قصه‌گویی حلقه مفقوده ادبیات دفاع مقدس، مقاومت و پایداری

نشست تخصصی مجازی با موضوع قصه‌گویی دفاع مقدس با عنوان «ضرورت نوسازی جریان قصه‌گویی در ادبیات دفاع مقدس، مقاومت و پایداری» برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، آسیه رحمتی مدرسِ نشست مجازی «ضرورت نوسازی جریان قصه‌گویی در ادبیات دفاع مقدس، مقاومت و پایداری» در ابتدا ادبیات دفاع مقدس و تقسیم‌بندی آن برای مخاطبان توضیح داد.

او سپس از قصه‌نویسی و قصه‌گویی به عنوان حلقه‌ی مفقوده‌ی ادبیات مقدس یاد کرد و درباره‌ی ضرورت آن در انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل آینده سخن گفت.

رحمتی در ادامه به تفاوت جنگ، دفاع مقدس و قصه‌های آن پرداخت و توضیح داد: جنگ تهاجم است و نکوهیده و دفاع، مقدس است و ستوده و قصه‌هایی که زیر مجموعه‌ی جنگ هشت ساله‌ی ایران و عراق قرار می‌گیرند با عنوان قصه‌های دفاع مقدس شناخته می‌شوند.

این مدرس قصه‌گویی پس از معرفی قصه‌های دفاع مقدس شخصیت‌پردازی این قصه‌ها را مورد بررسی قرار داد و ضمن بیان تعریف واژه‌های اسوه و اسطوره به تفاوت این دو پرداخت.

قصه‌گویی حلقه مفقوده ادبیات دفاع مقدس، مقاومت و پایداری

وی توضیح داد: در شخصیت‌پردازی اصل اسوه‌سازی امری ضروری است چرا که اسوه دست یافتنی است و فرد می‌تواند با ارتقا سطح رفتار فردی و اجتماعی به مقام اسوه بودن نائل شود، اما اسطوره دست نیافتنی است و همین امر در شخصیت‌پردازی باعث عدم برقراری ارتباط و همذات‌پنداری میان مخاطب و قصه می‌شود.

رحمتی در بخش دیگر این نشست به تشریح زاویه‌ی نگاه قصه‌های دفاع مقدس پرداخت و تاکید کرد: در پرداخت قصه‌های دفاع مقدس سن مخاطب در نظر گرفته شود و قصه از نگاه و تفکر انسان بزرگسال، پردازش نشود.

او در ادامه، درباره‌ی امروزی کردن این قصه‌ها نکته‌هایی ارایه کرد و در آن، ضرورت پیوند میان نسل دفاع مقدس با نسل امروز را جزء موارد جدانشدنی قصه‌گویی برشمرد.

برگزیده جشنواره‌های کشوری و بین‌المللی قصه‌گویی که به عنوان مدرس نشست تخصصی حضور داشت همچنین به تفاوت این دو نسل پرداخت و اصل پرسش‌گری در نوجوان نسل امروز، پاسخ به شبهه‌های ذهنی با توجه به گسترش فضای مجازی، بمباران اطلاعات و نوع تربیت این نسل را مورد بررسی قرار داد.

رحمتی در مورد تاثیرگذاری قصه‌های دفاع مقدس، به موضوع مهم پیشگیری از شعارزدگی در این قصه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: هدف را باید ارتقا سطح شعور مخاطب در مورد قصه‌ها و جلوگیری از تفکر منفی، بیگانگی و سوگیری به دفاع مقدس، خانواده‌های شهدا و رزمندگان دانست.

صلح طلبی، بالا بردن روحیه شهامت و شهادت، عِرق به میهن و مذهب، شناخت شخصیت‌های گمنام دفاع مقدس و آشنایی با رویدادها و مناسبت‌های دفاع مقدس آخرین مواردی بود که از سوی این مدرس مورد بررسی قرار گرفت.

یادآوری می‌شود در پایان این نشست کتاب‌های مناسب برای منابع قابل استفاده در قصه‌نویسی و قصه‌گویی دفاع مقدس به علاقه‌مندان معرفی شد.

نشست تخحصصی «ضرورت نوسازی جریان قصه‌گویی در ادبیات دفاع مقدس، مقاومت و پایداری» روز سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان و با هماهنگی و نظارت اداره کل آموزش و پژوهش کانون برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =