ترویج فرهنگ اربعین در بین کودکان و نوجوانان با جریان‌سازی مناسب

اربعین را با جریان‌سازی مناسب ترویج دهیم و همه مربیان و مسوولان برای ترویج این فرهنگ به کانون کمک کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرهاد فلاح در دومین نشست ستاد محرم و اربعین کانون پرورش فکری با بیان این مطلب گفت: امسال خیلی از مراکز کانون در قالب حسینیه برای کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنند و نسبت به برگزاری مراسم‌های محرم و اربعین حسینی به صورت خودجوش پای کار هستند.

او ادامه داد: برای آینده و برای بهره‌گیری از روزهای معنوی محرم و صفر فعالان حوزه کودک و نوجوان هم به ما کمک کنند. می‌توان از ظرفیت‌ها استفاده کرد و گام برداشت.

معاون فرهنگی کانون با بیان این که برای ترویج فرهنگ اربعین حسینی برنامه‌ریزی کنیم و با ایجاد جریان سازی درست فرهنگ اربعین را ترویج دهیم، گفت: کانون استان‌ها با ایجاد موکب، پرظرفیت حضور داشته باشند تماشاخانه‌های سیار کانون هم در استان‌های غیر درگیر با اربعین، وارد شوند.

ترویج فرهنگ اربعین در بین کودکان و نوجوانان با جریان‌سازی مناسب

او گفت: امسال تمرکز کانون روی بخش محتوا، سفارش و آماده‌سازی برای اربعین است. انتشارات کانون کارش را شروع کرده و قرار است نشریه‌ای با موضوع محرم و اربعین حسینی برای کودکان و نوجوانان در شمارگان بالا منتشر شود تا در اختیار کودکان و نوجوانان زائر قرار گیرد.

فلاح اضافه کرد: هویت مشترک محصولات فرهنگی برای بچه‌ها وجود ندارد. محتوایی که مربیان در مراکز بخواهند با بچه‌ها کار کنند نداریم و این از آن خلاءهای جدی است که باید برای‌شان هزینه کنیم.

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون نیز در این در نشست گفت: در دومین سال از ایجاد ستاد محرم و اربعین کانون به نظر می‌رسد که این برنامه در کانون به خوبی نهادینه شده است. امیدواریم برای سال‌های آتی بهتر و وسیع‌تر در همه شهرها و استان‌ها برگزار شود.

فروهر معدنی گفت: بعضی از مراکز کانون با حضور کودکان و نوجوانان یک حسینیه دائمی را ترتیب داده‌اند. اگر کار را به نوجوانان بسپاریم خودشان می‌توانند باشکوه‌ترین مراسم محرم و اربعین امام حسین‌(ع) را برگزار کنند.

ترویج فرهنگ اربعین در بین کودکان و نوجوانان با جریان‌سازی مناسب

او همچنین گفت: تشکیل کمیته‌ها را در دستور کار ستاد محرم و اربعین داریم موضوع مصوبه‌های جلسه قبل در حال انجام است. قرار است کمیته‌های پشتیبانی، تولید محتوا و مستندسازی و گزارش و آموزش که نشست‌های تخصصی را برگزار می‌کند، کمیته ادبی و هنری را ساماندهی کنیم. در راستای حوزه بین‌الملل نیز بحث سفیران را داریم که باید به آن نیز رسیدگی شود.

رییس ستاد محرم و اربعین کانون اضافه کرد: فراخوان‌های سوگواره‌ها و مهرواره‌ها در کانون ساماندهی و با محوریت محرم و اربعین حسینی محصولات و خدمات تولید شود. یک کمیته تولید محتوا تشکیل بدهیم و با موضوع محرم و اربعین پرده‌خوانی داشته باشیم.

مدیرکل حوزه مدیرعامل و روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون نیز در این نشست با بیان اینکه نقش کانون ناظر به حوزه سیاست‌گذاری است، افزود: کانون می‌تواند اطلاعات و دانش خود را در اختیار دیگران قرار دهد.

سمیه‌سادات ابراهیمی اضافه کرد: با استفاه از ظرفیت‌های مردمی گذرگاه مخصوص اربعین برای کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب برگزار کنیم تا هر فرد و گروهی که با موضوع محرم و اربعین برنامه دارد به ارایه آن بپردازد.

ترویج فرهنگ اربعین در بین کودکان و نوجوانان با جریان‌سازی مناسب

او با بیان این که باید برای نوجوانان با موضوع محرم و اربعین محصول داشته باشیم، افزود: یک اپلیکیشن موبایلی تهیه کنیم که برای کودکان و نوجوانان برنامه داشته باشد؛ آفلاین و خیلی جامع باشد.

مدیرکل حوزه مدیرعامل و روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون گفت: کتیبه‌هایی بدون رنگ برای کودکان و نوجوانان تولید کنیم که در موکب و در مراکز به رنگ‌آمیزی آن بپردازند.

روح‌اله عباسی‌نژاد مدیر دفتر مرکزی حراست نیز در این نشست گفت: برای موکب‌ها باید برنامه‌ریزی شود و چند تا موضوع خاص با موضوع اربعین داشته باشیم که مربیان برای بچه‌ها اجرا کنند.

ترویج فرهنگ اربعین در بین کودکان و نوجوانان با جریان‌سازی مناسب

دبیر اجرایی ستاد محرم و اربعین کانون افزود: برای این‌که اربعین حسینی جریان‌ساز شود نیاز به ترویج کار مشترک و گفتمان‌سازی در کشور داریم. باید ببینیم در این زمینه چه عواملی می‌توانند به کانون کمک کنند.

لیلا شویدی مسئول تماشاخانه‌های سیار کانون نیز در این نشست گفت: در معاونت تولید تئاترهایی با موضوع اربعین حسینی آماده داریم که قابل ارایه است. تماشاخانه‌های سیار کانون امسال نیز اجراهای پرمحتوا خواهد داشت.

ترویج فرهنگ اربعین در بین کودکان و نوجوانان با جریان‌سازی مناسب

این نشست روز شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ با حضور اعضای ستاد محرم و اربعین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سالن نشست‌های معاونت فرهنگی کانون برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =