کد خبر: 342024
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
حضور سیداحمد میرزاده در کانون خراسان رضوی

صد و پنجاه و نهمین انجمن شاعران نوجوان آفتاب با حضور اعضای انجمن ادبی آفتاب و اعضای باشگاه سیمرغ و قاف با همراهی شاعر و پژوهشگر شعر نوجوان، سیداحمد میرزاده در مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی، سمیه سلامی‌راد کارشناس مسئول ادبی استان با اعلام این خبر گفت: این نشست که پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ از ساعت ۱۱ تا ۱۳ به صورت مجازی و حضوری در دفتر استان برگزار شد اشعار مهدیه حسینی‌راد عضو کارگاه شعر مرکز ۱۰ مشهد، امیرعلی بهاری عضو کارگاه شعر سبزوار و فاطمه اشرافی‌راد و یوسف نودهی از اعضای باشگاه قاف و سیمرغ توسط اعضای حاضر در جلسه و مهمان نشست، نقد و بررسی شد. سلامی‌راد در ادامه گفت: این نشست با حضور مدیر کل استان و خیر مقدم ایشان به اعضای قاف و سیمرغ همراه شد. آقای محمد مهدی حسین‌پور در جمع اعضای شاعر یادآور شد که اگر استعداد و قلمی دارید باید برای رساندن آن به اوج تلاش کنید چون قلم و استعدادی که در اختیار شماست می‌تواند باقیات صالحات باشد.

کارشناس مسئول ادبی استان عنوان کرد: دکتر سیداحمد میرزاده در این نشست ضمن بیان خاطرات خود از عضویت در کانون پرورش فکری، از تاثیر مرکز آفرینش‌های ادبی در بالندگی و رشد ادبی دانش‌آموزان سخن گفت و یادآور شد اینجا برای من یادآور خاطرات زیادی است و من آفرینش ادبی را از همین مرکز شروع کردم. نویسنده کتاب «در هفت آینه» ادامه داد: طبق توصیه استاد شهریار تا می‌توانید شاهکارها را بخوانید و از حفظ اشعار خوب، غافل نشوید. او درباره تداعی در ادبیات و نقش آن گفت: تداعی یعنی چیزی را به چیز دیگری مربوط کردن و یا چیزی شما را به یاد چیز دیگر بیاندازد. این ربط‌ها را با مطالعه در فرهنگ‌ها به دست می‌آورید. شاعر کتاب «نمی‌توان کلاغ ماند» افزود: نقد و نظر با همدیگر متفاوت هستند. نقد روش‌مند است اما نظر با سلیقه و کلمه خوشم می‌آید و یا خوشم نمی‌آید همراه است. اما در نقد شما عناصر سازنده شعر را به صورت مجزا داوری و بررسی می‌کنید مثل تحلیل استعاره، تشبیه، اندیشه در شعر، زبان شعر و ... این شاعر و پژوهشگر در خصوص کلمات کهنه و نو چنین گفت: کلمات به خودی خود، کهنه یا نو نیستند. هنر شاعر است که می‌تواند کلمه قدیمی را نو کند. مثلا اخوان ثالث در شعری می‌گوید: «در شب قطبی/ این سحر گم کرده‌ی بی‌کوکب قطبی... » که به جای ستاره از کوکب که کلمه قدیمی‌تری است استفاده می‌کند. زیرا این کلمه گذشته از معنی ستاره اسم یک گل است که با ادامه شعر ارتباط برقرار می‌کند. سلامی‌راد در پایان گفت: این نشست با حضور ۴۵ عضو حضوری و مجازی همراه بود و با شعرخوانی اعضا پایان یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =