کد خبر: 341905
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
بازدید 11
گفتگو درباره فعالیت «پژوهش اعضا» با مربی فرهنگی کانون تهران

روشنک ایلانلو مربی فرهنگی کانون تهران:کودکان همیشه کنجکاو هستند و درباره همه چیز سوالات زیادی در ذهن دارند. البته باید همین طور باشد اگر کسی سوال نپرسد پس چگونه می تواند به دانایی برسد؟

شروع فعالیت های تابستانی مراکز با شعار «تابستونتو بساز» بهانه ای شد تا روابط عمومی اداره کل کانون استان تهران گفتگویی با  روشنک ایلانلو مربی فرهنگی در زمینه اهمیت و توجه به فعالیت های پژوهشی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام دهد تا او درباره خود و برنامه های پژوهشی اش در مرکز بگوید:

روشنک ایلانلو هستم مربی فرهنگی مرکز فرهنگی هنری شماره ۲۳ و دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته کتابداری. ۱۷ سال سابقه کار در زمینه فرهنگی دارم.

از سال ۹۳ با نهاد اقدام پژوهی استان تهران همکاری می کنم وتجربه چندکار اقدام پژوهی منتخب استانی با موضوع کتابخوانی و همچنین طرح های برگزیده استانی در حوزه فعالیت کتابخوانی را دارم.

طی سنوات گذشته در جشنواره های پژوهش استان های سمنان و استان مرکزی برگزیده و در بخش مقاله نویسی نیز با عنوان «نقش کتابخانه های کانون در علاقمندی اعضا به مطالعه»   منتخب کشوری بودم.

از ابتدای سال ۱۴۰۳ در مرکز شماره ۲۳  طرح  بازی؛ شادی؛ پژوهش را با اعضا شروع کردم. هدف از این طرح پژوهشی آشنایی اعضای نوجوان با مراحل انجام یک پژوهش است.

به طور مثال یکی از فعالیت های این طرح به این صورت است که ابتدا اعضا به گروههای ۳ تا ۵ نفره تقسیم می شوند. آنها  بر اساس علاقه خود یک عنوان پژوهشی را انتخاب می کنند.

هر یک از عناوین پژوهشی بر روی جعبه های قفل دار روبروی پانل پژوهش قرار دارد.

به طور مثال:  آیین های شاد - شغل شاد ی آور - خوراکی های شادی آفرین

بعد از انتخاب موضوع مورد علاقه، عضو به ترتیب با دیگر مراحل پژوهش از جمله:

بیان هدف؛ تعیین مساله؛ فرضیه؛ جستجوی اطلاعات؛ جمع آوری اطلاعات آشنا می شود وبعد از تکمیل هر مرحله را داخل جعبه قرار میدهد در انتهای کار ما یک کار پژوهشی کامل خواهیم داشت.

به عنوان مثال اگر گروهی موضوع خوراکی های شاد آور را انتخاب کرده باشد باید مرحله به مرحله پژوهش را با این موضوع پیش برود :

موضوع پژوهش؛ خوراکی های شادی آور

بیان هدف : بررسی خوراکی های نشاط آور

فرضیه : خوردن این خوراکیها استرس را از ما دور میکند

به این ترتیب در مرحله جمع آوری اطلاعات اعضا به مجموعه ای از خوراکیها که آرام بخش هستند رسیده و بعد اطلاعات را مورد آزمایش قرار می دهند.

 در پایان گزارش و نتایج کار مکتوب می شود. این فعالیت با موضوعات دیگری مثل شغل های مورد نظر و یا آیین های شاد نیز تکرار می گردد.

همچنین در مرکز شماره ۲۳ در جهت علاقمند کردن اعضا به فعالیت پژوهش، ویژه برنامه «باز هم سوالی دارید را برگزار کردم.

در این طرح حس پرسشگری وکنجکاوی اعضا ی­کودک و نوجوان که اولین و مهمترین­گام پژوهش است تقویت می شود.

کودکان همیشه کنجکاو هستند و درباره همه چیز سوالات زیادی در ذهن دارند سوالهای آنان تمامی ندارد. البته باید همین طور باشد اگر کسی سوال نپرسد پس چگونه می تواند به دانایی برسد؟

به همین دلیل من تصمیم گرفتم در مرکز۲۳ این طرح را نیز اجرا کنم.  هدف از این طرح پرسش؛ پرسش بدون حس ترس ونگرانی از پاسخ است.

این طرح هفته ای یکبار برای اعضای کودک و نوجوان در ۶۰  دقیقه قابل اجرا می­باشد.

گفتگو درباره فعالیت «پژوهش اعضا» با مربی فرهنگی کانون تهرانگفتگو درباره فعالیت «پژوهش اعضا» با مربی فرهنگی کانون تهران

شیوه اجرا

در این طرح اعضا دو جعبه در اختیار دارند با عنوان «باز هم سوالی دارید؟ » جعبه ها قابلیت جابه جایی وحمل دارند به این شکل که کلاس پژوهش ما یک روز به عنوان اردو در پارک همجوار مرکز تشکیل می شود یک روز هم در کتابخانه و یک روز در سالن نمایش مرکز.

به عنوان مثال در روز پژوهش ما به پارک میرویم وجعبه راهم می­بریم.

درون یکی از جعبه ها کلمات پرسشی و روی جعبه حفره ای قرار دارد. چشم های اعضا با پارچه بسته می­شود. اعضا می­توانند دست خود را داخل جعبه برده و یک کلمه پرسشی را به طور اتفاقی وبدون دیدن از جعبه خارج نمایند

سپس با دقت به اطراف و محیط مثلا محیط پارک، سوالهای پرسشی خود را از محیطی که در آن قراردارند می­پرسند.

- سوال هایی مثل:

- باران از کجا می آید؟

-آیا درخت ها هم حرف میزنند؟

-چرا گربه ها سبیل دارند؟

در جعبه دیگر جملات پرسش خود را قرار می دهند. جملات توسط هر یک از اعضا خوانده می­شود وتوسط مربی روی تخته نوشته می شود. لازم به ذکر است که سوالات در حد دانش اعضا هستند وبررسی می­شوند.

در نهایت اعضا با سوالات ذهنی دوستان خود و همچنین نحوه شکل گیری یک سوال پژوهشی آشنا می­شوند.

بر اساس گفتگو با روشنک ایلانلو مربی فرهنگی کانون استان تهران، یادآوری می شود مربیان کانون می توانند در راهنمایی و هدایت، فراهم‌کردن زمینه مناسب برای بروز استعداد، خلاقیت و توانایی پژوهشگری اعضا نقش موثری داشته باشند.

 
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =