برای بخشیدن چیزی به دیگران قصه بگوییم

محمود خرقانی قصه‌گوی برگزیده جشنواره‌های قصه‌گویی از اعجاز قصه‌ها سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، به مناسبت آغاز به کار بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، گفتگویی با محمود خرقانی کارشناس فرهنگی کانون استان، رابط جشنواره قصه‌گویی و برگزیده جشنوارهای قصه‌گویی انجام شد و ایشان از دنیای قصه‌ها و قصه‌گویی سخن گفتند.

محمود خرقانی قصه‌گوی برتر خراسان رضوی گفت: دنیا اصلا حرف برای این بوجود آمد که قصه گویی کند، اصلا سوال چه خبر را باید از کسانی پرسید که بلدند حرف بزنند، اصلا حرف زدن واژه می آفریند، زمان را برایمان محو می کند، دردها را غیب و رنج‌ها را قابل تحمل می‌کند.

انسانی که قصه‌گویی می‌کند یک رسانه همیشه همراه است، رسانه‌ای معجزه‌گر که قادر است به هزار سال قبل و هزار سال بعد ببردمان، یک انسان قصه‌گو نمی‌گذارد طعم و مزه و حس و رنگ و بوی یک اتفاق یا ماجرا از ذهنمان برود، حتی عبادت یک انسان قصه‌گو ویژه است وقتی خدایش را تزیین می‌کند و جدا از کلمات و جملات واجبش باز هم برای خدا حرف می‌زند و خداوند این حرف زدن‌ها را بسیار دوست دارد. با قصه گویی می‌شود آرزوهای زیادی را برآورده کرد و از بن‌بست‌ها پنجره‌ای به روشنایی گشود. ورای جشنواره‌ها و روی صحنه رفتن‌ها برای قصه گفتن، باید قصه‌گو بود و قصه‌گو ماند که زندگی یک قصه است و به قصه‌گویی نیاز دارد. در قصه‌گویی متفاوت باشیم و پرکار، مردم را بشنویم و عمیق ببینیم، با کلمات دوست باشیم و همیشه قصه‌ای برای گفتن در آستین داشته باشیم.

ایشان در ادامه افزود: جشنواره بیست و ششم قصه‌گویی هم در پیش روست، به اشتراک بگذاریم یکی از تجربیات خوب خودمان را از یک قصه تاثیرگذار یا یک اجرای متفاوت و یا یک ایده جدید و حتی یک قصه ساده از روزگار مردمان ساده که ساده می‌گذرد، اما نکته‌ای دارد شگرف و تازه و ناب. آنچه از گذشته دور تا آینده نامعلوم خواهد ماند، قصه‌ها هستند و آنچه در تاریخ نگه‌مان می‌دارد قصه‌گویی همین قصه هاست.

از بین سخاوت و شجاعت کدام را برای قصه‌گویی انتخاب می‌کنید؟

حکیمی را پرسیدند از سخاوت و شجاعت کدام بهتر است؟ گفت آن را که سخاوت است به شجاعت حاجت نیست. برای بخشیدن چیزی به دیگران قصه‌گویی را انتخاب کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =