به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، سومین جلسه شورای نخبگان با حضور نوجوانان، کارشناسان و فعالان حوزه کودک و نوجوان در دفتر مدیر کل برگزار شد.
در این جلسه که با قرائت قرآن توسط یکی از نوجوانان شروع شد، مدیر کل کانون ضمن خوشآمدگویی به مدعوین و تسلیت ایام شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان اظهار کرد: رئیس جمهور خدوم یک الگو برای همه ما است که باید رفتار و منش ایشان را سرمشق قرار دهیم.
معصومه ابراهیمیهژیر ادامه داد: موضوع امروز جلسه ما وجدان و داشتن مسئولیت در مقابل کارهایی است که انجام میدهیم که باید آن را از همین دوران کودکی و نوجوانی در وجود بچهها نهادینه کنیم.
وی افزود: وجدان ندای درونی خداوند در همهی انسانها است. هر فردی وظیفه دارد که در زندگی خودش به آوای وجداناش گوش فرا دهد، حالْ دین و مذهباش هر چه که میخواهد باشد، زیرا خداوند به دلهای آدمیان نظر میکند و نه به ظاهر آنها.
ابراهیمیهژیر به سه نوع وجدان اشاره و تصریح کرد: وجدان آشفته، رشد یافته و بیرونی داریم که وجدا باید به گونه ای باشد که منتهی به فضائل اخلاقی در فرد و جامعه شود.
در مورد وجدان از نوجوانان سوال شد و هر کدام از آنها به مواردی اشاره کردند که یکی از نوجوانان گفت: وجدان را باید از درون خانه و نزد پدر و مادر بیاموزیم زیرا اولین افرادی که ما با آنها ارتباط داریم خانواده است.
آرام یکی از دیگر از نوجوانان افزود: علاوه بر خانواده باید به دوست هم توجه کنیم که ما در سن نوجوانی بسیار از دوست و محیط دوستی الگو میگیریم.
سپس نازنین ادامه داد: محیط اطراف ما هم بسیار میتواند در تقویت وجدان سالم در ما موثر باشد مثل محیط مدرسه، محیط کتابخانه و ... زیرا اگر وجدانی درست رشد پیدا کند وقتی نوجوانی کاری اشتباه کرد عذاب وجدان میگیرد و ابراز پشیمانی میکند در غیر این صورت در مقابل اشتباهات خود احساس گناه نمیکند.
در ادامه بهرامی نوید، معاون اسبق آموزش و پرورش اشاره کرد: در قرآن دو روش تربیتی برای تحت تأثیر قرار دادن وجدان انسان ها بیان شده یکی سوال کردن و دیگری مقایسه کردن.
وی با بیان اینکه در شیوه آموزش مربیان و معلمان باید سوال کردن حتما لحاظ شود، افزود: این کار بسیار اهمیت دارد و خود سوال باعث فکر کردن شده و فرد را با چالشی روبرو می کند که در موردش بهتر بیاندیشد و تصمیم درست بگیرد.
سپس شکیب، روانشناس حاضر در جلسه بیان کرد: وجود مشاور در مدارس بسیار اهمیت دارد و میتواند در در هدایت و راهنمایی کودکان و نوجوانان موثر باشد.
در پایان این جلسه سه اصل مورد تأیید حاضرین قرار گرفت که باید در پیشبرد کارها وجدان، همدلی و خویشتنداری وجود داشته باشد.