کد خبر: 342153
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲
بازدید 28
باشگاه ادبیات پایداری کودک و نوجوان در همدان افتتاح شد

باشگاه ادبیات پایداری کودک و نوجوان استان همدان با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مراسمی با حضور نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی، شاعران و نویسندگان استان همدان افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، کانون پرورش فکری همدان به مناسبت روز 18 تیرماه- روز ادبیات کودک و نوجوان با همکاری بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ویژه برنامه‌ای با عنوان «مهمانی آقا معلم» را با حضور حمیدرضا حاجی بابایی- نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی، سردار مهدی ظفری- مدیرکل بنیاد حفظ آثار و سایر مسوولان استانی، اعضای کانون و خبرنگاران برگزار کرد.

در این برنامه رونمایی از کتاب “مهمانی آقا معلم ” با حضور نویسنده کتاب، شاعران و نویسندگان کانون پرورش فکری و افتتاح باشگاه ادبیات پایداری کودک و نوجوان استان همدان صورت گرفت.

باشگاه ادبیات پایداری کودک و نوجوان در همدان افتتاح شد

در ابتدای برنامه مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در خصوص کتاب مهمانی آقا معلم گفت: آقا معلم ما ۲۵ ساله بود که شهید شد در عمر کوتاه خودش فرمانده جنگ بود خانواده او حتی خبر نداشتند که شهید بهمنی یک فرمانده جنگی است.

معصومه ابراهیمی هژیر ادامه داد: کل دارایی او در زمان شهادتش ۲۵۰۰ تومان بود که وصیت کرده بود بعد از شهادتش برای ساخت کتابخانه صرف شود.

ابراهیمی هژیر با اشاره به اینکه ۶ روز قبل تولد سردار شهید تقی بهمنی بود افزود: او از فرماندهان ۸ سال دفاع مقدس بود. امروز در کتاب مهمانی آقا معلم  شاهد برش تولد و فصلی دیگر از زندگی شهید تقی بهمنی هستیم که همزمان با روز ادبیات کودک و نوجوان این کتاب رونمایی می‌شود و امروز در تمامی مراکز کانون سراسر کشور برنامه های مختلفی به مناسبت 18 تیر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروز سالروز درگذشت مهدی آذر یزدی نویسنده کودکان و نوجوانان است، گفت: از این رو امروز به نام روز ادبیات کودک و نوجوان در کشور نامگذاری شده است که  او زاده خرمشاه یزد بوده و تا ۴۰ سالگی سواد نداشت و بعد از گذراندن فراز و نشیب‌های بسیار به کی از بزرگترین و بهترین نویسندگان کودک و نوجوان تبدیل شده که همیشه در تاریخ ادبیات ایران نامش ماندگار است و یکی از کتاب‌های وی قصه‌های خوب برای بچه های خوب است که مقام معظم رهبری به این کتاب همیشه اشاره کرده و مورد توجه ایشان بوده است.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان خاطرنشان کرد: آذریزدی استطاعت مالی و سواد خواندن و نوشتن نداشت و یک دوره در چاپخانه کار کرد و به مرور و تکرار توانست باسواد شود. او با خواندن کتاب‌های مثنوی، کلیه و دمنه، شاهنامه و… شروع می‌کند بعد از ۴۰ سالگی  عمرش را می‌گذارد تا این کتاب‌ها را برای کودکان و نوجوانان ساده و روان کند.

باشگاه ادبیات پایداری کودک و نوجوان در همدان افتتاح شد

وی با تاکید بر اینکه  باید همه روزهای من و شما روز ادبیات کودک و نوجوان باشد تصریح کرد: همدان خاستگاه ادبیات کودک و نوجوان است و خاک اسن خطه نویسندگان و شاعران بزرگی را دل خود پرورش داده که مایه غرور و افتخار ایران هستند و بسیار خرسندیم که امروز باشگاه ادبیات پایداری کودک و نوجوان به یاد شهید تقی بهمنی در همدان رونمایی می‌شود و نام این شهید خود به مجلس ما برکت داده است.

سپس کلیپی از زندگی آذریزدی برای مهمانان به نمایش داد که در ادامه آن محمد جواد محسنلو یکی از کانون‌یاران مرکز قهاوند بر روی سن رفت و زندگی مهدی آذریزدی را با زبان نقالی برای مهمانان تعریف کرد و آثار او را معرفی کرد.

در ادامه مهدی ظفری، مدیرکل بنیاد حفظ آثار ضمن قدردانی از برگزاری این برنامه و تبریک روز ادبیات کودک و نوجوان بیان کرد: این اقدامات از ویژگی‌های نظام جمهوری اسلامی است که باید قدر این نعمت را دانست.

وی افزود: تأکید بر نوجوانان و ارزش  نوجوان در جامعه همواره مورد توجه است و رونمایی از این باشگاه برای نوجوانان می‌تواند ثمربخش باشد.

ظفری با بیان اینکه امیدواریم با حضور این نوجوانان و  کشف استعدادهای آنها در این باشگاه اتفاقات خوب و مهمی در حوزه ادبیات پایداری همدان بیافتد گفت:باید در این باشگاه مجموعه‌ای از  پرونده‌های نویسندگان نوجوان داشته باشیم که در زمینه‌های مختلف تحقیقی، مطالعه‌ای، پژوهشی، ادبیات و… فعالیت کنند.

باشگاه ادبیات پایداری کودک و نوجوان در همدان افتتاح شد

وی با اشاره به اینکه تواضع  یکی از ویژگی‌های فرهنگ دفاع مقدس است اشاره به سربند نوجوانانی که به یک شکل در جلسه حاضر شده‌اند کرد و ادامه داد: این کارها خودش سعادتی است که نصیب هر کس نمی‌شود.

ظفری  به اقدامات شهید بهمنی در شهر المهدی سرپل ذهاب در زمان‌جنگ اشاره و اضافه کرد: ایشان به واقع یک  معلم بودند و در زیر زمین‌ها کلاس ادبیات برگزار می‌کردند. به خاطر دارم واژه‌هایی در این کلاس‌ها به کار می‌بردند که متوجه نمی شدم چه چیز می‌گویند. باید ابعاد مختلف شخصیت او برای همه تبیین شود. باید برای همه محاسبات نظامی ایشان در جنگ، عقلانیت در جنگ و استقامت ایشان شناخته شده و به دیگران معرفی شود.

باشگاه ادبیات پایداری کودک و نوجوان در همدان افتتاح شد

سپس از کتاب « مهمانی آقا معلم» نوشته لیلا گودرزیان فرد نویسنده ملایری که در مورد شهید تقی بهمنی این کتاب را نوشته‌اند، رونمایی شد و مسوولان امضای یادگاری بر روی پوستر آن انجام دادند و از برادرزاده این شهید و نویسنده تقدیر به عمل آمد.

در ادامه نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیا اینکه این جلسه بسیار ویژه بوده و ارزشش از بسیاری از مجالس که همه افراد بزرگ هستند، بیشتر است گفت: انصافا خانم گودرزی از نویسندگان چیره دست حوزه ادبیات دفاع مقدس محسوب می‌شود که قلم زیبا و متینی دارد و مسیر روبروی ایشان روشن است.

حمیدرضا حاجی‌بابایی به ویژگی‌های شهید بهمنی اشاره و تصریح کرد: شهید تقی بهمنی یکی از بهترین فرماندهان استان همدان بود که شغلش معلمی بود و کار برای کودکان و نوجوانان را دوست داشت.

باشگاه ادبیات پایداری کودک و نوجوان در همدان افتتاح شد

نائی رئیس اول مجلس شورای اسلامی افزود: شهید بهمنی گمنام ترین فرمانده جنگ است و امروز خرسندیم که کتابی در وصف ایشان نگاشته شده است.

وی با ذکر خاطراتی از شهید بهمنی و دیگر شهدای همدان گفت: بچه‌ها ما با این شخصیت‌ها روبرو هستیم، با معلم‌هایی که حاضر شدند شهید شوند تا دانش‌آموزان خوب زندگی کنند و در این کشور به جایی برسند.

حاجی بابایی خاطرنشان کرد: همه بدهکار این معلمان هستیم. خیلی زحمت کشیده شده برای داستان و روایت‌گویی جنگ اما متأسفانه تا امروز نتوانستیم حق دفاع مقدس را آن طور که باید ادا کنیم.گفتن واقعیات دفاع مقدس سخت است و از شهدا گفتن سخت‌تر.

باشگاه ادبیات پایداری کودک و نوجوان در همدان افتتاح شد

وی با اشاره به اینکه امروز از شهدا گفتن و تفسیر کردن سخت است تصریح کرد: این شهید گمنام و مظلوم بود و اگر خدا اراده کند شهید تقی بهمنی به خوبی شناخته شده و بعد از ۴۵ سال نفر اول استان و شهید شاخص استان معرفی می‌شود.

سپس از پوستر باشگاه ادبیات پایداری کودک و نوجوان رونمایی شد و در ادامه از نویسندگان و شاعران کانون پرورش فکری با پاس زحمات آنها تجلیل شد.

بعد از رونمایی‌ها دو نویسنده خانم گوردزیان و نوری و آقای کریمی به عنوان شاعر بر روی سن حاضر شده و به معرفی خود و آثارشان پرداختند و با پرسش‌هاش نوجوانان حاضر در این برنامه پاسخ دادند و به خاطراتی از زمان نوشتن خود اشاره کردند.

باشگاه ادبیات پایداری کودک و نوجوان در همدان افتتاح شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =