کارگاه ساخت ساعت آفتابی

اعضای کارگاه نجوم مجتمع آفرینش کانون هرمزگان با حضور در مرکز تخصصی علوم در ویژه برنامه انقلاب تابستانی شرکت کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ همزمان با انقلاب تابستانی و بلندترین روز سال ویژه برنامه ای علمی با عنوان ساعت تابستونتو بساز !در مرکز تخصصی علوم کانون برگزار شد.

در ابتدای این برنامه محمد امین پاسلارزاده کارشناس فیزیک نجوم کانون توضیحاتی را راجع به خورشید تنها ستاره منظومه شمسی در قالب پاورپوینت به کودکان و نوجوانان ارائه داد. در ادامه اعضا با شرکت در کارگاه ساخت ساعت آفتابی با حضور پاسلارزاده مدرس کارگاه های نجوم با نحوه ساخت و کارکرد این نوع ساعت آشنا شدند. همچنین شرکت کنندگان با حضور در ایوان مجتمع ساعت های خود را امتحان کردند. در ادامه شرکت کنندگان با تلسکوپ و عینک آفتابی خورشید را رصد کردند.

کارگاه ساخت ساعت آفتابی

به گفته مدرس کارگاه های نجوم مرکز تخصصی علوم: انقلاب تابستانی در روز ۳۱ خرداد در روی داده و این زمانی است که خورشید در دورترین نقطه‌ی شمالی سال در آسمان زمین قرار دارد و بازگشت شش ماهه‌ی خود را به سمت جنوب آغاز می‌کند.

وی افزود: تابستان به‌طور رسمی در نیمکره‌ی شمالی آغاز می‌شود و برای نیمکره‌ی جنوبی آغاز زمستان است. بدین ترتیب ساکنان نیمکره‌ی شمالی، شاهد طولانی‌ترین روز و کوتاه‌ترین شب سال خواهند بود. پاسلارزاده گفت: انقلاب تابستانی زمانی رخ می‌دهد که شیب محور زمین بیشترین تمایل را به سمت خورشید داشته و به طور مستقیم بر مدار راس‌السرطان است، از این رو مدت حضور خورشید در آسمان زمین طولانی‌تر است.

کارگاه ساخت ساعت آفتابی

وی در ادامه گفت: در اوایل بهار طول شب و روز تقریبا برابر است و ولی به مرور زمان طول روز بیشتر می‌شود و در زمان انقلاب تابستانی که بلندترین روز سال است به بیشترین ساعات خود می‌رسد و با نزدیک شدن به فصل تابستان کم کم روزها کوتاهتر می‌شوند. در هنگام انقلاب زمستانی، محور زمین در دورترین شیب خود نسبت به خورشید و به طور مستقیم بر مدار رأس‌الجدی قرار داشته، از این کوتاهترین ساعات روز را در آن زمان شاهد هستیم. تفاوت زمانی بلندترین و کوتاهترین روز سال تقریبا هشت ساعت و ۴۹ دقیقه است.

همچنین اعضا کارگاه نجوم با استفاده از ساعت‌های خود در منزل فعالیت ثبت ساعت را انجام دادند. گفتنی است از خردادماه ۱۴۰۳ تا کنون ۴۵ کودک ۹ تا ۱۱ سال در قالب سه گروه ۱۵ نفره فعالیت های نجومی را به شکل آماتور دنبال می‌کنند. قرار است در نیمه دوم تیرماه نیز ۳ گروه جدید جذب و آموزش های نجومی را کسب کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =