کد خبر: 342217
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
نویسنده کودکان میهمان کانون خراسان رضوی

همزمان با روز ادبیات کودک و نوجوان کلر ژوبرت نویسنده کتاب‌های کودک میهمان کانون استان خراسان رضوی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، همزمان با ۱۸ تیرماه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، کانون خراسان رضوی میزبان نویسنده نام آشنای کودک شد.

مرضیه فیروزکوهی کارشناس فرهنگی استان با اعلام مطلب فوق گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در واحد کارشناسی فرهنگی استان خراسان رضوی و در قالب برنامه «کتاب باز: و همزمان با روز ادبیات کودک و نوجوان، میزبان کلر ژوبرت نویسنده شناخته شده کتاب‌های کودکان بودیم.

در این نشست که در ابتدای آن قصه «خداحافظ راکون پیر» بر اساس یکی از آثار این نویسنده، توسط سمیه غضنفری مربی مسئول مرکز جیم‌آباد قصه گویی شد، پرداختن به ادبیات دینی برای کودکان و نوجوانان و چگونگی بیان مفاهیم معنوی برای آنها در قالب‌های متنوع شعر و داستان مورد بحث و در ادامه موضوع مرگ و فقدان عزیزان برای کودکان با توجه به محتوای این کتاب مورد گفتگو قرار گرفت.

فیروز کوهی عنوان کرد: در این زمینه همکاران به بیان نظرات خود پرداختند و عقیده داشتند این کتاب توانسته گام موفقی در این زمینه بردارد و با شجاعت این مفهوم را در قالب یک داستان کودکانه مطرح کند که استفاده از شخصیت‌های غیر انسانی و رعایت فاصله‌گذاری در کنار تصویرگری زیبا یکی از نقاط قوت این کتاب است.

خانم ژوبرت در این نشست اظهار داشت: این کتاب چندین بار ویرایش شد و با توجه به تغییر نگاه مخاطب شاید همچنان هم بتوان ویرایش‌های جدیدی از آن ارائه کرد. وی افزود: من قدم کوچکی در این راه برداشتم و این نیاز را حس کردم که بچه‌ها با غم فقدان عزیزان و ماتم از دست دادن باید کنار بیایند و این اثر را نوشتم. دیگران نیز باید در این قضیه ورود کنند و آثار جدیدی بیافرینند که با همین روش غیر مستقیم بتوانند بچه‌ها را به سمت پذیرش که آخرین مرحله سوگواری است هدایت کنند.

این نویسنده فرانسوی در خصوص علت علاقه‌مندی خود به داستان‌نویسی گفت: من برای فرزندان خود قصه‌های زیادی می‌گفتم و رفته رفته به این نتیجه رسیدم که خودم برای بچه‌ها با توجه به نیازهای آنها بنویسم.  

ژوبرت در پاسخ به این سوال که در زمینه مسائل دینی، خصوصاً در بخش تاریخی آن که باید سندیت مطلب نیز مد نظر قرار گیرد، مانند واقعه کربلا، آیا ادبیات فانتزی یا ناداستان می‌تواند وارد شود گفت: باید بر اساس سند حرف زد اما روش‌هایی وجود دارد که بتوان این مسایل را تلطیف کرد.  در واقع به شکل غیر مستقیم می‌توان به این بخش وارد شد به گونه‌ای که سندیت آن نیز دچار خدشه نشود.  استفاده از خاطرات و توجه به تجربه زیسته باید در این بحث مورد توجه قرار گیرد.

مربیان کانون که در این نشست به صورت حضوری و مجازی بودند در مورد کتاب «خداحافظ راکون پیر» مطرح کردند: کتاب از زاویه یک تولد آغاز می‌شود و وقتی در انتهای کتاب راکون پیر به عنوان شخصیت راهنمای اثر، به خرگوش می‌گوید مرگ هم درست مثل ورود تو به این زندگی است که نمی‌دانستی قرار است وارد دنیای جدیدی شوی، در حقیقت مرگ هم وارد شدن به دنیایی تازه و ناشناخته است و این نگاه به مرگ توسط مخاطبان کتاب مورد توجه قرار گرفت.

فیروزکوهی در پایان گفت: این نشست با مشارکت همکاران مراکز استان در فضای مجازی و بستر اسکای روم و حضوری برگزار شد و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال با دعوت از نویسندگان دیگری این مجموعه نشست‌ها را ادامه دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =