قرار گرفتن کانون در حساس‌ترین نقطه تربیت/ریل‌گذاری کار پرورش باید تغییر کند

امام جمعه اردبیل و معاون فرهنگی پرورشی وزارت آموزش و پرورش در سخنان جداگانه‌ای از حساسیت کار تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و نقش کانون در این زمینه سخن گفتند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دومین روز برگزاری گردهم‌آیی مدیران کانون میزبان آیت‌الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل و محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بود.

امام جمعه اردبیل در نخستین ساعت‌های صبح ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ در این گردهم‌آیی حضور یافت و گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حساس‌ترین نقطه قرار گرفته است و برای آینده ایران باید دست به تربیت نسلی بزند که قلبی بزرگ، فکری بزرگ و آرزوهایی بزرگ داشته باشد.

او در این نشست که حامد علامتی مدیرعامل کانون نیز حضور داشت، به مدیران کانون گفت: باید به شما بابت فعالیت در این حوزه تبریک بگویم چرا که کار کردن در حساس‌ترین مقاطع تربیتی و پایه‌گذاری نسل سالم ارزش است و خداوند برای اهل هدایت حساب ویژه‌ای باز کرده است و هیچ مقامی بالاتر از این نیست.

قرار گرفتن کانون در حساس‌ترین نقطه تربیت/ریل‌گذاری کار پرورش باید تغییر کند

عضو مجلس خبرگان رهبری ایجاد سوال را یکی از فوت و فن‌های تعلیم و تربیت کودک برشمرد که در متون عرفانی نیز به آن اشاره شده است و افزود: برخی سوال‌ها سرنوشت انسان را زیر و رو می‌کند و مربیان باید در ذهن مخاطب ایجاد سوال کنند تا بچه‌ مثلا متمرکز شود روی طبیعت، قطره آب، شبنم و ... و به آن فکر کند.

بخش زیادی از سخنان عاملی در این نشست به تبیین معنی واژه «من» با بهره‌گیری از آیات و روایات و اشعار فاخر ادبیات کهن فارسی اختصاص داشت و امام جمعه اردبیل در این زمینه تصریح کرد: مخاطب باید «من» را درست تعریف کند و دنیای معاصر در تعریف آن دچار خطا شده و گوشت و پوست و استخوان و مدرک تحصیلی و جایگاه اجتماعی و ... را مصداق «من» تعریف می‌کند و این یعنی به جای معنی اصلی، سراغ سایه رفته‌ایم. امیدوارم بتوانیم ذائقه بچه‌ها را خوب تنظیم کنیم. پل بین دنیا و آخرت پل انسانیت است.

قرار گرفتن کانون در حساس‌ترین نقطه تربیت/ریل‌گذاری کار پرورش باید تغییر کند

بر اساس این گزارش در ادامه این نشست معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز در سخنانی از کانون به‌عنوان بازوی معاونت پرورشی و یک ظرفیت بزرگ این وزارت نام برد و افزود: نتایج مثبت فعالیت‌های کانون به آموزش و پرورش هم می‌رسد و ما تمامی ظرفیت‌های خود را نیز در اختیار کانون قرار می‌دهیم.

محمدحسین پورثانی با بیان این که وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان بزرگترین مجموعه اداری، مردمی و عمومی کشور با دارابودن یک میلیون نیروی فرهنگی و ۱۲۰هزار مدرسه ۴۴ درصد از بدنه دولت را تشکیل می‌دهد تاکید کرد: تربیت اولویت نخست ماست که در نظام آموزشی در یک فرآیند بلند مدت به نتیجه می‌رسد.

او در ادامه نتایج یک نظرسنجی و پژوهش را درباره رابطه دانش‌آموزان با مدرسه و نظام آموزشی و اثرات آن را بیان کرد و گفت: امروزه دانش‌آموزانی داریم که در عصر هوش مصنوعی و متاورس و فضای مجازی بسیار جلوتر از ما هستند و با یک جست‌وجوی ساده اینترنتی اطلاعات بیشتری از معلم مدرسه به‌دست می‌آورند و عمدتا نیز حس خوبی شاید نسبت به مدرسه نداشته باشند و این بدان معنی است که کارمان را درست انجام نمی‌دهیم.

قرار گرفتن کانون در حساس‌ترین نقطه تربیت/ریل‌گذاری کار پرورش باید تغییر کند

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: فضای زیست دانش‌آموزان امروزه با فضای ما کاملا متفاوت و مسیر ما مسیری قدیمی است و به‌نظر می‌رسد ما مقتضیات آن‌ها درک نمی‌کنیم.

پورثانی در پایان بر اهمیت تغییر ریل کار تربیتی در کشور تاکید کرد و ادامه داد: کانون و آموزش و پرورش باید در کنار هم همچون اضلاع به‌هم پیوسته باشیم، برنامه و محتوای متون درسی را تغییر دهیم، از ظرفیت‌های مردمی استفاده و به اقتضائات دانش‌آموزان توجه کنیم.

گردهم‌آیی مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور طی روزهای ۱۶ تا ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ در تهران در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =