کد خبر: 342823
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹
بازدید 18
طرح "همه جا با کتاب" فعالیتی کتاب‌محور در مکان‌های عمومی است

مدیرکل کانون پرورش فکری استان همدان با اشاره به طرح "همه جا با کتاب" گفت: این طرح فعالیتی کتاب محور است که در مکان‌های عمومی از جمله پارک‌ها، کتاب فروشی‌ها، مساجد و.... اجرا شده که کودکان، نوجوانان و والدین آنها را با تأثیرات شگفت انگیز مطالعه کتاب بر روی زندگی فردی و اجتماعی آشنا کرده و حس نیاز به مطالعه را در آنها ایجاد می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، کودکان و نوجوانان بخش مهمی از سرمایه‌های جامعه بوده که به ‌منظور ورود صحیح این گروهای سنی به اجتماع و برای فرهنگ‌سازی با توجه به شرایط امروز، باید مداومت در زمینه‌ی شیوه‌های متفاوت علاقمند کردن کودکان و نوجوان به مطالعه مد نظر قرار گیرد. در تدوین برنامه کتابخوانی مهم‌ترین هدف، شکل‌گیری رفتار کتابخوانی و ایجاد انگیزه و حس نیاز به مطالعه در کودکان و نوجوان و مخاطبین کانون است.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در خصوص طرح‌های ترویج و توسعه کتابخوانی کانون اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان تخصصی‌ترین مرکز کودک و نوجوان و با توجه به رسالت مهمش که ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی است در سال 1402 عملیات هویت بخشی به تشکل‌هایی را آغاز کرد که سال‌ها در استان‌ها مورد علاقه و توجه کارشناسان و مربیان بود.

معصومه ابراهیمی‌هژیر افزود: از این رو در سال گذشته "باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان" راه‌اندازی شد و  مطالعات گروهی مربیان و نقد کتاب "صمیمانه با کتاب"در مراکز و ستاد استان‌ها به شکل گروهی در سراسر کشور اجرا شد.

وی ادامه داد: این دو برنامه در کنار برگزاری پویش‌ها (پویش به وقت کتاب و پویش خوانش کتاب) و مهرواره سراسری هفته کتاب و کتاب‌خوانی تلاش داشت به گروه‌های مختلف مخاطب اعم از دانش‌آموزان مدارس، اعضای کانون، والدین، مربیان و ... توجه ویژه در امر کتاب‌خوانی داشته باشد که البته هر استان با توجه به شرایط و توانمندی‌هایش در این برنامه‌ها شرکت کرده و اعضای مراکز فرهنگی- هنری همدان توانستند در پویش خوانش کتاب رتبه‌های برتر کشوری را کسب کنند و همدان در این زمنیه خوش درخشید.

مدیرکل کانون همدان به برنامه‎های سال جاری اشاره و تصریح کرد: امسال نیز برنامه‌ها در استمرار و تحکیم برنامه‌های  سال گذشته البته از منظری دیگر است که توجه ویژه به کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه و نیز نوجوانان و تمرکز بر فعالیت کتاب و کتاب‌خوانی حول اثر فاخر سعدی شیرازی یعنی کتاب گلستان ملاک کار است.

وی با بیان اینکه توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در کانون اهدافی چون ارتقای کمی و کیفی فعالیت کتاب‌خوانی در مراکز فرهنگی- هنری کانون، آشنایی با متون کهن فارسی و خوانش صحیح و فعالیت‌های فرهنگی، هنری-ادبی همسو را دنبال می‌کند، خاطرنشان کرد: البته تقویت باشگاه‌های کتابخوانی، تقویت سواد خواندن از طریق تقویت مهارت‌های دیداری، شنیداری، گفتاری و خوانداری( خواندن با کیفیت)، استفاده از ظرفیت حلقه‌های میانی به عنوان حامی و بازوی توانمند، عمومی‌سازی و تقویت فرهنگ کتابخوانی، کمک به توسعه عدالت فرهنگی در مناطق محروم و... از دیگر اهداف نیز هست.

ابراهیمی‌هژیر با اشاره به هفت بخش طرح توسعه و ترویج کتابخوانی گفت: این هفت بخش شامل رویداد ملی کتابال (ویژه اعضای باشگاه کتابخوانی دختران نوجوان)، پویش ملی کتابخوانی با عنوان" یک کتاب مهمان ما"، باشگاه‌های کتابخوانی (اعضای مراکز کودک، نوجوان ، مربیان کتابخوان)،  پویش ترویجی"همه جا با کتاب،  هزار پرنده کاغذی بر بام مدارس و  مهرواره ویژه برنامه هفته کتاب و کتابخوانی است.

وی با اشاره به طرح کتابال بیان کرد: رویداد ملی کتابال با همکاری جمعیت دختران ایران زمین، با هدف آماده سازی، توانمندسازی، بکارگیری و فعال نمودن ظرفیت نیروی انسانی دختران نوجوان (12 تا 18 سال) در جهت کنشگری اجتماعی دختران در موضوع ترویج فرهنگ کتابخوانی در بازه زمانی 1 تا 30 مرداد ماه بوده و نوجوانان مراکز 2 و 5 در همدان و مراکز شهرستان‌ها در این نشست شرکت کرده‌اند.

ابراهیمی‌هژیر به راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان در تمامی مراکز کانون اشاره و تصریح کرد: جلسات باشگاه برای کودکان حضوری بوده و  بر سواد خواندن -روان‌خوانی، بلندخوانی و زیبا خواندن اشعار و درک مطلب و ترویج و معرفی کتاب در مرکز و مدرسه متمرکز است.

وی ادامه داد: امسال باشگاه‌های کتابخوانی نوجوانان متمرکز بر هویت بخشی به این تشکل با نام کانون پرورش فکری و ایجاد و تقویت حس گروهی برای تولید محصولی گروهی و مشترک در رویدادها و پویش‌ها خواهد بود.

مدیر کل کانون همدان با اشاره به پویش ترویجی "همه جا با کتاب" عنوان کرد: در این طرح دو نفر از کارشناسان فرهنگی و دو نفر از مربیان سیار کانون اعلام آمادگی کرده‌اند که در مراکز عمومی شهر حضور داشته و فعالیت‌های فرهنگی- هنری را با کتاب برای کودکان و نوجوانان انجام بدهند.

وی با بیان اینکه کانون با طرح "همه جا با کتاب" در نظر دارد با اجرای فعالیت‌های کتاب محور در مکان‌های عمومی از جمله پارک‌ها، کتاب فروشی‌ها، مساجد و.... کتاب را به عنوان غذا و خوراک روح در سبد خانوار معرفی کند، گفت: در همین راستا ما در نظر داریم با برگزاری شب‎های کتابخوانی مانند عصرانه کتاب، اردوی کتاب با خانواده، نشست‌های کتابخوانی پدر و مادر فرزندی و یا بازدید از کتابفروشی‌ها و چاپخانه‌ها برای کودکان و نوجوانان و والدینشان، آنها را  با تأثیرات شگفت انگیز مطالعه کتاب بر روی زندگی فردی و اجتماعی آشنا کرده  و حس نیاز به مطالعه در کودکان و نوجوانان و... را در آنها ایجاد کنیم.

مدیرکل کانون ابراز کرد: طرح "هر کلاس یک قفسه" به منظور تجهیز 1000 کلاس درس در سراسر کشور به کتابخانه‌های چابک و جذاب، با اولویت مناطق محروم و کم برخوردار برای دانش آموزان سراسر کشور در بستری مناسب و فرهنگی از سوی کانون کشور پیگیری می‌شود اما ما در کانون همدان در قالب طرح پیک امید در هر ماه با توجه به شناسایی مدارس روستاهای مناطق کم برخوردار و محروم 300 جلد کتاب را به کتابخانه آن مدرسه با نام شهید آن روستا اهدا می‌کنیم و در کنار اهدای کتاب مربیان فرهنگی- هنری برای دانش آموزان برنامه‌های متنوعی را برگزار می‌کنند.

وی با اشاره به مهرواره کتاب گفت:  این مهرواره با رویکرد جشن ترویج کتابخوانی بوده که هر ساله و همزمان در سراسر کشور در هفته‌ کتاب و کتاب‌خوانی اجرا می‌شود که در سال جاری با توجه به رویکرد کانون این برنامه باید حول گلستان سعدی باشد.

ابراهیمی‌هژیر نیز تصریح کرد: البته اعضای کتابخوان مراکز در کنار مربیان خود با توجه به خلاقیت و ابتکار عملشان در حال تولید پادکست از مطالب کتاب‌های کانون هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های کانون محلی بسیار مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی خصوصا کتابخوانی کودکان و نوجوانان بوده که والدین می‌توانند آنها را همراهی کنند و کتابخانه‌های کانون برخلاف کتابخانه‌های دیگر باید همراه با سر و صدا و بحث و گفت و گو باشد و در کل محلی آرام و ساکت نیست بلکه پر از شور و نشاط و شادی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =