اعضای کانون لرستان در جست‌وجوی سیارک‌ ها به فضا سفر کردند

اعضای انجمن‌تخصصی علوم و نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان لرستان در هجدهمین پویش ایرانی «جست‌وجوی سیارک‌ها» خوش درخشیدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون لرستان؛ پویش «جست‌وجوی سیارک‌ها» از سوی موسسه همکاری بین‌المللی جست‌وجوی نجومی (IASC) و دانشگاه هاردین سیمونز با همکاری رصدخانه پن‌استارز ایالات متحده امریکا و با حمایت بخش علوم شهروندی سازمان فضایی ناسا برگزار می‌شود. هر ساله بیش از ۵۰۰ گروه داوطلب از ۸۰ کشوردنیا در این برنامه شرکت می‌کنند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با همکاری مجله نجوم، فرصتی را فراهم آورد تا نوجوانان علاقه‌مند به نجوم بتوانند بدون این‌که ابزار تخصصی در اختیار داشته باشند تنها با رایانه و اینترنت در این پویش شرکت کنند.
هدف از این برنامه کمک گرفتن از افراد علاقه‌مند برای شناسایی و تعیین موقعیت سیارک‌ها و اجرام نزدیک ‌به‌زمین از پیش کشف شده و هم‌چنین کشف اجرام جدید است. سیارک‌ها از آن جهت که ممکن است به زمین نزدیک شوند و خطرآفرین باشند، بسیار مهم‌اند. همچنین، شناخت سیارک‌ها برای بررسی و محاسبه‌های مربوط به حرکت سایر اجرام آسمانی نیز حائز اهمیت است. نکته جالب توجه دیگر این‌که، سیارک‌ها دارای مواد معدنی گران‌بهایی هستند و امروزه بحث بهره‌برداری از آن‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
برهمین اساس؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از روز ۱۱ تیر ۱۴۰۳ فعالیت خود را با ۱۴ گروه از ۱۸ استان کشور، شامل ۱۲۵ نفر از مربیان و نوجوانان در قالب گروه‌های علمی با پشتیبانی کارشناسان علمی خود آغاز کرد و اعضای مرکز نجوم اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان لرستان موفق شدند ۳ جرم را ثبت کنند و نخستین گروه در میان استانها شوند.
اعضای کانون لرستان با سرگروهی راضیه گلمرادی فرد مربی مرکز علوم و نجوم، به همراه ۱۲ عضو نوجوان در قالب دو تیم به اسامی: گروه:Hidden Asteroids  شامل: آیناز عباسی، آوا اکرامی فرد، فاطیماامیدعلی، روسانا معتمدی، دیانا زادخوش، مهنا شیری، ضحا سلاطی و گروه:The sky of Zagros  شامل: اهورا قربانی، امیرسام گلمرادی فرد، عرفان حنان، حسین معتمدی، حسین بارانی در این پویش شرکت کردند.
گفتنی است: در این بازه زمانی بیش از۲۰ کارگاه‌های متعددی از سوی مربیان کانون برای نوجوانان برای آشنایی با نرم‌افزار آسترومتریکا، تجزیه و تحلیل داده‌های علمی، بررسی کردن ایمیج ست‌ها و... در مرکز علوم نجوم کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان لرستان برگزار شد.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =