بی شک توجه به ترویج خواندن از مهم­ترین مسئولیت های یک مربی فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی است. چرا که گفتگو و مفاهمه مشترک در زیر پرچم «کتاب» محقق می شود. از مهر ۱۴۰۲ طرح فرآیندی کتاب و کتابخوانی در کانون استان تهران بصورت همزمان در دو بخش مربی و عضو شروع به کار کرد. ۲۵ عنوان کتاب در باشگاه اعضای کودک و نوجوان و ۱۵ عنوان کتاب در بخش صمیمانه با کتاب در جمع مربیان مراکز مورد نقد و بررسی قرار گرفت. کتاب «سوراخ» و «واگن بازنشسته» جزو کتابهایی بودند که برداشت­های متفاوت و متناقضی به لحاظ جذابیت موضوع و محتوا در گروه سنی کودک را به خود اختصاص دادند. از طرفی رمان «راه شیطانی» کتاب مورد علاقه نوجوانان معرفی شد که البته در گروه سنی بزرگسال و اولیای تربیتی نقدهایی نیز برآن وجود داشت.

معصومه کرمی در پایان نقش انجمن ها و باشگاه های کتابخوانی را  ارزیابی کرد و گفت : از نگاه تربیتی، اصالت وجودی نوجوانان در «گروه» معنا پیدا می ­کند. تشکیل انجمن ها و باشگاه های کتابخوانان وکتابیاران، نقطه عطف ترویج فرهنگ مطالعه در میان اعضای کودک و نوجوان است. تشکیل ۵۰ باشگاه در مراکز کانون استان تهران در دوره ۹ ماهه اخیر و استخراج نقدها از نگاه عضو کودک، نوجوان و مربیان می تواند دیدگاه تازه ای را به فعالان حوزه نشر در کانون پرورش فکری بدهد. ­

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =