کانون پرورش فکری، کانونِ خلق دنیای آینده بچه‌های ایران/ اهمیت کودکان و نوجوانان در نگاه شهید جمهور

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست خبری تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون در تابستان ۱۴۰۳ بر اهمیت تدوین سندی جامع و ملی برای برنامه‌ریزی و مدیریت حوزه اوقات فراغت در کشور تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی در این نشست که صبح روز دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ در سالن همایش مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری برگزار شد، ابتدا از کانون پرورش فکری به عنوان یک نهاد فرهنگی تربیتی و پرورشی در عرصه کودکان و نوجوانان و به‌واقع، کانون خلق دنیای آینده کودکان و نوجوانان امروز نام برد و گفت: از امروز باید برای آینده بچه‌ها اقدام کنیم و در این زمینه یکی از مهم‌ترین گزاره‌های حوزه‌های فرهنگی، اوقات فراغت و مدیریت اوقات فراغت است. او با بیان این‌که اوقات فراغت فقط به ایام تابستان یا گروه سنی کودک و نوجوان تعلق ندارد، افزود: ما با یک موضوعی به نام اوقات فراغت مواجه هستیم که سبد فعالیت‌های فرهنگی خانواده، کودک و نوجوان و جامعه را دربرمی‌گیرد. رسانه‌ها و همه باید نسبت به اوقات فراغت یک برنامه روشن و مشخص داشته باشیم.

مدیرعامل کانون سپس به طرح این پرسش‌ها پرداخت که چه‌گونه باید اوقات فراغت را مدیریت کرد؟ الگوی کلان و جامع ما برای اوقات فراغت چیست؟ و البته این مساله مهم که آیا ما بهره‌مند از یک نظام الگوی اوقات فراغت هستیم؟ و در ادامه گفت: موضوع اوقات فراغت مربوط به سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی است و تنها به کانون پرورش فکری هم اختصاص ندارد.

علامتی خطاب به خبرنگاران اظهار کرد: شما به عنوان اهالی رسانه در روزهای مانده به تابستان خانواده‌ها و همه را به این موضوع حساس کنید. فرصت‌سازی کنید تا نهادهای کلان فرهنگی به یک تصمیم‌سازی در این حوزه برسند که ما در سطح کلان، سند جامع و ملی‌مان برای حوزه اوقات فراغت چیست؟ این یک موضوع مهم است که باید آن را در ذهن مسئولان کلان فرهنگی کشور و در ذهن نمایندگان مجلس و همه متولیان این حوزه برجسته‌سازی کنیم؛ سند جامع ملی اوقات فراغت و الگوی ملی اوقات فراغت.

او ادامه داد: مدیریت فضاسازی این موضوع و گفتمان‌سازی را به رسانه‌ها بدهیم و شما از ما مطالبه کنید.

کانون پرورش فکری، کانونِ خلق دنیای آینده بچه‌های ایران/ اهمیت کودکان و نوجوانان در نگاه شهید جمهور

کانون به پیشواز فعالیت‌های تابستانی رفته است

علامتی درباره شروع کلاس‌های تابستانی کانون گفت: درحال حاضر برخی استان‌های گرمسیر برنامه‌های تابستانی خود را شروع کردند و تا ۲۰ خرداد فعالیت سایر استان‌ها هم شروع می‌شود.

مدیرعامل کانون تصریح کرد: فلسفه تأسیس کانون پروش فکری ایجاد توازن و مدل برای سبک زندگی کودک و نوجوان است. ما یک فعالیت غیررسمی در فضای غیررسمی آموزش و پرورش داریم که آن کانون است. دو بال فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش در درون و بیرون مجموعه کانون پرورش فکری است.

علامتی افزود: وجه تمایز فعالیت‌های کانون پرورش فکری این است که کودک و نوجوان براساس سلایق و اختیار در آن حضور پیدا کنند. برای همین کانون از دیرباز در حوزه کتاب، انیمیشن، فیلم و... ورود پیدا کرده است و امسال در نمایشگاه کتاب نیز بیش از هزار عنوان کتاب عرضه کردیم که اتفاق مهمی است.

شهید آیت‌الله رییسی به حوزه کودک اهمیت می‌داد

در ابتدای این نشست حامد علامتی با تسلیت شهادت شهدای خدمت به‌ویژه شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی گفت: این روزها متعلق به شهید جمهور شهید رئیسی و به فرمایش مقام معظم رهبری رئیس جمهور مغتنم است که به همراه تعداد از همراهای صدیق جان خود را از دست دادند و شهید شدند. همچنین در آستانه سال‌روز رحلت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد هستیم که این روزها را به شما تسلیت می‌گویم.

علامتی درباره ارتباط شهید رئیسی و کودکان و نوجوانان بیان کرد: در اتفاقات اخیر دهه نودی‌ها هم از نزدیک رئیس جمهور را دیدند که با اخلاص بود و در راه خدا به شهادت رسید.

او افزود: به‌عنوان کسی که در دولت مسئولیت حوزه کودک و نوجوان را دارم، از نزدیک شاهد بودم که ایشان چه‌طور کار می‌کردند.

مدیرعامل کانون با اشاره به سفرهایی که همراه رئیس جمهور بوده اظهار کرد: شاید شما آن فضای سیاسی را می‌بینید ولی نفس این‌که کانون پرورش فکری را برای این سفر دعوت کردند و کانون در برخی سفرهای ایشان حضور داشته تقریبا بی نظیر است و نشان از اهمیت دادن رئیس جمهور شهید به حوزه کودک و نوجوان دارد.

کانون پرورش فکری، کانونِ خلق دنیای آینده بچه‌های ایران/ اهمیت کودکان و نوجوانان در نگاه شهید جمهور

او ادامه داد: من در سفر آمریکای لاتین همراه ایشان بودم و در فرصت‌های مختلف از من می‌پرسیدند که چه کار کردید و پیگیر فعالیت‌های کانون بودند. معتقد بودند ما در جمهوری اسلامی ایران و در حوزه کودک و نوجوان دستمان پر است و می‌گفتند کمک کن و پرچم کودک و نوجوان را بالا ببرید.

علامتی تصریح کرد: شهید رئیسی در بازدیدی که سال گذشته از نمایشگاه کتاب و غرفه کانون داشتند دو توصیه کردند؛ به من گفتند حواس‌تان باشد از همه ناشران کودک و نوجوان حمایت کنید و وسط میدان باشید. این برای ما اصل شد و تا امروز از بیش از ۵۲ ناشر حمایت کرده‌ایم. همچنین سفارش کردند در حوزه علوم انسانی و علوم اسلامی وارد شویم.

مدیرعامل کانون با بیان خاطره‌ای از رئیس جمهور شهید و اشاره ایشان به فیلمی که از یک کودک فلسطینی منتشر شده بود که والدینش شهید شده بودند، گفت: ایشان توصیه داشتند برای کودکان غزه فیلم بسازید و گفتند این موضوع خودش سوژه است.

او افزود: از دیگر موضوع‌هایی که می‌شود به آن اشاره کرد انیمیشن «بچه زرنگ» است که رئیس جمهور دیدند و بعد از آن دستوراتی در حوزه پویانمایی صادر کردند.

سیاستهای سه گانه کانون در سال ۱۴۰۳

در ادامه این نشست مدیرعامل کانون سیاست‌های سه گانه کانون در سال ۱۴۰۳ را تشریح کرد و گفت: اول مخاطب محوری به معنای افزایش دایره مخاطبان است؛ باید برای همراهی همه کودکان و نوجوانان برنامه داشته باشیم. کانون با سازمان تعلیم و تربیت، کودکان استثنایی و... درارتباط است و همه جزو مخاطبان ما هستند. مورد دوم نوجوان‌محوری است؛ کانون تا امروز روی کودک تأکید داشته است و کمتر سراغ نوجوان رفتیم اما امسال تأکید بیشتری بر نوجوانان داریم و مورد سوم مرکزمحوری به این معنا که مراکز کانون محور توجه و فعالیت باشند.

کانون پرورش فکری، کانونِ خلق دنیای آینده بچه‌های ایران/ اهمیت کودکان و نوجوانان در نگاه شهید جمهور

تأکید بر پررنگ شدن نقش حلقه‌های میانی

سپس علامتی به برخی از اهداف فعالیت‌های تابستانی کانون در سال ۱۴۰۳ از جمله شکوفایی استعداهای کودکان و نوجوانان براساس ارزش‌ها و نظام تعلیم و تربیت اسلامی در اوقات فراغت، غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با طراحی و اجرای برنامه‌های خلاق با رویکرد تربیتی و خانواده‌محوری، جذب و پایدارسازی اعضا به‌ویژه نوجوانان، افزایش دایره مخاطبان، مداخله، دستیابی به چرخه موثر تربیتی و پرورش فکری با ارایه بسته‌های فرهنگی و تربیتی و خروج از کلاس‌ها و کارگاه‌های تک بعدی و بهره‌مندی از ظرفیت گروه‌های جهادی فعال در حوزه‌ی عدالت آموزشی و نصیب آموزشی برابر اشاره داشت.

او عنوان کرد: ارکان فعالیت‌های تابستانی کانون به چند بخش تقسیم می‌شود؛ مربیان کانون به عنوان مجریان اصلی فعالیت‌های تابستانی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نقش‌آفرین هستند و نوجوانان به عنوان جامعه هدف.

تأکید بر نقش حلقه‌های میانی و یا گروه‌های مردمی به عنوان یک حامی و بازوی توانمند در کنار مربیان برای پیگیری اهداف کانون از دیگر موضوع‌های مورد اشاره مدیرعامل کانون بود.

در ادامه علامتی اظهار کرد: کانون در تابستان چند مدل برنامه برای مخاطب دارد از جمله: طراحی بسته‌های ویژه متشکل از فعالیت‌های مختلف، کارگاه و کلاس، برگزاری رویدادهای مناسبتی، طراحی و اجرای مسابقه، جشنواره و مهرواره براساس جغرافیای هدف، برگزاری اردوهای فرهنگی و تربیتی، طراحی حرکت‌های اجتماعی و کنشگری‌های نوین در عرصه اجتماعی، مشارکت حداکثری در مناسبت‌های ویژه انتخابات، محرم و اربعین.

کانون پرورش فکری، کانونِ خلق دنیای آینده بچه‌های ایران/ اهمیت کودکان و نوجوانان در نگاه شهید جمهور

«تابستانتو بساز»؛ شعار فعالیت‌های تابستانی کانون

در بخش دیگری از این نشست مدیرعامل کانون درباره شعار فعالیت‌های تابستانی کانون پرورش فکری گفت: باتوجه به این‌که هدف اصلی ما در فعالیت‌های امسال نوجوان است شعار امسال هم بر محور نوجوان انتخاب شده با این عنوان «تابستانتو بساز».

علامتی افزود: این شعار سه جز دارد؛ کلمه تابستان، کلمه تو و ساختن. یعنی در فصل تابستان اراده و خواست خود نوجوان است برای ساخت تابستانش. با اراده خودش و با علاقه خودش براساس انتخاب خودش یک تابستان جذاب و دلپذیر بتواند بسازد. البته این شعار و پوستر در هر استانی براساس اقلیم و گویش خودشان کمی بومی‌سازی خواهد شد.

وی در ادامه درباره مهم‌ترین فعالیت‌های کانون در تابستان به این موارد اشاره داشت: فعالیت‌های شصت‌گانه، توسعه و ترویج کتابخوانی، توجه به طرح کانون مدرسه، توسعه و ترویج علم و فن‌آوری، طرح توسعه و ترویج زبان و ادب فارسی، باشگاه قاف، باشگاه سیمرغ (اختصاص به استعدادهای ادبی مدارس)، تأکید بر آموزش قصه‌گویی، برنامه‌ریزی برای محرم و اربعین حسینی، فعالیت‌های نجوم و رصدهای شبانه، ترویج رویدادهای حل مسأله، ترویج پژوهش و اقدام‌پژوهی، راه‌اندازی آموزش خبرنگاری و روزنامه‌نگاری، دوره تندخوانی، هر روز یک فیلم، کانون زبان، کتاب‌خانه‌های سیار و تماشاخانه سیار.

یک اتفاق خوب

حامد علامتی در بخش پایانی صحبت‌های خود از یک اتفاق خوب خبر داد و گفت: بحث مجازات جایگزین در دادگستری‌ها درحال حاضر موضوع مهمی است. اخیرا برخی از محاکم قضایی در مجازات‌های جایگزین احکامی صادر کرده‌اند که به نفع بکودکان و نوجوانان است. از تجهیز کتابخانه‌ها تا تأسیس کتابخانه که جای تقدیر دارد و باید ترویج شود. شما به عنوان اهالی رسانه می‌توانید به رواج این موضوع بپردازید.

در این نشست علاوه بر حامد علامتی مدیرعامل، محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید، فرهاد فلاح معاون فرهنگی، مهدی ذوالفقاری رئیس کانون زبان، سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی و امور بین‌الملل و روح‌الله عباسی‌نژاد مدیر دفتر مرکزی حراست و تعدادی از مدیران کانون نیز حضور داشتند.

خبرنگاران رسانه‌های جمعی در ادامه سؤال‌های خود را مطرح کردند که به فراخور موضوع هرسؤال، مدیرعامل و معاونان پاسخگو بودند.

کانون پرورش فکری، کانونِ خلق دنیای آینده بچه‌های ایران/ اهمیت کودکان و نوجوانان در نگاه شهید جمهور

تولید پویانمایی با موضوع غزه

اشاره به تولیدات سینمایی کانون از جمله فیلم بلند «زیبا صدایم کن» به کارگردانی رسول صدرعاملی، کسب جوایز متعدد بین‌المللی برای تولیدات پویانمایی، ، تولید فیلم سینمایی «بچه زرنگ ۲» و سریال «بچه زرنگ» و «راز جنگل»، تولید پویانمایی با موضوع غزه، بحث شهریه کلاس‌های تابستانی، ثبت نام اتباع در کلاس‌های تابستانی، نحوه برگزاری کلاس‌ها، تخفیف کانون زبان برای اهالی رسانه، ثبت نام کانون زبان از اتباع و... از موضوع‌هایی بود که مدیرعامل و معاونان در پاسخ به سؤال خبرنگاران مطرح کردند.

رونمایی از پوستر فعالیت‌ها و برنامه‌های تابستانی کانون پرورش فکری در تابستان ۱۴۰۳ بخش پایانی این نشست خبری بود.

نشست خبری تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تابستان ۱۴۰۳ با حضور حامد علامتی مدیرعامل و معاونان کانون پرورش فکری و اهالی رسانه صبح روز دوشنبه ۷ خرداد در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =