کد خبر: 340660
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۰
بازدید 78
نوجوانان کتاب "شکوفه‌های گلستان تقوی" را بخوانند

خواهر شهیدان تقوی طلب در دیدار با مدیرکل کانون پرورش فکری همدان در راستای برنامه سلاله‌ها گفت: کتاب "شکوفه‌های گلستان تقوی" در مورد زندگی دو برادر نوجوان شهیدم است که می‌تواند الگوی مناسبی برای نوجوانان باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، ویژه برنامه سلاله‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان به منظور دیدار و تجلیل از خانواده‌های شهدا خصوصا نوه‌های خانواده‌های شهید با حضور مدیرکل، کارشناسان کانون و نماینده‎ای از بنیاد حفظ آثار در منزل خواهر شهیدان تقوی‌طلب برگزار شد.

شهیدان جلال و امیر تقوی‌طلب از شهدای نوجوان و شاخص استان همدان هستند که شهید جلال تقوی طلب سیزدهم خرداد سال 1349 در همدان به دنیا آمد. تا ابتدای مقطع متوسطه در رشته علوم انسانی ادامه تحصیل داد. از سوی بسیج در جبهه حضور یافت و در 23 مرداد 1363در  منطقه عملیاتی جزیره مجنون به شهادت رسید. شهید امیر تقوی طلب شانزدهم آذر سال 1347 در همدان به دنیا آمد. تا سال دوم متوسطه در رشته علوم تجربی ادامه تحصیل داد. به عنوان بسیجی در جبهه‌ها شرکت کرد و در دوم اسفند ماه سال 1364در منطقه عملیاتی فاو به شهادت رسید.

خواهر شهیدان تقوی‌طلب با اشاره به دوران کودکی و ارتباط نزدیکی که با برادران خود داشت گفت: برادرانم خیلی اهل کتاب و مطالعه بودند و کتاب "قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب" مهدی آذریزدی را دوست داشتند و آن را زیاد می‌خواندند.

زهره تقوی‌طلب با نحوه شهادت هر دو برادر اشاره و بیان کرد: جلال کوچکتر از امیر بود و یک سال زودتر به شهادت رسید و شهادت او امیر را بی تاب کرد تا آنکه در سال 64 به شهادت رسید و هنوز پیکر او برنگشته است و مادرم سال‌ها منتظر خبری از او بود تا آنکه با حسرتی بر دل در سال 1400 از دنیا رفت و به فرزندان شهید خود پیوست.

تقوی‌طلب افزود: پدرم معلم و فردی انقلابی و ولایی بود و در روز شهادت جلال لباس قرمز بر تن کرد و ماشین را برای استقبال پیکر بردارم با گل آذین کرد و با لبی خندان در مراسم تشییع جنازه شرکت کرد، از درون برای بردارم غمی بزرگ بر دل داشت اما مقاوم در مراسم شرکت کرد زیرا معتقد بود که نباید با گریه خود دشمنان را شاد کنیم و باید به آنها بگوییم که شهادت افتخار و جزو آرمان‌های ماست.

وی ادامه داد: هر جا پدرم دعوت می‌شد نه تنها از خاطرات امیر و جلال صحبت می‌کردند از سایر شهدا نیز یاد می‌کردند و به نوعی معرفی شخصیت شهدا در هر برنامه‌ای یا جلسه‌ای را داشتند.

تقوی‌طلب با بیان اینکه پدرم باغبان گلستان تقوی بود، گفت: پدرم بسیار مردم‌دار بود و با خضوع و خشوع مهمان‌داری می‌کرد و بازگو کردن خاطرات شهدا برای دانش‌آموزان را مورد توجه قرار می‌داد.

وی با اعلام اینکه پدر و مادرم بسیار انقلابی بودند، اضافه کرد: آنها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز پیرو خط امام و انقلابی بودند و این موضوع را ما از کودکی در رفتارشان مشاهده می‌کردیم.

خواهر شهیدان تقوی طلب با اظهار اینکه کردار و منش پدر و مادرم در رفتار دو برادرم نمود داشت، افزود: نان حلال تأثیر زیادی بر منش و اخلاق این دو شهید داشت لذا اگر می‌خواهیم فرزندانمان عاقبت‌به خیر شوند باید این نکته را در زندگی لحاظ کنیم.

تقوی‌طلب اضافه کرد: منزل ما در زمان انقلاب به یک پایگاه مردمی مخفی تبدیل شده بود؛ رساله و اطلاعیه‌های حضرت امام خمینی که در منزل ما بود را پدرم به دست علاقه‌مندان می‌رساند. هدفم از بیان مطالب آن است که این دو برادر ما به جهت نال حلال پدرم و این فضای معنوی منزل ما بود که انقلابی و حزب الهی تربیت شده بودند.

وی افزود: روزهای جمعه که تعطیلی پدرم بود در منزل جلسه قرآن داشتند و بهترین خوراکی‌هایی که تهیه می‌کردند برای منزل در روز جمعه بود و ما از همان اول به جمعه‌ها و جلسه قرآن روز جمعه علاقه پیدا کردیم.

تقوی‌طلب خاطرنشان کرد: نوجوان دنبال الگو می‌گردد و نباید ما در این خصوص کم کاری کنیم و معرفی شهدا به نوجوان بی‌تاثیر نیست اما نوع معرفی و ارائه به نوجوان مستلزم بهره‌گیری از ابزار هنر و نویسندگی است و بنده هر کجا که لازم باشد برای سخنرانی و معرفی شهیدان خصوصا شهدای نوجوان خواهم رفت.

خواهر شهیدان تقوی‌طلب ابراز کرد: پدرم یک سری دست نوشته داشت که بعد از فوت ایشان این دست نوشته‌ها و خاطرات دیگری که داشتیم را خدمت خانم حجه فروش تقدیم کردیم و ایشان کتاب شکوفه‌های گلستان تقوی را تدوین کردند و این کتاب منتشر شده و فایل صوتی آن آماده شده است که خواندن این کتاب را به نوجوانان و الدین آنها پیشنهاد می‌کنم.

در ادامه مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با بیان اینکه خانواده شهدا حق بزرگی بر گردن این مردم دارند، گفت: دیدار و تجلیل از خانواده شهدا خصوصا مادران آنها بسیار اهمیت دارد و اجری بسیار که باید به آن توجه شود و قطعا این دید و بازدید از نگاه هشدا دور نخواهد ماند.

معصومه ابراهیمی‌هژیر بیان کرد: ما باید به کودکان و نوجوانان خود شهدا را به شکل خلاقانه معرفی کنیم تا بین آنها با شهدا انس ایجاد شود.

در ادامه مدیر کانون از خواهر شهیدان با اهدای لوح و از سه نوه خواهر شهید با اهدای اسباب بازی از تولیدات کتاب تقدیر کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =