کد خبر: 341048
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۷
بازدید 23
ساخت عروسک چمچه خاتون و پخت آش در کانون صالح آباد

کانون پرورش فکری شهر صالح آباد از توابع همدان در راستای احیای میراث گذشتگان و آشنایی کودکان و نوجوانان ساخت عروسک عروسک باران‌خواه با نام چمچه خاتون را آموزش داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، از گذشته‌های دور سنتی بین اقوام ایرانی وجود داشت که برای بارش باران به درگاه خداوند دعا می‌کردند و آیین‌های خاص دعا کردن برای بارش باران داشتند و در حاشیه این مراسم، گاهی آش نذری می‌پختند و حتی به یکدیگر هدیه می‌دادند. در این مراسم باران‌خواهی که به شکل‌های مختلف برگزار می‌شده عروسک‌های هم توسط مادران و مادربزرگ‌ها ساخته می‌شد.

یکی از آن عروسک‌ها به نام چمچه خاتون است که در گذشته در منطقه‌ای از همدان مانند شهر صالح آباد زمانی که خشکسالی زیاد بوده مردم علاوه بر دعاها و آداب رسوم خاص طلب باران این عروسک‌ها را با یک قاشق یا ملاقه چوبی و تکه‌ای پارچه درست می‌کردند و کودکان با نمایش عروسک چمچه خاتون در کوچه‌ها از همسایه ها وسایل تهیه آش را فراهم می‌کردند  و بعد از گرداندن عروسک‌ها توسط بچه‌ها، بزرگترها از حبوبات جمع شده توسط بچه‌ها آش نذری می‌پختند.

ساخت عروسک چمچه خاتون و پخت آش در کانون صالح آباد

این آئین ها با گذشت زمان کمرنگ شد و در برخی مناطق منسوخ شده است اما کانون صالح آباد به دنبال احیای این سنت قدیمی و اصیل در میان اهالی این شهر از طریق کودکان و نوجوانان است و در این کانون فعالیت درست کردن عروسک چمچه خاتون اجرا می‌شود و ادامه دار خواهد بود.

از این رو مرکز فرهنگی-هنری صالح آباد در 20 خرداد به مناسبت روز عروسک برای دومین سال متوالی با حضور 25 نفر از اعضای خود ساخت عروسک چمچه خاتون را انجام داد. 

ساخت عروسک چمچه خاتون و پخت آش در کانون صالح آباد

اعضا در حین درست کردن این عروسک با مفهوم و فلسفه آیین چمچه خاتون آشنا شدند و شعر چمچه خاتون یاغ ایستر که به زبان ترکی است دسته جمعی در کوچه های اطراف مرکز خواندند  و در پایان برنامه به رسم قدیم‌ها که اجرای این آیین با پخت آش بود  به اتمام رسید.

یکی از برنامه‌های مهم کانون زنده کردن سنت‌ها و آداب و رسوم گذشتگان که ریشه در فرهنگ غنی و مذهب ما دارد، است.

ساخت عروسک چمچه خاتون و پخت آش در کانون صالح آباد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =