کد خبر: 342881
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸
نهادهای فرهنگی و خیران از ایده‌ها حمایت کنند

ایده‌پرداز رویداد ثامر معتقد است برای آینده کانون پرورش فکری باید اتفاق‌هایی همچون رویداد ثامر شکل بگیرد و ایده‌های نوینی که همگام با کودک و نوجوان امروز است، مطرح شود تا اثرگذاری خوبی داشته باشد و کانون به شکوفایی برسد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، شهرزاد قهرمانی با ایده «طرح راه‌اندازی مراکز خانواده‌محور کانون پرورش فکری (طرح کانون خانواده)» از کرمانشاه با هدف ایجاد ارتباط کیفی بین کودک و خانواده، مهارت‌افزایی والدین در تربیت کودک و نوجوان و تکمیل فرآیند تربیت به واسطه نقش‌آفرینی والدین، در نخستین رویداد ثامر حضور یافت و مورد قدردانی قرار گرفت.

کارشناس فرهنگی کانون استان کرمانشاه درباره برگزاری این رویداد و تاثیر آن در مراکز کانون توضیح داد: به نظر من این رویداد اتفاق بسیار زیبایی بود. بیش از ۲۰ سال است که در کانون حضور دارم و در این سال‌ها شاهد بودم که تا چه اندازه همکارانم و حتی والدینی که به کانون رفت و آمد دارند صاحب ایده‌های بکر و جذاب هستند که می‌تواند در پیشبرد اهداف کانون موثر و سازنده باشد. در واقع رویداد ثامر به نحوی بود که مربیان کانون و والدین ایده‌های‌شان را در یک فضای رقابتی مطرح کرده و به اشتراک گذاشتند. برای آینده کانون پرورش فکری باید اتفاق‌هایی از این دست رقم بخورد و ایده‌های نوینی که همگام با کودک و نوجوان امروز است، شکل بگیرد تا اثرگذاری خوبی داشته باشد.

قهرمانی در ادامه به ایده خود اشاره کرد و افزود: ایده من طرح راه‌اندازی مراکز خانواده‌محور با مخاطب کودک و والدین آنهاست. به نوعی نقش‌آفرینی ظرفیت مراکز مشاوره و مراکز تربیتی و حلقه‌های میانی که نقش مهمی در این ماجرا دارند. این طرح در مراکزی پیاده می‌شود که دارای شاخص‌هایی همچون اتاق ویژه والدین، داشتن بستر فرهنگی مناسب و نیروی انسانی مجرب است که ظرفیت برگزاری برنامه‌های تعاملی والد و کودک را داشته باشد.

او ادامه داد: در این مراکز یک‌سری مراحل در جهت راه‌اندازی باید اتفاق بیفتد، مثل شناسایی مراکز واجد شرایط مناسب، فضاسازی و تجهیز مرکز، تجهیز مراکز به قفسه کتاب‌هایی با موضوع والدین، تربیت و روان‌شناسی، برگزاری کارگاه‌های مشترک والد و کودک، میز مشاوره تربیتی والدین، تشکیل انجمن‌هایی با حضور والدین، مربیان و دبیران حلقه‌های میانی، برگزاری مسابقه‌هایی ویژه والدین و... است. از سوی دیگر ایجاد اتاق بازی مشترک کودک و والد، مسابقه‌های کتابخوانی کودک و والد و... نیز از دیگر اهدافی است که در این طرح مدنظر قرار گرفته است.

این مربی‌مسوول کانون همچنین کمبود امکانات فیزیکی و سرمایه انسانی را از جمله اصلی‌ترین مشکلات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراکز دانست و گفت: کانون باید به صورت گسترده‌تری در کشور معرفی شود که این هم با استفاده از مجموعه‌های مردمی و حلقه‌های میانی اتفاق می‌افتد. یک‌سری دستگاه‌ها که دغدغه کار فرهنگی و کودک و نوجوان را دارند و گروه‌های خیرانی که این دغدغه را دارند می‌توانند پای کار بیایند تا کانون شکوفاتر شود و برای کودک و نوجوان این سرزمین اتفاق‌های بهتری را رقم بزند.

این ایده‌پرداز برگزیده در پایان نیز اظهار کرد: با توجه به دغدغه مربیان کانون در سراسر کشور و تجربه‌های یکسانی که همه ما به دلیل شرایط هماهنگ و یکسانی که در مراکز کانون داریم، بهتر است هر ایده‌ای که مطرح می‌شود با همه به اشتراک گذاشته شود، تا با پرورش دادن یک ایده بتوانیم به شکل یکسان در همه مراکز آن را عملی کنیم. یک ایده اگر بین چند نفر به اشتراک گذاشته شود، در مرحله آخر به شکل پرورش یافته به ایده‌پرداز برمی‌گردد و می‌تواند آن را به منصه ظهور برساند که این از عهده تمامی مراکز بر می‌آید و قابلیت اثربخشی بیشتری دارد؛ رویداد ثامر می‌تواند این کار را به نحو احسن شکل داده و پیش ببرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =