به گزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکانونوجوانان استان فارس، در ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ دوره آموزشی «سفیر آرزومندی» با حضور مجتبی حاذق، مدیرکل آفرینشهای ادبی و هنری، مریم علایی خرایم، کارشناس آفرینشهای ادبی، و حسین دهلوی، کارشناس آفرینش های ادبی در سالن اجتماعات اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس برگزار شد.
علی خواجهنژادیان، مدیرکل کانون فارس و مشاور تربیتی، در این خصوص اظهار داشت: این دوره با هدف ارتقاء تجربههای موفق و ارائه آموزشهای تخصصی در زمینه برنامههای فرهنگی، بهویژه در راستای پیادهروی بزرگ اربعین، طراحی شده است.
وی افزود: این رویداد فرصتی بینظیر برای فرهنگسازی و ایجاد جرقهای از خلاقیتها در ذهن مخاطبان است؛ و مخاطبشناسی در این مسیر بسیار اهمیت دارد.
وی به تجربه گویی هایی از خود در این مسیر پرداخت و گفت: ما با تیمی از بچههایی که در موکبهای عراقی فعالیت میکردند، کارهای فرهنگی نظیر قصهگویی و بازی انجام میدادیم. توجه داشته باشید که بازی زبان بینالمللی است و میتوان از آن بهعنوان یک ابزار قدرتمند استفاده کرد.
محمد حسن استرحام، مشاور مدیرکل کانون فارس، در این دوره به معرفی کتابهای مرتبط با موضوع اربعین پرداخت و نکته های تربیتی را بیان کرد.
وی گفت: به همراه داشتن هدایای ویژه کودکان و اقلام ضروری مانند پوشک بچهگانه، غذای کودک و لوازم تحریرو... میتواند تأثیر بسزایی داشته باشد. این اقلام کوچک در مسیر پیادهروی میتوانند کمکی بزرگ به مادران دارای فرزند کوچک و سایر افراد باشند. جزئیات کوچک، فرهنگسازی را در این مسیر شکل میدهند.
اعظم ایزدی، کارشناس آموزش و پژوهش، با تأکید بر اهداف کانون در ایجاد بستری مناسب برای رشد و تعالی کودکان و نوجوانان، بیان کرد: کانون پرورش فکری کودکانونوجوانان بهعنوان یکی از قدیمیترین نهادهای تعلیم و تربیت، تلاش دارد؛ تا الگوی آموزشی کانونی را بهعنوان یک مدل مطلوب در جامعه رواج دهد.
راضیه احمدی، کارشناس آفرینشهای ادبی، بر اهمیت ارتباط مستقیم میان محتوای کتاب و تجربیات کودکان تأکید کرد و گفت: آموزش باید بهطور غیرمستقیم و با در نظر گرفتن تجربههای واقعی کودکان انجام شود؛ تا بیشترین تأثیر را داشته باشد.
لیلا هاشمپور، کارپرداز امور مالی، نیز به ارائه روشهای خلاقانه نقاشی در پیادهروی اربعین پرداخت و بیان داشت: نقاشیهای خلاق میتوانند نقش مهمی در رشد شخصیت کودکان ایفا کنند.
سمیه کشاورز، کارشناس روابطعمومی و اطلاعرسانی و روانشناس تربیتی، علاوه بر آموزش عروسک قابل حمل با استفاده از وسایل دورریختنی درباره استفاده از عروسک ها در پیادهروی اربعین اظهار داشت: مخاطبشناسی اولین اصل در کار با کودکان است. استفاده از عروسکها در کارفرهنگی و قصه گویی با کودکان میتواند به قصهگویی مؤثر و ایجاد شگفتی در آنان کمک کند. کودکان با همزادپنداری با عروسکها، مفاهیم تربیتی را بهتر درک میکنند و این باعث ایجاد تفکر عمیق در ذهن کودک می شود.
در پایان جلسه، مجتبی حاذق، مدیرکل آفرینشهای ادبی و هنری، به همراه مریم علایی خرایم و حسین دهلوی، از این دوره بازدید کردند.
مجتبی حاذق ضمن گفتگو در مورد نتایج دوره، شعر محرمی خود را قرائت کرد؛ و بر اهمیت نقش هنر و ادبیات در تربیت و فرهنگسازی کودکان تأکید نمود.