کارگاه آموزشی «خوانش متون» برای اعضا نوجوان نونگاه و دانش‌آموز

کارگاه آموزشی «خوانش‌متون» برای اعضا نوجوان نونگاه و دانش‌آموز با حضور اعظم رنجبرجهرمی برگزار شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون‌پرورش‌فکری کودکان و نوجوانان استان‌فارس، در ۱۸ تیر ۱۴۰۳، مصادف با روز ادبیات کودک و نوجوان، کارگاه آموزشی «خوانش متون» برای اعضا نونگاه، نوجوان و دانش‌آموز به‌صورت مجازی بین سه ارگان کانون‌پرورش‌فکری کودکان و نوجوانان، دانشگاه شیراز و نهاد کتابخانه‌های عمومی استان‌فارس، و با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای سه ارگان برگزار شد.

راضیه احمدی، کارشناس آفرینش‌های ادبی، در این‌باره گفت: این ویژه‌برنامه به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان با حضور اعظم رنجبر جهرمی، نویسنده و پژوهشگر حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان، برای اعضای نونگاه و نوجوان سراسر استان اجرا شد؛ و قبل از شروع کارگاه تخصصی، تعدادی از اعضای کودک و نوجوان چند حکایت مانند دیباچه گلستان و... را با صدای خوش خواندند.

اعظم رنجبر جهرمی در این کارگاه آموزشی گفت: شما مانند شاخه‌های تازه‌روییده‌شده بر روی بالاترین شاخه‌های یک درخت کهنسال هستید. شاخه بدون تنه و ریشه این درخت کهنسال زنده نخواهد شد؛ و رشد نخواهد کرد. در انتخاب حکایت دو نکته، معنای لغات دشوار و دیگری درک مفهوم حکایت، مهم هستند. معنی صحیح کلمه و تلفظ صحیح آن در خواندن متن نیز بسیار مهم است؛ و فهم معنای لغات دشوار به ما کمک می‌کند که بتوانیم مفهوم درست حکایت را متوجه شویم.

وی در ادامه به عوامل مؤثر در زیباخوانی یک حکایت پرداخت؛ و گفت: در مرحله اول برای فهمیدن نقاط ضعف خوانش، باید صدای خود را ضبط کنیم تا با هر بار گوش کردن بتوانیم اشکالات بیانی خود را متوجه شویم؛ و با تکرار و تمرین می‌توانیم صدای خود را تقویت کنیم.

وی گفت: پایه و اساس داشتن فن صدای خوب، تنفس عمیق دیافراگمی است؛ همچنین استفاده از تکنیک شمع و فاصله‌دهی کمک می‌کند حجم ریه‌ی شما افزایش پیدا کند؛ تا صدای خوبی داشته باشید.

دومین تمرین، تمرین لحن است. ما باید تمام حس‌ها مانند خشم، خوشحالی، غم را بتوانیم در لحن کلاممان به کار ببریم. در خواندن حکایات، باید اول حس‌وحال شخصیت‌های حکایت را درک کنیم؛ و بعد آن را با لحن خودمان بگوییم.

جهرمی افزود: سه مورد در لحن ما بسیار تأثیرگذار است. اولین مورد مکث و سکوت به‌موقع است. دومین مورد، بُرد یا حجم صدا است؛ و بلند و آهسته صحبت کردن می‌تواند روی لحن ما اثر بگذارد؛ و ما باید با تمرین، لحن مناسب خود را پیدا کنیم. تمرین این مورد برای کسانی که آهسته صحبت می‌کنند، بلندخوانی یک کتاب به‌صورت مستمر است؛ و می‌تواند در بلندمدت حجم صدا را تقویت کند. سومین مورد، سرعت مناسب صدا است. برای کنترل سرعت صدای کسانی که تندتند صحبت می‌کنند، راه حل مشددخوانی است. مشددخوانی بدین‌صورت است: یک جمله را در نظر می‌گیریم و حروف را با تشدید ادا می‌کنیم.

در ادامه این کارگاه آموزشی، حکایت ۹ باب سوم در فضیلت قناعت طبق قوانین آموزش داده شد؛ و معنی کلمات دشوار حکایت برای اعضا خوانده شد و چند عضو داوطلبانه از روی حکایت خواندند و نکات متن به آن‌ها گفته شد.

در پایان برنامه نیز از پوستر دومین پویش خوانش متون با عنوان «توفیق ادب» رونمایی شد.

کارگاه آموزشی خوانش متون برای اعضا نوجوان نونگاه و دانش‌آموز

کارگاه آموزشی خوانش متون برای اعضا نوجوان نونگاه و دانش‌آموز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =