جشن آب و آب پاشان  درمرکز باغبادران برگزارشد

مراسم‌ آیینی جش آب و آب پاشان که هر ساله با آغاز تابستان برپا می‌شود در راستای هویت بخشی ملی و فرهنگ غنی ایران کهن در مرکز باغبادران برگزار گردید .

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان،در راستای جذب و پایدارسازی اعضا،امید آفرینی،هویت بخشی و آشنایی کودکان و نوجوانان با فرهنگ وتمدن ایران باستان و تبیین خودباوری و شور و نشاط تابستان با شعار "تابستونتوبساز"؛جشن آب و آب پاشان درمرکز باغبادران برگزارشد .

یکی از مهم‌ترین جشن‌های که هر ساله با آغاز تابستان برپا می‌شود، جشن آب یا جشن آب پاشان است که با آن آشنا می شویم :

تیرگان یکی از جشن‌های ایرانی است که درتیرروز برابر با۱۳تیر در گاه شماری ایرانی برگزار می‌شود. این جشن در گرامی‌داشت تیشتر ،ستارهٔ باران‌آور در فرهنگ ایرانی و ادیان میترایی و زرتشتی انجام می‌پذیرد.

در زمان شاه عباس صفوی برگزاری جشن آب پاشان در متون تاریخی گزارش شده است. عصرتابستان ، وقتی گرمای سیزدهم تیرماه اندکی فروکش می کرد، مردم اصفهان دسته دسته راهی چهارباغ و سی و سه پل می شدند. از چند روز پیش جارچی های شاه در کوی و برزن ندا داده بودند که جشن آب پاشان امسال با حضور شخص شاه عباس برگزار می شود.

رسم بر این بود که مردان لباسهای کهنه و کوتاه با شلوارهای تنگ بپوشند و کاسه های مسی و برنجی با خود به همراه بیاورند. بعضی هم شیشه های گلاب می آوردند .

شاه عباس قبل از شلوغ شدن چهارباغ با همراهانش در جای اصلی سی وسه پل مستقر می شدند. سفرای کشورهای مختلف هم یکی یکی با هیئت همراه به سی و سه پل می آمدند و اطراف شاه را پُر می کردند.

آن پایین، کف رودخانه ای که گرمای تیرماه کم آبش کرده بود، مردم اصفهان سنت هزارساله را به جا می آوردند. ظرفها وجامهای مسی و برنجی بود که از آب پر و خالی می شد.

مردم با هیاهویی غریب آب را به سر و صورت هم می پاشیدند و شادی و نشاط بالا می گرفت....

گفتنی است در برخی از آثار تاریخی عصر اسلامی مناسبت جشن تیرگان به تیراندازی و کمان کشیدن آرش کمانگیر و پرتاب تیر از فراز البرز توسط او نسبت داده شده‌است. همچنین جشن تیرگان به گزارش ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه، روز بزرگداشت جایگاه نویسندگان در ایران باستان بوده‌است....

در گرمترین روزهای فصل تابستان مربیان و اعضای پسر مرکز باغبادران با مراجعه به تاریخ کهن ایران باستان و آگاهی از جشن هایی که بهانه شکر گزاری از خداوند بزرگ برگزار می شده وبه نیت پاس داشت این شادمانه ها، بهانه ای برای آب بازی و خنک شدن پیدا کردند وپس از اجرای بازیهای هدفمند ومهیج در« جشنواره بازیهای آبکی» برگی از خاطرات کودکی را شاد شاد ورق زدند و تا ابد در خاطر خود حک کردند .

در این برنامه شاد اعضا پس از آشنایی با جشن تیرگان ، داستان زیبای آرش کمانگیر را شنیدند،با شخصیت ابوریحان بیرونی آشنا شدند واعضای کودک به مسابقات وبازیهای آبی پرداختند واعضای نوجوان در رقابتهای دارت وتیر وکمان، یاد قهرمان ملی تیر وکمان ایرانی را گرامی داشتند .

جشن آب و آب پاشان  درمرکز باغبادران برگزارشد

جشن آب و آب پاشان  درمرکز باغبادران برگزارشد

جشن آب و آب پاشان  درمرکز باغبادران برگزارشد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =