ادبیات کودک و نوجوان یکی از موضوعات مهم و تا حدود زیادی مغفول مانده است

خطیب نماز جمعه کرج،  ادبیات کودک و نوجوان را یکی از موضوعات مهم و تا حدود زیادی مغفول مانده دانست  و از تاثیر این هنر در رشد کودک و نوجوان گفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز، به نقل از دفترنماینده ولی فقیه و امام جمعه کرج، آیت‌الله حسینی همدانی در خطبه‌های نماز جمعه ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۳ بر ضرورت علاقه‌مند کردن کودکان به مطالعه و کتابخوانی با محتواهای اسلامی و ایرانی تاکید کرد.

خطیب نماز جمعه کرج با توجه هم‌زمانی روز شعر و ادبیات آئینی و روز ادبیات کودک و نوجوان بیان داشت: محرم فرصت تبیین در ابعاد مختلف است؛ و می‌تواند در قالب‌های مختلفی صورت بگیرد؛ که یکی از آن‌ها، قالب ادبیات و شعر است.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم و تا حدود زیادی مغفول مانده، ادبیات کودک و نوجوان است؛ عاملی که به ‌رشد و پرورش شخصیت آنان بیشترین کمک را می‌کند. در همین دوران کودکی جهان‌شناسی، انسان‌شناسی، دشمن‌شناسی، اخلاق فردی و اجتماعی و توجه به ارزش‌های الهی در کودک نهادینه می‌شود.

امام جمعه کرج با تأکید بر اینکه کودکان خود را باید علاقه‌مند به مطالعه و کتاب‌خوانی با محتواهای اسلامی و ایرانی کنیم بیان داشت: اگر بخواهیم کودک ما شخصیتی مسئولیت‌پذیر و متعهد به باورها و آرمان‌ها و آماده خدمت به مردم تربیت شود باید از همین دوران شروع کرد. پس کودکان خود را علاقه‌مند به مطالعه و کتاب‌خوانی با محتواهای اسلامی و ایرانی کنید.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به تعبیری از رهبر معظم انقلاب( مدظله‌العالی)   با عنوان «خلأ لحظه» نکته‌ای را یادآور شد و گفت: حضرت آقا تعبیری دارند درباره انفاق که می‌فرمایند: «انفاق یعنی پر کردن خلأها و نیازها. آن خرج کردنی که خلأ و نیازی را پر نکند انفاق نیست؛ و شما مربّی عزیز که در کتابخانه با کودک مواجه می‌شوید، شما که قصّه می‌گویید، شما که کتاب‌ می‌خوانید و شما که در کار هنری و آفرینش هنری خودتان، آن کودک را مخاطب قرار می‌دهید، بدانید که الان درست روی نقطه‌ی اصلی و اساسی حرکت می‌کنید. آن‌کسی می‌تواند از کار خود، شاد و خشنود و از رضای الهی خاطرجمع باشد که خلأِ لحظه را پر کند.»

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با بیان اینکه ادبیات آیینی برای کودک و نوجوان یکی از اساسی‌ترین راه‌های تعلیم‌ و تربیت اسلامی است، اظهار داشت: باید دائماً نوآوری و ایده پردازی کرد و از تکنیک‌های ادبی برای رشد و تعمیق آموزه‌های دینی و تصحیح مسیر و سبک زندگی در کودک و نوجوان استفاده کرد.

وی افزود: در این زمان که کودکان و نوجوانان توسط رسانه‌های غربی با بازی و پویانمائی و فضای‌ مجازی در معرض ‌حملات پی‌درپی به عقیده و اخلاق قرار گرفته‌اند، لازم است با دقت و هوشیاری، محتواهایی مناسب و به‌روز تولید و خلأ لحظه را پر کرد.

 ایشان در پایان گفت  ادبیات آیینی برای کودک و نوجوان یکی از اساسی‌ترین راه‌های تعلیم‌ و تربیت اسلامی است؛  باید دائماً نوآوری و ایده پردازی کرد و از تکنیک‌های ادبی برای رشد و تعمیق آموزه‌های دینی و تصحیح مسیر و سبک زندگی در کودک و نوجوان استفاده کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =