کد خبر: 341060
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
کتابخانه پستی نیشابور؛ بالاترین میزان امانت کتاب در کشور

زهره اکبرآبادی مربی کتابخانه پستی نیشابور از ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان روستایی سخن می‌گوید.

کتابخانه های پستی فعال که بیشترین تعداد امانت کتاب را در سال ۱۴۰۲ داشتند، مورد تقدیر قرار گرفتند که در این میان زهره اکبرآبادی مربی کتابخانه پستی نیشابور با بیشترین تعداد امانت کتاب، به عنوان نفر اول در بین مربیان کتابخانه های پستی کشور شناخته شد.

به همین بهانه پای صحبت‌های او می‌نشینیم. بهترین عبارتی که شاید بتواند کتابخانه پستی را معرفی کند این است: جهانی بنشسته در گوشه‌ای. چرا که مربیان این کتابخانه‌ها در اتاقی که تنها پر از قفسه‌های کتاب است و با در اختیار داشتن یک دستگاه رایانه و دسترسی به سامانه امانت کتاب کانون بدون هیچ‌گونه امکانات خاصی، جهانی از دانایی را منتشر می‌کنند. اکبرآبادی با اشاره به ساز وکار کتابخانه‌های پستی گفت: من به عنوان مربی، هیچ‌وقت اعضا مرکز را نمی‌بینم. پل ارتباطی من و اعضاء، مدیران یا معلمان مدارس روستایی هستند که فهرست دانش آموزان مدرسه را به کتابخانه می‌آورند و بعد از ثبت عضویت بچه‌ها، هر دو هفته یک بار تعداد دو جلد کتاب برای هر کدام در پاکتی که به نام هر کدام در نظر گرفته شده، به امانت گذاشته می‌شود. این پاکت‌ها را مدیران و معلمان که ما به آنها رابط کتابخانه پستی می‌گوییم، به دست دانش آموزان می‌رسانند و بعد از مطالعه، کتابها به مرکز برگشت داده شده و این روند در طول سال ادامه پیدا می‌کند و ارائه این خدمات به صورت رایگان انجام می‌شود.

مربی کتابخانه پستی نیشابور در ادامه افزود: ما اغلب فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی کانون را که قابلیت ارسال مکاتبه‌ای داشته باشند برای بچه‌ها داخل پاکت امانت کتاب می‌گذاریم. به عنوان نمونه فعالیت‌هایی مثل: معرفی کتاب، معرفی شخصیت، معرفی وقایع و ایام، نوشتن طرح خلاق ادبی، کاردستی. گاهی هم این فعالیت‌ها در قالب مسابقه برای بچه‌ها ارسال می‌شود. هر وقت پاکت‌های کتاب به مرکز می‌رسد و من آنها را باز می‌کنم، با انبوهی از نوشته‌ها و درخواست‌های بچه‌ها مواجه می‌شوم. مثلا از من می‌خواهند کتاب خاصی را برایشان بفرستم. یا گاهی جایزه‌ای از من طلب می‌کنند، بعضی وقت‌ها درد و دل می‌کنند و گاه حتی برای من هدیه‌هایی در حد بضاعت خود می‌فرستند. مثلا عید غدیر سال گذشته یکی از اعضا که جز سادات هست، برای من هزار تومان عیدی گذاشته بود. یا یکی از بچه‌ها شکلاتی را به نامه‌اش چسبانده بود و نوشته بود امیدوارم از مزه آن خوشت بیاید را در پاکت برایم گذاشته بود.

اکبرآبادی در خصوص برتری میزان امانت کتابخانه پستی نیشابور نسبت به سایر استان‌ها گفت: خوشبختانه در نیشابور به دلیل شرایط فرهنگی که وجود دارد، همراهی مدیران و معلمان بسیار خوب است. افراد علاقمندی که بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی زحت مراجعه به مرکز، دریافت و رساندن کتاب‌ها را به عهده می‌گیرند و واقعا همراهی آنها در کنار ابراز احساسات بسیار خوب و پر شور بچه‌ها، باعث شد من در طول سال گذشته هر روز امانت کتاب داشته باشم و حتی با وجود اینکه برای هر عضو فقط دو جلد امانت کتاب انجام می‌دهم، علیرغم اینکه امکان امانت پنج جلد هم وجود دارد، خوشبختانه آمار خوبی به دست آمد. وی در خاتمه افزود: امیدوارم که شاهد گسترش فعالیت کتابخانه‌های پستی در همه شهرهای کشور باشیم. چرا که دانش آموزان زیادی در روستاهایی زندگی می‌کنند که هیچ‌گونه دسترسی به منابع مناسب مکتوب و فرهنگی ندارند و کتابخانه پستی فرصت مغتنمی است که می‌تواند نیاز به مطالعه این بچه‌ها را برطرف کند. حتی در یادداشت‌هایی که به دست ما می‌رسد تعدادی از والدین هم درخواست کتاب دارند و این نشان می‌دهد جامعه روستایی نیاز مبرمی به منابع مطالعاتی دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =