گرامی‌داشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

همزمان با ۱۸ تیر روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، اعضا و مربیان ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌ چهارمحال وبختیاری برنامه‌های متنوعی را برگزار کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، روز دوشنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۳ مقارن با پاسداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و بزرگداشت یادروز مهدی آذریزدی، اعضا و مربیان ادبی کانون استان، برنامه‌های متنوعی را اجرا نمودند.

مهدی آذر یزدی در ۱۸ تیر ۱۳۸۸ چشم از دنیا فرو بست، این نویسنده‌ی پرآوازه را باید از اولین نفراتی دانست که تصمیم گرفت برای کودکان، کتاب تألیف کند و داستان بنویسد. از همین رو، روز درگذشت او را به عنوان «روز ملی ادبیات کودک و نوجوان» نام‌گذاری و همه‌ساله این روز را گرامی می‌دارند.

امسال نیز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، روز بزرگداشت مهدی آذریزدی"پدر ادبیات کودک و نوجوان" را گرامی داشته و برای آشنا نمودن کودکان و نوجوانان با فرهنگ کتابخوانی و مطالعه، در مراکز فرهنگی ادبی هنری  کانون استان، برنامه‌های متنوعی توسط اعضا و مربیان ادبی اجرا شد که از شاخص‌ترین آنها، مراکز سورشجان، گندمان و بن را می‌توان نام برد.

گرامی‌داشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

مرکز سورشجان ویژه برنامه‌ی ادبی"آوای قلم" را، درسه بخش برگزار کرد. بزرگداشت محتشم کاشانی،روزادبیات کودک و نوجوان و بزرگداشت مهدی آذر یزدی عناوین این برنامه بودند. در بخش اول، بازخوانی کتاب "پدر،عشق،پسر" به همراه نقد و بررسی این کتاب به صورت کارگاهی توسط اعضا و والدین به اجرا درآمد. منقبت‌خوانی مجلس حضرت رقیه(س) توسط عضو نوجوان و کارگاه شاهنامه‌خوانی از دیگر فعالیت‌های این بخش بود.بخش دوم مشتمل بر کارگاه آموزشی ویراستاری داستان‌های دینی بود و در بخش سوم نیز خوانش، نقد و بررسی آثار اعضا صورت گرفت. در این نشست که با حضور ۸۰ نفر از اعضای کارگاه‌های ادبی برگزار شد، جمعی از والدین و حسن زاده(عضو شورای فرهنگی) حضور داشتند.

هاجر حسن زاده(کارشناس زبان شناسی، ویراستار و مسوول انتشارات مایک) درباره‌ی نکات ویراستاری متون آیینی وداستان‌های مذهبی توضیحاتی ارایه نمود و گفت: سخنرانی‌ها، متون ترجمه شده و متونی که برگرفته از آیات و روایات هستند را می‌توان از نوع ویرایش متون دینی نام برد؛ وی حفظ امانت‌داری در متون دینی را یکی از نکات بسیار مهم در ویرایش دانست و ادامه داد: متون دینی باید برای مخاطب کودک و نوجوان قابل درک و فهم باشد. معرفی شخصیت مهدی آذریزدی و آثار او، معرفی شخصیت محتشم کاشانی و معرفی سبک‌های شعری از دیگر بخش‌های این نشست بود.

گرامی‌داشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

مرکز گندمان، نشست ادبی "تعبیر واژه، جان شعر" را با حضور مریم اسکندری(مسوول انجمن ادبی شعر پژمان و فعال ادبی در حوزه کودک و نوجوان) و همراهی حدود ۶۰ نفر از اعضا و والدین برگزار کرد.در این نشست، زندگی‌نامه‌ی "آذر یزدی" برای اعضا بیان شد.
اسکندری پس از معرفی انواع قالب‌های شعر و عناصر آن، پا به عرصه‌ی خیال شعر گذاشت و این عنصر زیبایی بخش را بطور کامل برای اعضا شرح داد. وی در ادامه با توجه به رشد صنعت شعر، تفاوت بین اشعار معاصر با متون کهن را توضیح داد و به اختصار صنعت  ایجاز، ایهام و کنایه را بیان و برای هر کدام، از اشعار، مثالی را مطرح کرد.
قصه‌گویی عضو مرکز از کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، شاهنامه‌خوانی عضو کودک، خوانش اشعار اعضای نوجوان و نقد آن توسط مهمان مدعو و شعر خوانی آئینی محرم توسط مربی فرهنگی از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

گرامی‌داشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

مرکز بن هم نشست ادبی "قصه از نو " را با مشارکت ۳۰ نفر از اعضا ادبی برگزار نمود. در این نشست دو ساعته، معاون آموزشی آموزش و پرورش شهرستان بن ضمن عرض تسلیت ایام ماه محرم  و گرامی‌داشت نام و یاد مهدی آذریزدی به بیان نکاتی در خصوص موضوع نشست (بازآفرینی ضرب المثل‌ها) پرداخت.
محسن گنجعلی(پژوهشگر و محقق در حوزه‌ی ادبیات و تاریخ) از حضور و مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در فرهنگ‌سازی و آشنایی دانش‌آموزان با ضرب‌المثل‌ها به عنوان پیشینه‌ی فرهنگی، اظهار رضایت کرد و بازآفرینی را به عنوان یک ابزار قدرتمند، جهت بیان مفاهیم در قالب‌های نثر و نظم، بیان نمود.

گنجعلی در مورد بازآفرینی گفت: تا زمانی که خواننده به اصل اثر، اعم از، شعر، قصه یا ضرب‌المثل احاطه نداشته باشد، متوجه بازآفرینی نخواهد شد؛ وی به چگونگی شکل‌گیری ضرب‌المثل‌ بر اساس یک حکایت یا قصه‌ی کوچک اشاره کرد و در ادامه از چگونگی تبدیل شدن این حکایت‌ها به یک جمله‌ی برتر و ماندگار به نام ضرب‌المثل در بین عوام اشاره نمود.
از جمله فعالیت های کارگاهی صورت گرفته در این نشست، بیان ضرب‌المثل‌های ترکی (متناسب با زبان و گویش منطقه) توسط مهمان برنامه و ترجمه‌ی آن توسط اعضا و قصه‌سازی مرتبط با دریافت‌هایشان از آن ضرب‌المثل بود که ضرورت توجه به فرهنگ بومی و پاسداشت ضرب‌المثل‌های زبان مادری را به عنوان بخشی از هویت اعضا در بر می‌گرفت. در ادامه سه نفر از اعضای ادبی مرکز به خوانش قصه‌های بازآفرینی شده‌ی خود از دو ضرب‌المثل (خرس را واداشته به آهنگری) و(نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود)  پرداختند و سپس ساختار بازآفرینی آثار ایشان توسط  گنجعلی و مربی ادبی مرکز  بررسی شد و در پایان نیز کتاب‌های داستان بازآفرینی شده‌ی مرکز (قصه‌های گوش گوشی ها و...) به اعضا معرفی شد. 
 معرفی شخصیت مهدی آذریزدی و کتاب‌های وی از دیگر برنامه‌های اجرایی این نشست توسط اعضا ادبی بود.

گرامی‌داشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

گرامی‌داشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

گرامی‌داشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =