نشست تخصصی «شناخت ظرفیت‌های متون کهن برای کودکان و نوجوانان»

نشست تخصصی «شناخت ظرفیت‌های متون کهن برای کودکان و نوجوانان»، در کانون فارس برگزار شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون‌پرورش‌فکری کودکان و نوجوانان استان‌فارس، در ۱۹ تیر ۱۴۰۳، مصادف با روز ادبیات کودک و نوجوان، نشست تخصصی «شناخت ظرفیت‌های متون کهن برای کودکان و نوجوانان» با تأکید بر کلام سعدی، با حضور محمد پاک‌نهاد،   عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات دانشگاه فرهنگیان همدان، عضو کارگروه اجرایی دوره‌ توانمندسازی فرهنگی، عضو کمیته‌ ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، داور و برگزارکننده‌ نشست‌های علمی و فرهنگی. برگزار شد.

راضیه احمدی، کارشناس آفرینش‌های ادبی، گفت: این نشست تخصصی برای اعضای کودک و نوجوان به‌صورت مجازی و با مشارکت کانون‌پرورش‌فکری کودکان و نوجوانان، دانشگاه شیراز و نهاد کتابخانه‌های عمومی استان‌فارس، و با حضور بیش از ۱۰۰ نفر برگزار شد.


محمد پاک‌نهاد در این نشست تخصصی گفت: گلستان سعدی یکی از شاهکارهای ادبیات فارسی است که در گذشت زمان همچنان درخشندگی خودش را حفظ کرده است. استفاده از قالب‌های به‌کاررفته و زبان گلستان سعدی سبب شده این اثر بسیار مهم باشد.

وی افزود: گلستان سعدی هشت باب دارد که در هر باب تعدادی از آنها مناسب سن کودک و نوجوان است. در تحقیقات انجام‌شده، باب‌های چهارم، پنجم و ششم کمترین تعداد حکایت مناسب این گروه سنی را دارد. در آمار درج‌شده تنها ۷۷ درصد مناسب و ۱۴ درصد باقی‌مانده با اندکی دخل‌وتصرف می‌تواند مناسب‌سازی شود. با این حال، این آمارها هم می‌تواند جای بحث داشته باشد.

پاک‌نهاد گفت: جعفر ابراهیمی شاهد، فرهاد حسن‌زاده و مهدی آذر یزدی نیز در جلد هفتم، با عنوان «قصه‌های گلستان و ملستان» از گلستان سعدی استفاده کرده‌اند. بعضی صاحب‌نظران معتقدند کتاب گلستان باید مانند مکتب‌خانه‌های قدیم، بدون دخل‌وتصرف در اختیار کودکان و نوجوانان قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: سعدی بسیار هوشمندانه متوجه شده بود؛ که باید صحبت‌ها و افکارش را در قالب حکایتی که لذت‌بخش و به‌دور از نصیحت باشد، به دیگران بگوید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: یکی از راه‌های ارتباطی، بازنویسی اثر است؛ یعنی متن را ساده و در عین حال گسترش بدهیم. می‌توان از ظرفیت‌های مثل‌نویسی از گلستان استفاده کرد که بسیار موردعلاقه‌ مخاطبین است. برای بازنویسی حکایات باید روابط منطقی میان حوادث ایجاد شود تا کودک و نوجوان به‌راحتی حوادث را بپذیرند. همچنین باید بسیاری از تعبیراتی که بار منفی دارند حذف یا جایگزین شوند.

پاک‌نهاد در پایان گفت: بازنویس باید با ایجاد فضای داستانی مقدمه‌چینی کند؛ تا مخاطب با انگیزه‌ منطقی وارد حادثه‌ی داستان شود. بنابراین با توجه به ساختار حکایت‌ها، حس باورپذیری حوادث و رخدادها در متن اصلی برای مخاطب کودک و نوجوان قدری مشکل به نظر می‌رسد، اما در متن بازنویسی، با ایجاد ساختاری جدید، نمود روابط علی و معلولی حوادث داستان ملموس و قابل‌درک است. گلستان سعدی به واسطه‌ شوخ‌طبعی سعدی در انتقال مفاهیم، مخاطب را خسته نمی‌کند و این یکی از قابلیت‌های موردعلاقه‌ی کودکان و نوجوانان امروزی است.

در ادامه‌ این نشست، یکی از حکایت‌های بازنویسی‌شده‌ عبید زاکانی مورد بررسی قرار گرفت. در این حکایت، اصل حکایت به همراه متن بازنویسی‌شده مورد مقایسه قرار گرفت.

نشست تخصصی «شناخت ظرفیت‌های متون کهن برای کودکان و نوجوانان»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =