یک پیامبر هم برای تربیت انسان به قصه نیاز دارد

نشست تخصصی قصه گویی به مناسبت گرامیداشت ثبت ملی قصه گویی ایرانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی؛ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ همزمان با ثبت ملی قصه گویی ایرانی در فهرست میراث ناملموس، نشست قصه گویی با موضوعات راه های توسعه و ترویج قصه گویی، رفع چالش های موجود در عرصه قصه گویی و کشف ظرفیت های پنهان قصه گویی استان با حضور اساتید، علاقه مندان، مروجان قصه گویی برگزار گردید.

در ابتدای این نشست مهدی مظهری مدیر کل کانون با اشاره به نیاز همه ما به قصه گویی گفت: یک پیامبر هم برای تربیت انسان به قصه نیاز دارد و خدا در قرآن نیز گفته اگر می خواهید به کسی نصیحت کنید، از طریق قصه اینکار را انجام بدهید. 

وی با اشاره به تحقیقات گسترده در زمینه قصه گویی در ایران و دیگر کشورها گفت: اهمیت قصه بر اعتماد به نفس، رفتار، اخلاق و اکثر جنبه های رفتاری کودک بر کسی پوشیده نیست.

در ادامه این نشست اساتید و صاحب نظران قصه و قصه گویی صحبت هایی به این شرح داشتند: 

دکتر حسن زنگویی نویسنده و مدرس دانشگاه گفت: یک نقطه مفقوده در تعلیم و تربیت ما است‌. باید ببینیم از قصه گویی چه می خواهیم؟ و به جای نبوغ با پشتکار به آن برسیم. جالب است بدانیم قصه هایی که در کلیله و دمنه آمده است پزشک انوشیروان نوشته است. نباید از کودکان که سرمایه های اصلی ما هستند غفلت کنیم‌، پدر و مادرها وظیفه خود در راستای قصه گویی را رها نکنند هرچند که والدین سپردارهای حوزه قصه و قصه گویی هستند.‌

حسین عباس زاده مدرس و داور قصه گویی به استفاده از فضای مجازی در قصه گویی اشاره کرد و گفت ما باید مخاطب هم تربیت کنیم، باید معلمان ما مسلط به هنر قصه گویی باشد. وی از کانون به محلی پیش قدم در استعدادیابی کودکان نام برد و ادامه داد باید جهانی فکر کنیم ولی کانونی و استانی عمل کنیم.

عبدالرضا صمدی نویسنده و داور قصه گویی نیز صحبت هایش را با سوالاتی شروع کرد که ما کمبود قصه گویی را کجا احساس می کنیم؟ آیا کانون سرشار از قصه و قصه گویی است؟ آیا جشنواره می تواند به ترویج فرهنگ قصه گویی کمک کند؟ وی خانواده را رکن اساسی قصه گویی دانست که متاسفانه امروزه بخش زیادی از خانواده ها این وظیفه را به بخش های بیرونی واگذار کرده اند.

سرهنگ ملک آبادی از نیروی انتظامی به تاثیر فرهنگ قصه گویی در امنیت جامعه اشاره کرد و گفت قصه مهم ترین ابزار در ترویج فرهنگ قانون مداری است و کانون قلب تپنده کودکان هستند.

فرشته شکوهیان مدرس و قصه گو صحبت هایش را با یک قصه شروع کرد و ادامه داد قصه گویی که به جشنواره می رود باید حمایت شود، ارزش داشته باشد ، لباس مخصوص داشته باشد وی نام دیگر قصه گویی را پل نامید زیرا قصه گو از همه ظرفیت هایش مانند صدا، قد، قدرت بیان و ... برای بیان قصه و تاثیر گذاری آن در مخاطب استفاده می کند.

مرضیه فکری مدرس قصه گویی و قصه گو از راه های ترویج قصه گویی را، قصه گفتن دانست، اینکه هر جایی قصه بگوییم، بچه ها وقتی قصه ی خوبی را بشنوند همیشه آن را بیاد خواهند داشت، وی همچنین گفت: همیشه به اعضای کانون به چشم سرمایه های کانون نگاه کنیم‌.

محدثه رضایی مدرس و قصه گو ، گفت من به جای ایستادن و قصه گفتن، قصه را زندگی می کنم، وی تاکید کرد انتخاب قصه ی مناسب با سن کودک از مهم ترین عوامل موفقیت یک قصه گو است. و پیشنهاد داد تک تک مربیانی که قرار است با بچه های این جامعه کار کنند باید قصه گویی را بیاموزند.

شایان ذکر است این نشست ساعت ۱۲ تا ۱۴ ظهر ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ در محل مرکز شماره یک و فراگیر بیرجند برگزار گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =