گرامی‌داشت روز قلم در کانون استان چهارمحال وبختیاری

اعضا و مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، روز قلم را گرامی داشتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ در تمامی مراکز فرهنگی هنری کانون استان، مراسم گرامی‌داشت روز قلم برگزار و از اساتید، نویسندگان و صاحبین اثرهای ادبی در این مراسم استقبال شد.

مدیرکل کانون استان ضمن اعلام این خبر گفت: ۱۴ تیرماه که سابقه‌ای طولانی در مورد آن وجود دارد، در سال ۱۳۸۱ از سوی اعضای انجمن قلم ایران به عنوان روز قلم پیشنهاد شد و این تاریخ در نهایت به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و به نام روز قلم نامگذاری شد. وی گفت: همه ساله در این روز مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور مراسم مختلفی برگزار می‌کند که امسال هم در کانون استان چهارمحال و بختیاری، این مراسم در تمامی مراکز و به فراخور فضای مرکز، این روز را جشن گرفته و اعضای کارگاه‌های ادبی استان به بیان دیدگاه‌ها و هم‌اندیشی در مورد مباحث مختلف ادبی می‌پردازند.

روح‌الله واحد به معرفی این برنامه‌ها پرداخت و گفت: ویژه‌برنامه‌ی روز قلم در مرکز فرهنگی هنری مجتمع شهرکرد، رنگ و بویی طنزآمیز داشت و در این برنامه که با عنوان "پذیرایی با کتاب" نام داشت، اعضا و مربیان و مدعوین کانون مجتمع، با کتاب "خنده‌های ریزه ریزه" و نویسنده‌ی آن(دکترحمید باقری)، آشنا شده و در مورد این کتاب به بحث و گفتگو پرداختند.

مدیر کانون استان، کتاب خنده‌های ریزه ریزه را یکی از کتاب‌های مرجع در حوزه ادبیات کودک و نوجوان معرفی کرد و گفت: این کتاب به موضوع طنز در آثار کودک و نوجوان می‌پردازد و در فضاهای مختلف مورد اقبال عمومی و مخصوصا کودکان و نوجوانان قرار گرفته است. وی گفت: از نویسنده‌ی این کتاب تاکنون آثار زیادی در حوزه کودک و نوجوان چاپ گردیده که می‌توان به کتاب‌های "آجیک جیک" و "کلاغ‌های کاغذی" اشاره کرد.

واحد، از دیگر برنامه‌های گرامی‌داشت روز قلم نام برد و گفت: ویژه‌برنامه‌ی "گلبرگ" در مرکز فرهنگی هنری فرادنبه، برنامه‌ی "قلم سبز" در مرکز شماره دو شهرکرد، ویژه‌برنامه‌ی ادبی "نجوای قلم"  در مرکز کیان، ویژه‌برنامه‌ی ادبی" نای نی" در مرکز هفشجان و ویژه‌برنامه‌ی ادبی "نون‌والقلم" در مرکز شماره سه شهرکرد به‌عنوان ویژه برنامه‌های شاخص در این روز بود ولی در تمامی مراکز فرهنگی هنری کانون استان برنامه‌هایی برای گرامی‌داشت روز قلم بصورت نشست ادبی و کتابخانه‌ای برگزار شد.

میهمانان ویژه‌برنامه‌ی مرکز مجتمع شهرکرد، زهرا بابادی، معاونت فرهنگی و ایرج طالبی، کارشناس مالی و پشتیبانی اداره کل کانون استان به همراه نویسنده‌ی کتاب خنده‌های ریزه ریزه بودند.

گرامی‌داشت روز قلم در کانون استان چهارمحال وبختیاری

کارشناس ادبی اداره‌کل کانون استان در پاسداشت روز قلم گفت: قلم، ارزشمندترین و ماندگارترین میراث ماورایی به بشر است که قداستی آسمانی دارد و از بدوی‌ترین انسان تا مدرن‌ترین انسان قرن‌های آینده با آن مالوف و مانوس بوده و تراوشات ذهنی خود را به واسطه‌ی این ابزار قدرتمند و بی‌مانند به تصویر کشیده و خواهد کشید.
معصومه مهری گفت: قلم، قدمتی به اندازه‌ی تاریخ پیدایش بشر دارد و انسان نخستین با استفاده از ابتدایی‌ترین ابزار موجود در طبیعت (به عنوان قلم) به ترسیم تراوش‌های ذهنی خود در قالب تصویر نگاره، سنگ‌نگاره و غارنگاره پرداخته و انسان متمدن امروزی به واسطه‌ی آن، افکار، عقاید، اندیشه‌ها، باورها و دیدگاه‌های خود را فرا روی مخاطبانش قرار می‌دهد.نویسنده‌ی مجموعه غزل"لابی" ادامه داد: تمام پیشرفت‌های بشر مدیون و مرهون قدرت قلم است و به رغم توسعه‌ی همه جانبه‌ی جوامع، قلم همچنان جایگاه خود را به عنوان"زبان‌ذهن" انسان حفظ کرده و تقریبا هنوز هیچ ابزاری نتوانسته جایگزین آن شود. وی خاطرنشان کرد: در بیان اهمیت و جایگاه قلم و نوشتار، همین بس که خداوند در قرآن‌مجید سوره‌ای با این نام دارد و به قلم و آنچه که می‌نویسد، سوگند یاد کرده است.

گفتنی است در دیگر مراکز کانون هم برنامه‌هایی به مناسبت روز قلم برگزار شد که تعدادی از برنامه‌های شاخص، معرفی می‌گردد.

گرامی‌داشت روز قلم در کانون استان چهارمحال وبختیاری

مرکز فرهنگی هنری فرادنبه، برنامه‌ی "گلبرگ" را با حضور شاعران و نویسندگان و مسوولان انجمن ادبی این شهر (عباس رییسی و حمید علایی) و همچنین با حضور جمعی از اعضا، خانواده‌ها و اولیای تربیتی برگزار کرد و در ادامه رییسی ضمن تبریک روز قلم به اعضا و والدین اهل قلم گفت: چقدر خوب است که هنوز مکان‌هایی مانند کانون وجود دارد که یاد و خاطره‌ی چهره‌های ماندگار را زنده نگه می‌دارند. وی به بهانه‌ی روز قلم و به مناسبت نزدیک شدن به روز ملی ادبیات کودک و نوجوان افزود: مهدی آذریزدی با استفاده از بازآفرینی داستان‌های کهن و قدیمی، آنها را به زبان بسیار ساده و دل‌نشین در اختیار کودکان و نوجوانان قرار داده است و این کار باعث شد که داستان‌های کهن در قفسه‌های کتاب ماندنی باشند. رییسی گفت: ایشان (آذریزدی) حق بزرگی بر گردن ادبیات کودک و نوجوان دارد و واقعا و به حق، پدر ادبیات کودک و نوجوان نام‌گذاری شده است. بعد از آن علایی دیگر مهمان نشست در ادامه‌ی مطالب مطرح شده گفت: سعی کنید با خواندن کتاب‌ها و قصه‌های کهن و داستان‌هایی که مهدی آذریزدی آنها را به زبان ساده نوشته است، به مفهوم بازنویسی و بازآفرینی بیشتر پی‌ببرید، چرا که کتاب‌های کهن، منبع بسیار خوبی برای ایده گرفتن و داستان نویسی هستند.

گرامی‌داشت روز قلم در کانون استان چهارمحال وبختیاری

ویژه‌برنامه‌ی "قلم سبز" عنوان ویژه‌برنامه‌ی روز قلم در مرکز شماره دو شهرکرد بود که با حضور لیدا پناهنده(نویسنده و فعال ادبی)، معصومه مهری (کارشناس ادبی کانون استان) و حدود ۶۰ نفر از اعضا و والدین برگزار گردید. لیدا پناهنده به "چیستی" ادبیات کودک و نوجوان اشاره کرد و به جنبه‌های زیبایی‌شناسی آن پرداخت و راهکارهای متنوعی به منظور نگارش یک اثر خوب و تاثیرگذار پیشنهاد داد. وی در ادامه به اهمیت خوانش متون کهن اشاره کرد و با خواندن حکایتی از باب هشتم گلستان سعدی (در باب آداب صحبت)، لزوم بازنگری، بازنویسی و بازآفرینی این متون را یادآور شد.
شعرخوانی از اشعار مولانا با موضوع قلم، متن خوانی با محوریت اهمیت و جایگاه قلم، شاهنامه خوانی و تکنوازی توسط اعضای مرکز شماره دو شهرکرد از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

گرامی‌داشت روز قلم در کانون استان چهارمحال وبختیاری

مرکز فرهنگی هنری کیان با ویژه‌برنامه‌ی ادبی "نجوای قلم" میزبان عطاالله غریبی، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویس مطرح استان بود. غریبی در جمع ۷۰ نفری اعضا و والدین این مرکز با تبریک روز قلم و اشاره به اهمیت و علت نامگذاری این روز به لزوم ثبت وقایع و رویدادها اشاره کرد و توصیه‌هایی جهت خوانش صحیح متون و راهکارهایی برای بازنویسی و باز آفرینی ارائه داد. وی با بیان نکاتی کلیدی جهت نمایشنامه‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی موفق و پرسش و پاسخ با نوجوانان، به صحبت‌های خود پایان داد.

دیگر مهمان این برنامه، معصومه مهری بود که ضمن تبریک روز قلم و تقدیر از خانواده‌هایی که به ساحت قلم احترام می‌گذارند و برای نوشتار فرزندان خود ارزش قائل هستند گفت: بیان و بهبود تعامل انسان، کاهش فشارهای روانی، توسعه‌ی قدرت تحلیل و استدلال و افزایش دایره‌ی واژگان و انتقال بهتر منظور به دیگران بر اثر نوشتن و مطالعه حاصل می‌شود. وی در ادامه برای والدینی که در نوشتن با مشکل مواجه هستند و نمیدانند از کجا شروع کنند، گونه‌ای ادبی با عنوان "جستارنویسی" را  معرفی کرد و یادآور شد: ایده‌های بسیار زیادی از داستان‌های موفق و رمان‌های مشهور متولد شده‌اند و شما که علاقه به نوشتن دارید، کافیست با یادداشت‌های روزانه و خاطرات خود آغاز کنید.

معرفی کتاب"رها و ناهشیار می‌نویسم" نوشته‌ی" ادر لارا" ، خاطره‌خوانی والدین، اجرای شاهنامه‌خوانی و متن‌خوانی توسط اعضا، اهدای جایزه به عضو ادبی برگزیده‌ی فراخوان علمی، ادبی" سفر به فضا" (علی علیدوستی) و تجلیل از عطاالله غریبی به پاس حضور در برنامه و گرامی‌داشت جایگاه نویسندگان از برنامه‌های جنبی روز قلم در مرکز کیان بود.

روز قلم در هفشجان

روز قلم در مرکز هفشجان با ویژه برنامه‌ی ادبی" نای‌ نی" و با حضور مادران و حدود ۳۰ نفر از اعضای کودک و نوجوان گرامی داشته شد. در این برنامه، فرصتی پیش آمد تا پنجره‌ای به سوی اشعار مولانا گشوده شود و اعضا بیش از پیش با فضای فکری مولانا آشنا شوند.

  "زهرا میرزایی" (پژوهشگر متون کهن، مدرس و فعال ادبی)  بابیان اینکه پرداختن به مولانا تنها یک بازگشت به گذشته نیست بلکه یک راه حل برای نجات بشر است، گفت: عصاره‌ی تفکر مولانا این است که نه از راه زبان بلکه از راه دل می‌توان به نامحدود پیوند خورد و هرجا خدا نباشد غم‌، جهل و آزار راه پیدا می‌کند. این پژوهشگر متون کهن به ضرورت معرفی و آشنایی کودکان و نوجوانان با شاعران و نویسندگان مطرح ایران‌زمین به ویژه مولانا اشاره کرد و افزود: کمرنگ شدن روابط عرفانی بشر در قرن حاضر با خدا، حلقه‌ی مفقود شده‌ی زندگی انسان عصر معاصر است و ریشه بسیاری از مسائل و مشکلاتی که جامعه با آن دست به گریبان است به همین موضوع باز می‌گردد. وی بر لزوم توجه به ادبیات و مسائل کودکان و نوجوانان به ویژه در رابطه با شناخت خود، شناخت خدا به عنوان مبدا هستی و ایجاد ارتباط با این منبع بی پایان تاکید کرد. شعرخوانی از اشعار مولانا و سنتورنوازی توسط یکی از اعضای مرکز، بخش پایانی نشست "نای نی" بود.

گرامی‌داشت روز قلم در کانون استان چهارمحال وبختیاری

ویژه برنامه ادبی روز قلم در مرکز شماره۳ شهرکرد، "نون‌والقلم" نام داشت که در آن اعضا ادبی مرکز شماره سه شهرکرد با برگزاری نشست و بازخوانی کتاب "ققنوس همین‌جاست"  این روز را گرامی داشتند.
در ادامه‌ی این برنامه اعضا همراه با والدین، نظرات خود را در ارتباط با کتاب معرفی شده نوشتند وبرای دوستان خود خواندند و پس از آن به بحث و گفتگو با یکدیگر پرداختند.

برای مشاهده‌ی گزارش تصویری کلیک کنید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =