کد خبر: 342936
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۶
بازدید 137
آغاز به کار رویداد ملی «کتابال» در کانون قم

در همکاری مشترک جمعیت دختران ایران و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم طرح یک ماهه کتابال و کنشگری دختران نوجوان در حوزه کتاب و کتابخوانی، آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، آیین آغاز این طرح و فعالیت رسمی آن در مراکز کانون، روز سه‌شنبه نهم مرداد ۱۴۰۳ در سالن‌ همایش‌های مرکز شماره ۹ کانون در قم، برگزار شد. شهرزاد حدادپور، سرپرست کانون استان، نگار قربانی مسئول حراست کانون قم، شیرین دادخواه کارشناس فرهنگی و دیگر مسئولین مراکز کانون قم هم در این برنامه اعضای دختران نوجوان را همراهی کردند.

این رویداد با سرود جمهوری اسلامی ایران و تفسیر سوره عصر آغاز شد.

آغاز به کار رویداد ملی «کتابال» در کانون قم

در ادامه فاطمه اردبیلی، عضو شورای ملی جمعیت دختران در خصوص جمعیت دختران و اهداف این جمعیت و ضرورت حضور دختران نوجوان به عنوان کنشگران عرصه های مختلف، مطالبی را بیان کرده و به معرفی اجمالی طرح کتابال یا هدف فعال‌سازی دختران ۱۳ تا ۱۸ ساله استان به عنوان کنشگران حوزه کتاب و کتابخوانی و ایده های مطرح شده برای استفاده دختران و تسهیلگران پرداخت.

وی گفت:‌ رویداد کتابال، که بر پایه دو اصل مهم آموزش و ارتباط شکل گرفته یکی از مهم‌ترین رسالتش کنشگری خیریه است. خیریه‌ی متفاوتی که در نوع خودش بی نظیر است و تاکنون توانسته در بخش‌های زیادی همچون یک شبکه اجتماعی اما کاملا دخترانه فعالیت‌ داشته باشد و می‌توان از فعالیت‌های خود در حمایت از مظلومان جهان مخصوصا غزه را نام برد.

اردبیلی افزود: اهداف جمعیت دختران ایران بسیار فراتر از یک گروه دخترانه است و از مجموع آنها شاید بتوان در یک کلام آبادی ایران و زیباتر شدن دنیا را از جمله اهداف آنها شمرد. جایی که دختران ایران می‌توانند در مورد تمام معضلات اجتماعی کار کنند، محیط زیست، کودکان کار و هر موضوعی که شاید نیاز به داشتن کارگروه‌های بزرگ‌تری است در این جمعیت می‌گنجد و ما در قدم اول به کنشگری کتاب روی آوردیم. این کنشگری می‌تواند هر موضوعی در محوریت کتاب را شامل شود که اجرای نمایش، معرفی کتاب، اداره یک کتابخانه محلی، ساخت پادکست، فال کتاب و جمع آوری کتاب از منازل و تحویل آنها به افراد با نیاز بیشتر از جمله‌ی آنهاست.

آغاز به کار رویداد ملی «کتابال» در کانون قم

این عضو شورای ملی جمعیت دختران خاطر نشان کرد: آموزه‌ها در این جمعیت از طریق خدمت صورت می‌گیرد بدین ترتیب که ما در مدیریت پروژه‌ها مسائل را می‌آموزیم و در کنار حل مسئله‌ی داوطلبانه رشد می‌کنیم و این‌گونه مهارت‌های ارتباطی و خودآگاهی، راهبری و کار گروهی، همدلی و مهارت‌های زندگی را رشد می‌دهیم.

در این رویداد از اثر پروانه‌ای سخن گفته شد و دختران این جمعیت پروانه خطاب می‌شدند. اثر پروانه‌ای نام پدیده‌ای است که به دلیل حساسیت سیستم‌های آشوب‌ناک به شرایط اولیه ایجاد می‌شود. این پدیده به این اشاره می‌کند که تغییری کوچک در یک سیستم آشوب‌ناک چون جو سیارهٔ زمین (مانند بال‌زدن پروانه) می‌تواند باعث تغییرات شدید (وقوع طوفان در کشوری دیگر) در آینده شود.

آغاز به کار رویداد ملی «کتابال» در کانون قم

در ادامه اکرم عروجی مسئول شورای جمعیت دختران قم در فعالیتی به نام «یخ شکن» با یک بازی ۱۶ نفره دقایقی را به سرگرمی با دختران پرداخت که آنها از علایقشان گفتند و لازم بود که  علایق دیگر دوستان‌شان را به خاطر بسپارند.

در بخش دوم این نشست که در محیط کتابخانه‌ی مرکز شماره ۹ کانون برگزار شد، تسهیلگران مختلف که متشکل از  مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم و دیگر اعضای این جمعیت بودند، به همراه نوجوانان گروه خود، به بحث و گفتگو و انتخاب نوع فعالیت از دفترچه‌ی راهنمای طرح پرداختند.

آغاز به کار رویداد ملی «کتابال» در کانون قم

این نشست با عکس یادگاری و خواندن سرود دست جمعی و دورهمی و پذیرایی و دریافت یادگاری‌های کوچک، به پایان رسید.

گفتنی است فروهر معدنی، مدیر کل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور، در معرفی این رویداد ملی گفته بود: تمام مربیان و دختران عضو باشگاهِ شرکت‌کننده در رویداد، گواهی‌های مشترک کانون پرورش فکری، ‌ جمعیت دختران ایران زمین و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را با عنوان کنش‌گر کتاب دریافت می‌کنند. این گواهی‌ها بنا بر فعالیت گروه و راهبردهای چهارگانه کار داوطلبانه، با عنوان‌های (خدمت‌رسانی در حوزه کتاب، مطالبه‌گری در حوزه کتاب، آگاهی‌بخشی در حوزه کتاب و هم‌چنین جمع‌آوری حمایت در حوزه کتاب) اهدا خواهد شد.

آغاز به کار رویداد ملی «کتابال» در کانون قمآغاز به کار رویداد ملی «کتابال» در کانون قم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =