آیین گشایش «باشگاه ادبی سیمرغ» در کانون کرج برگزار شد

به همت واحد ادبی کانون البرز و به مناسبت گرامی داشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و بزرگداشت مهدی آذر یزدی ویژه برنامه‌ی گشایش باشگاه ادبی سیمرغ همراه با کارگاه جنبی باز نویسی و باز آفرینی با حضور مرجان فولادوند، نویسنده و پژوهشگر کودک و نوجوان در کرج، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز مهتاب میرزاپور، کارشناس ادبی استان البرز در این خصوص گفت به مناسبت ۱۸ تیرماه و نکوداشت مرحوم آذریزدی و روز ادبیات کودک و نوجوان؛ آیین گشایش «باشگاه ادبی سیمرغ»،  با حضور اعضای نوجوان ، والدین اعضا و مربیان و کارشناسان استان و مرجان فولادوند نویسنده، پژوهشگر و اسطوره شناس در کتابخانه مرکز ۴  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز واقع در حصارک بالا برگزار شد.

میرزاپور در  گزارشی در مورد برنامه گفت در ابتدای برنامه در مورد  مسیری که آفرینش‌های ادبی به همراه کارشناسان و مربیان ادبی در استان البرز در دهه ی اخیر پیموده‌اند برای میهمانان صحبت کردیم و در ادامه در مورداهداف اصلی تشکیل این باشگاه  و کشف اعضای نوجوان صاحب قلم در گستره‌ی  استان، سرمایه گذاری روی این نسل، آشنایی با دانش آموزانی که عضو کانون نیستند، و در نهایت آشنایی با جهان ادبی خارج از کانون که در انتظار نوجوانان علاقمندی است که با این قبیل انجمنهای ادبی و محافل خصوصی غیر کانونی آشنایی ندارند توضیحاتی داده شد.  

آیین گشایش «باشگاه ادبی سیمرغ» در کانون کرج برگزار شد

مرجان فولادوند:«زبان وطن است»

کارشناس ادبی کانون افزود  مرجان فولادوند چون خودش را بزرگ شده کانون می داند به خاطر دعوت برنامه های کانون، اولویت حضور را به همراهی و آشنایی با بچه های کانون قرار داده و پس از اینکه همه نوجوانان حاضر خود را معرفی کردند بحث را با یک سوال آغاز کرده و از نوجوانان پرسید «همانگونه که می دانید بی شمار کتاب در دنیای جدید به چاپ می رسد و وقت انسان هم محدود است، لزوم مطالعه ی متون کهن هزار سال قبل در جهانی که پر از تغییرات و تالیفات تازه و نو می باشد؛ چیست؟ هزاران سال از شاهنامه و مثنوی گذشته پس چرا همچنان این آثار خواندنی و ماندگار هستند؟»

میرزاپوز ادامه داد اعضا پاسخ‌های جالبی به این سوال دادند؛ همه مفاهیم گذشته منسوخ شده نیستند،آشنایی با زبان و جهان افکار گذشتگان، آشنایی با روزمرگی ها و سرگرمی های مردمان هزاره قبل، آشنایی با فرهنگ مردم و نویسندگان و زیبایی های کهن و در ادامه فولاوند زیبایی متن را از مواردی بیان کرد که در جذابیت متون کهن حرف خودش را می زند تا اوقات لذت بخشی برای مخاطب ساخته شود.

وی با بیان مثال از دیوان حافظ گفت«حافظ که هزاران سال قبل مفاهیمی را به زیبایی تصویر سازی و بیان می‌کند و باعث لذت ذهنی مخاطب می‌شود.» و  درباره انباشت فرهنگی گفت: ما  ملتی هستیم که دست‌کم هفت هزار سال قدمت داریم و از  اولین ها در هر مسئله به شمار می رویم که این اولین‌ها برای ما انباشت فرهنگی ایجاد کرده است؛ این نویسنده و پژوهشگر با اشاره به سیر تاریخ ایران و جنگ‌ها و حضور دشمنان در این مرز و بوم  و مقایسه‌ی  آن با برخی کشورها  گفتت وقتی می اندیشیم که چطور فرهنگ ایران دوام آورده و ایران زبان و فرهنگ اش را از دست نداده متوجه می‌شویم که  بخش عمده‌ای از قدرت ایران در این زیمنه از متن های کهن بیرون می آید و این  زیبایی متن ها ست که باعث ماندگاری آن می شود. وطن زبانی ما در هرکجای جهان که باشیم ایرانی محسوب می شویم. ما بدون زبان نمی توانیم فکر کنیم. به همین دلیل زبان وطن است!

و این به دلیل امکانات زبانی است که در آن زبان موجود است. چون این زبان قوی است . اثر هنری است و نمی توان راحت آن را از بین برد. برای همین وقتی درباره متون کهن ادبیات صحبت می کنیم، درباره زبان و فرهنگ صحبت می کنیم که هیچ نسل کشی و تاراج نمی تواند آن را از بین ببرد.

بازنویسی و باز آفرینی

فولادوند درباره بازنویسی درک اصلی مخاطب را مهم ترین نکته دانست و گفت  بقول مثنوی: هر کسی از ظن خود شد یار من! نگاه به متن، کشف و دقت در لایه های پنهان متن و در نهایت پاسخ محکم مبتنی بر دلایل کافی از نکات اصلی  دیگری بودند که ایشان برای یک بازنویس متون کهن لازم دانست.

بازنویس باید طوری متن را بازنویسی و بازآفرینی کند که به همه لایه های پنهانی اشاره داشته و برای خواننده سوال و ابهامی باقی نگذارد و جواب سوال ها در متن موجود باشد. جواب این سوال ها به بازآفرینی کمک بسیار خواهد کرد. مرجان فولادوند به عنوان مثال از بازنویسی داستان رستم و سهراب نام برد و به موارد مهم در درک ابهام اصلی که باعث نشناختن و شناختن پدر و پسر از هم شده بود؛ پرداخت.

این نویسنده گفت قرار نیست همه نویسنده شوند، نویسندگی یک شغل است  که تو می توانی در کارت بهترین باشی اما کتاب خواندن و متن خواندن و آشنایی با ادبیات دربست فضیلت است.

آشنایی با ادبیات از هر فردی انسان بهتری می‌سازد

 شغل آینده شما هر چه باشد اشنایی با ادبیات از هر فردی یک انسان بهتر می سازد. چون متن ها راه و  رسم زنده ماندن و مقاوم بودن در این هزاران سال هجوم و مشکلات را نشان می دهد.

این نویسنده و اسطوره شناس  در انتها با اشاره به قسمت هایی از رستم و سهراب بازنویسی شده به قلم خودش که از انتشارات کانون پرورش فغکری کودکان و نوجوانان است، به تفاوت های ساده نویسی و بازنویسی و بازآفرینی متن اصلی و قلم خودش و یکی دو نویسنده دیگر اشاره کرد و قسمت هایی از بازنویسی جدید آرش به قلم خود را  قرائت کرده و در مورد آن توضیح داد.

میرزاپور همچنین افزود در پایان این نشست که روز شنبه ۱۶ تیر۱۴۰۳ برگزار شد، ضمن اعلام آغاز به کار انجمن سیمرغ از تمام نوجوانان علاقه مند برای حضور در این انجمن دعوت شد و قرار است به صورت مستمر نشست‌هایی با حضور اعضا و نوسندگان حوزه‌ی کودک و نوجوان، برگزار شود.

این کارشناس ادامه داد در پایان این نشست از برگزیدگان فراخوان‌های هنری و ادبی استان مانند بهار سرزمین من، خاطره نویسی اعتکاف و خاتم تجلیل شد.

آیین گشایش «باشگاه ادبی سیمرغ» در کانون کرج برگزار شد

علاقه‌مندان جهت آگاهی از چگونگی عضویت در باشگاه ادبی سیمرغ ویژه نوجوانان نویسنده استان البرز با شماره ۰۲۶۳۴۱۶۳۰۰۰ داخلی ۱۰۶ تماس بگیرند.

گزارش تصویری

                                                

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =