گفت‌وگوی صریح نوجوانان و اهالی فرهنگ با نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری

نمایندگان دو نامزد مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی رودررو و با حضور فعالان حوزه کودک و نوجوان و تعدادی از نوجوانان عضو مراکز کانون پرورش فکری، برنامه‌های آن‌ها را در حوزه فعالیت‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی و آموزشی کودک و نوجوان تشریح کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علی جانباز رییس حوزه هنری کودک و نوجوان به نمایندگی از سوی سعید جلیلی و الهام فخاری روان‌شناس و عضو پیشین شورای اسلامی شهر تهران از سوی مسعود پزشکیان به سوال‌های نوجوانان و برخی چهره‌ها و فعالان حوزه هنر و ادبیات کودک و نوجوان پاسخ دادند.

حوزه کودک نیازمند سرمایه‌گذاری است

در ابتدای این نشست که روز 13 تیر 1403 و در آستانه برگزاری مرحله دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری که اجرای این نشست را برعهده داشت گفت: کشور ما 24 میلیون کودک و نوجوان دارد که از این تعداد 14 میلیون درحال تحصیل هستند. این قشر نیاز به سرمایه‌گذاری، توجه و برنامه‌ریزی راهبردی دارند.

گفت‌وگوی صریح نوجوانان و اهالی فرهنگ با نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری

وی افزود: آینده نیازمند سرمایه‌گذاری هدفمند در حوزه کودک و نوجوان است. کاندیداها باید به‌صورت پررنگ به حوزه کودک و نوجوان بپردازند و مواضع مشخصی داشته باشند. در برنامه هفتم توسعه برنامه بهتری در حوزه کودک و نوجوان می‌بینیم که مشخص است تهیه‌کنندگان آن به این موضوع توجه داشتند.

سپس با پخش کلیپی از سوال‌های نوجوانان عضو کانون خراسان جنوبی، هریک از نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توضیح کوتاهی درباره میزان اهمیت و توجه نامزد مورد حمایت خود از حوزه کودک و نوجوان بیان کردند.

فضای دیجیتال بخشی از واقعیت زندگی امروز کودک

برهمین اساس الهام فخاری نماینده مسعود پزشکیان بیان کرد: من فرزند کانون هستم و تجربه نمایش، نوشتن، نقاشی و کار خلاق را در کانون پرورش فکری پشت سر گذاشته‌ام. رشته روانشناسی خواندم و اندکی فعالیت فرهنگی و هنری دارم. همچنین از سال 96 تا 1400 عضو شورای شهر پنجم تهران بودم.

گفت‌وگوی صریح نوجوانان و اهالی فرهنگ با نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری

وی تصریح کرد: وقتی به گروه‌های سنی جامعه می‌پردازیم و حرف از کودک و نوجوان می‌زنیم، ذهن‌مان سمت آموزش و پرورش می‌رود اما برنامه هفتم توسعه به عنوان یک تعیین مسیر کلی، فصل‌های مختلفی مربوط به کودک و نوجوان دارد. مثلا فصل 13 در مورد توسعه شبکه ملی اطلاعات و اقتصاد دیجیتال است. شاید الان کودک و نوجوان درگیر این موضوع نباشد اما همه می‌دانیم، بخشی از واقعیت زندگی امروز در فضای دیجیتال است. پس به کودکان ارتباط پیدا می‌کند و یا دسترسی عادلانه به بهداشت و درمان که این موضوع هم به کودک و نوجوان مرتبط است.

فخاری ادامه داد: همچنین این برنامه به ارتقا فرهنگ عمومی و رسانه، میراث فرهنگی و ارتقای نظام آموزشی می‌پردازد.

نماینده مسعود پزشکیان گفت: ما باتوجه به محیط‌های دوستدار کودک باور داریم باید محیط‌ را برای حضور امن کودکان و نوجوانان آماده کنیم. در کنار آموزش و پرورش به نهادهایی که در پرورش کودک و نوجوان اثرگذار هستند باید توجه ویژه داشته باشیم.

سن رای دادن را به 15 سالگی برگردانیم

سپس علی جانباز نماینده سعید جلیلی بیان کرد: این‌که بچه‌ها مورد توجه دولت‌ها قرار نمی‌گیرند بخش مهمش به این دلیل است که مشارکت سیاسی  بچه‌ها در امر ملی بسیار محدود است.

وی افزود: انتخابات یک امر اجتماعی ملی و مهم است درحالی‌که در دو دهه گذشته بچه‌ها حق رأی‌شان از 15 سالگی به 18 سالگی رسیده و این اشتباه است.

گفت‌وگوی صریح نوجوانان و اهالی فرهنگ با نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری

جانباز در ادامه به صحبت امام خمینی (ره) خطاب به نوجوان‌های 15 ساله‌ اشاره داشت که گفته بودند ممنون مشارکت و لطف شما هستم.

نماینده سعید جلیلی گفت: روش فعلی اشتباه است و بچه‌ها می‌توانند مشارکت کنند و بهترین مشاوران باشند. از مهمترین توجهاتی که قرار بود در دولت شهید رئیسی انجام شود همین مشارکت بچه‌های بالای 15 سال بود و از برنامه‌هایی است که در دولت آقای جلیلی ان‌شاءالله بتوانیم این امر اجتماعی را پررنگ کنیم.

وی افزود: فعالان حوزه کودک و نوجوان از مهجورترین گروه‌های اجتماعی هستند و باید به آن‌ها توجه شود. عرصه فراغت کودک و نوجوان امروز بسیار مهم است اما در دولت‌ها توجه کمی به آن شده است.

گفت‌وگویی صمیمانه و شفاف بین نوجوانان و نماینده نامزدها

در ادامه چند نوجوان از مرکز شماره 24،7 و مرکز شماره 30 کانون تهران سوال‌هایی با موضوع عدم امکان حضور نوجوان‌ها در پیگیری‌های اجتماعی و بیان مثالی از بهزیستی، ساختار مدارس در مناطق محروم، آلودگی هوای تهران و استفاده از ماشین برقی، مهاجرت، بلاتکلیفی‌های دانش‌آموزان برای کنکور، مشکلات امتحان نهایی، فضای مجازی و ضعف‌های پیام رسان‌های داخلی مطرح کردند.

گفت‌وگوی صریح نوجوانان و اهالی فرهنگ با نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری

نابرابری‌ها علت اصلی مهاجرت

الهام فخاری در پاسخ به این سوال‌ها گفت: نسل جدید ما بسیار به روز به موضوع‌های مختلف نگاه می‌کند. امکانات بهزیستی به‌جای پرداختن به این موضوع‌ها بیشتر صرف دادن حقوق می‌شود. باید مسیر برخورداری عادلانه فراهم باشد. اگر آقای پزشکیان رئیس جمهور شود با توجه به تأکید ایشان به حق و عدالت به بهزیستی توجه ویژه خواهد داشت.

وی درباره مدارس مناطق محروم بیان کرد: در کنار مناطق محروم ما در سرانه آموزشی در تهران رتبه 2 را داریم. اگرچه خیرین مدرسه می‌سازند اما این را به عنوان وظیفه دولت تأکید می‌کنم. قانون اساسی می‌گوید آموزش حق همه است. امیدواریم با وجود دکتر پزشکیان از خرید و فروش آموزش جلوگیری کنیم.

فخاری در پاسخ به سؤالی در مورد آلودگی هوا اظهار کرد: باید ببینیم منابع آلودگی کجاست. یکی از آنها خودروها هستند. ماشین برقی ایده خوبی است ولی نیازمند تأمین زیرساخت‌هاست. ما الان کمبود برق داریم و باید گام به گام در این موضوع حرکت کنیم ضمن اینکه به سایر آلاینده‌ها توجه داشته باشیم.

وی سپس علت اصلی مهاجرت‌ها را عدم تأمین نیازهای اولیه دانست و بخش زیادی را بخاطر نابرابری‌ها عنوان کرد.

نماینده مسعود پزشکیان مشکلات کنکور را یک موضوع واضح عنوان کرد و به معضلات امتحان نهایی اشاره داشت.

فخاری درباره پیام‌رسان‌های داخلی گفت: همانطور که شهرها و کشورها نیاز به حفظ امنیت دارند شبکه‌های اجتماعی هم نیازمند امنیت هستند. باید حفظ امنیت را از طریق خانواده‌ها پیش ببریم. به پیام‌رسان‌های داخلی افتخار می‌کنیم اما ضعف‌ها را باید از بین برد.

استخدام معلمان ادامه می‌یابد

علی جانباز نماینده سعید جلیلی نیز در پاسخ به سؤال‌های مطرح شده بیان کرد: بچه‌ها تا 18 سالگی نمی‌توانند کنش اجتماعی داشته باشند. اگر این سن به 15 سال برسد و فرد بتواند در اجتماع نقش ایفا کند بهتر می‌تواند مسائلش را حل کند. مسأله طبقه بندی اقشار در امور توانبخشی از برنامه‌های دولت آقای جلیلی است.

وی درباره مدارس مناطق محروم گفت: در دولت آقای رئیسی بیش از 80 هزار معلم استخدام آموزش و پرورش شدند و در دولت آقای جلیلی این مسیر ادامه پیدا می‌کند.

جانباز درباره استفاده از ماشین‌های برقی اظهار کرد: دور اول ورود تاکسی‌های برقی در دولت شهید رئیسی بود و برای دور دوم ورود آنها درحال مذاکره هستند.

نماینده سعید جلیلی در پاسخ به سؤال مربوط به مهاجرت بیان کرد: به نظرم نیازهای نسل نوجوان تغییر کرده است. بحث مهم مهاجرت فرهنگی و مسأله هویتی است.

وی با اشاره به اهمیت کنکور، بحث چگونگی ورود به کنکور را مهمتر دانست.

جانباز درباره فضای مجازی و پیام‌رسان‌های داخلی عنوان کرد: برای تأمین تقویت زیرساخت فضای مجازی باید بتوانیم شبکه‌های داخلی خود را تقویت کنیم.

دغدغه‌های اهالی فرهنگ و هنر در حوزه کودک و نوجوان

در بخش دیگری از این نشست فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون، عادل بزدوده از هنرمندان پیشکسوت تئاتر، پرویز امینی و محمد میرکیانی از نویسندگان کودک و نوجوان، میثم یوسفی کارگردان تئاتر، مهدی مقیمی کارگردان نمایش، سیروس حسن‌پور کارگردان، حامد تأملی نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی و مجتبی سادات مدیرمسئول نشریه نبات سؤال‌های خود را مطرح کردند.

گفت‌وگوی صریح نوجوانان و اهالی فرهنگ با نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری

متولی حوزه کودک و نوجوان در آینده پیش رو، توجه به موضوع تئاتر، بخش خصوصی در حوزه فرهنگ، مدارس سمپاد، کمبود محصولات فرهنگی در روستاها، توجه به موضوع سرگرمی واسباب بازی، مرجع شدن کانون در تولید محصولات فرهنگی هنری، نبود زنگ تئاتر در مدارس و حضور اتباع غیرقانونی و بحث امنیت روانی کودکان و نوجوانان از موضوع‌هایی بود که به آن‌ها اشاره شد.

ایجاد زیرساخت برای تئاتر کودک و راه‌اندازی سالن نمایش

علی جانباز در پاسخ به سؤال نخست اظهار داشت: با حضور شورای عالی نوجوانان و جوانان در دولت شهید رئیسی توجه ویژه به حوزه کودک و نوجوان شد و بعد در شورای فرهنگ عمومی کارگروه ملی کودک و نوجوان شکل گرفت. البته شورای عالی نوجوان و جوان نباید بایکدیگر باشد بلکه نوجوان و کودک باید کنار هم قرار بگیرند.

جانباز در پاسخ به سؤالی در مورد تئاتر عنوان کرد: یک مسأله مهم در حوزه تئاتر کودک زیرساخت و یکی دیگر از مسائلی که جدی باید دنبال کنیم سالن نمایش است.

بودجه اختصاصی عمرانی برای کانون تعلیم و تربیت از دیگر موضوع‌هایی بود که نماینده سعید جلیلی به آن اشاره داشت.

گفت‌وگوی صریح نوجوانان و اهالی فرهنگ با نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری

وی درباره حوزه اسباب‌بازی و سرگرمی گفت: حوزه کودک و نوجوان و کسب و کارش نیاز به صادرات دارد. الان هم صادرات به کشورهای همسایه اتفاق می‌افتد و آقای جلیلی این مسیر را ادامه خواهد داد. 

جانباز در بخش دیگری از صحبت‌هایش توجه به انجمن‌های صنفی، حوزه‌های دانش بنیان و... را لازمه توسعه حوزه کودک و نوجوان عنوان کرد.

نماینده سعید جلیلی با اشاره به تعداد کتاب‌هایی که در دوره اخیر کانون به مناطق مختلف ارسال شده است یکی از تهدیدات جدی در حوزه کودک و نوجوان را موضوع کتاب‌های ترجمه دانست.

بررسی وضعیت امتحان نهایی، شبکه شاد، زنگ تئاتر، توجه به هدایت تحصیلی و توجه به اردوگاه‌های دانش آموزی از دیگر موضوع‌هایی بود که جانباز به آنها اشاره داشت.

مساله نخست فهم فرهنگ است

سپس الهام فخاری گفت: همه ما که اینجا هستیم، اشتراک نظر داریم که موضوع کودک و نوجوان مهم است وکمتر به آن پرداخت می‌شود. اما تفاوت دیدگاه اینجاست که باید یک ارزیابی انجام دهیم آیا یک سازمان و نهاد جدید موضوع را پیش می‌برد و یا توجه مجری؟ به نظرم تنظیم برنامه‌ها یک همکاری بین نهادی و تصمیم درست می‌خواهد. ما بی‌شمار شورای سیاست‌گذاری داریم که نه تنها به پیشبرد کار کمک نمی‌کند بلکه کار سخت‌تر می‌شود. کار به شرطی اثربخش است که سازوکار مناسب داشته باشد.

فخاری درباره اهمیت تئاتر گفت: فکر می‌کنم ضمن اصلاح زیرساخت ما به یک رویکرد مثبت نسبت به فرهنگ نیاز داریم، نگاهی که انسداد نداشته باشد. مسأله نخست فهم از فرهنگ است. برای امر خلاق باید محیط امن فراهم کنیم.

گفت‌وگوی صریح نوجوانان و اهالی فرهنگ با نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری

وی درباره بخش خصوصی در حوزه فرهنگ بیان کرد: خصولتی یعنی عدم استفاده درست از منابع. درحالی‌که تخصیص منابع به صورت عادلانه برنامه مشخص می‌خواهد.

نماینده مسعود پزشکیان به انجمن نویسندگان کودک و نوجوان اشاره داشت و گفت: این برای ما مهم و نیاز به زیرساخت‌های زیادی دارد.

فخاری اظهار کرد: مدارس سمپاد را به دلیل رویکرد آموزشی آن نقد می‌کنیم. ما به تحول نهاد آموزشی نیاز داریم.

این نشست با عنوان «گفت‌وگوی انتخاباتی» ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ به ابتکار کانون پرورش فکری و با حضور حامد علامتی مدیرعامل، سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل و جمعی از مدیران کانون، فعالان فرهنگی و هنری حوزه کودک و نوجوان و تعدادی از اعضای نوجوان مراکز کانون در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار شد.

گفت‌وگوی صریح نوجوانان و اهالی فرهنگ با نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری

گفت‌وگوی صریح نوجوانان و اهالی فرهنگ با نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری

گفت‌وگوی صریح نوجوانان و اهالی فرهنگ با نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری

گفت‌وگوی صریح نوجوانان و اهالی فرهنگ با نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =