کد خبر: 343226
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۳
بازدید 43
اردوی علمی نوجوانان مرکز شیرین سو به دنیای پرفسور بالتازار

مرکز فرهنگی- هنری شیرین سو برای اعضای نوجوان خود اردوی علمی بازدید از پایگاه تحقیقاتی بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران واقع در روستای اکنلو شهرستان کبودراهنگ را برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان،  در راستای رویکرد نوجوان محوری، مرکز محوری و مخاطب محوری کانون پرورش فکری در سال جاری و با هدف افزایش آگاهی‌های علمی و عمومی و تقویت کارها و فعالیت‌های گروهی مراکز همدان اردوهای مختلفی را برای اعضای خود برگزار می‌کند.

از این رو مرکز فرهنگی- هنری بخش شیرین سو برای 20 نفر از اعضای نوجوان دختر خود یک اردوی علمی یک روزه از روستای اکنلو را برگزار کرد.

این اردوی علمی به سمت روستای خوش آب و هوای «اکنلو» از توابع بخش شیرین سو از شهرستان کبودراهنگ آغاز شد. روستایی با قدمت هزار ساله و جمعیتی افزون بر هزار و 800 نفر که  شامل ۵۴۱ خانوار است که در سال ۱۳۹۱ به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری استان همدان معرفی شده است.

اردوی علمی نوجوانان مرکز شیرین سو به دنیای پرفسور بالتازار

در این اردوی علمی اعضای کانون به همراه مربی مسئول خود از پایگاه تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران واقع در روستای اکنلو بازدید کردند.

در مورد این پایگاه علمی باید گفت که پایگاه تحقیقاتی بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران واقع در روستای اکنلو شهرستان کبودراهنگ استان همدان، در سال 1331 برای مهار اپیدمی بیماری‌های واگیر مهم و تحقیقات مرتبط تأسیس شد و ده‌ها سال به عنوان یکی از مراکز مهم مطالعاتی در این زمینه در سطح بین‌المللی مطرح بوده است.

در این بازدید آقای حکیمی، مسئول این پایگاه با ارائه توضیحاتی از چگونگی به وجود آمدن این مرکز تحقیقاتی و با اشاره به ورود پرفسور بالتازار به ایران همزمان با سومین موج اپیدمی طاعون در ایران به اعضا اظهار کرد: در سال ۱۳۲۷ همزمان با شیوع اپیدمی طاعون در روستای آقبلاغ مرشد واقع در ۲۰ کیلومتری اکنلو طی یک هفته، از جمعیت ۳۰۰ نفری این روستا حدود ۱۷ نفر فوت می‌شود و به واسطه همین، یک حکیم محلی موضوع را به وزارت بهداشت وقت آن زمان اطلاع می‌دهد و وزارت بهداشت نیز این امر را به انستیتو پاستور ایران ارجاع می دهد.

وی تصریح کرد: پس از سه سال در سال ۱۳۳۱ پرفسور مارسل بالتازار پایگاه تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران را با کمک همکاران و با حمایت مالی منوچهر قراگزلو در روستای اکنلو تأسیس کرد و توانست با تحقیقاتی که با همکاری همکاران ایرانی خود نظیر دکتر بهمنیار، دکتر شمسا، دکتر سیدیان، دکتر کریمی و کارشناسانی نظیر آقایان حنیفی، خیرالله زاده و ... انجام داد، بیماری طاعون را در منطقه کنترل و مهار و ریشه‌کن کند.

اردوی علمی نوجوانان مرکز شیرین سو به دنیای پرفسور بالتازار

مسئول پایگاه افزود: مارسل بالتازار پزشک و محقق علوم پزشکی فرانسوی بود و به‌خاطر فعالیت‌هایش در زمینه بیماری طاعون و هاری معروف شهرت داشت که در بین سال‌های ۱۹۴۶ الی ۱۹۶۱ ریاست انستیتو پاستور ایران در تهران را بر عهده داشت. او تقریباً ۱۷ سال در ایران زندگی کرد و پس از آن همکاری خود را با همتای ایرانی‌اش، مهدی قدسی تا سال ۱۳۴۶ ادامه داد تا اینکه در سن ۶۳ سالگی درگذشت.

وی با بیان اینکه در دیگر اقدامات بالتازار سازماندهی واکسیناسیون جمعی علیه بیماری آبله و سل است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این پایگاه تنها پایگاه تحقیقاتی بیماری نوپدید و بازپدید کشور و دهمین پایگاه انستیتو پاستور جهان، تنها آزمایشگاه مرجع کشور و نخستین آزمایشگاه مرجع کشوری خارج از تهران در حوزه سه بیماری طاعون، تب کیو و تولارمی است و هر جای ایران اگر هر بیماری نوپدید و بازپدید مشاهده شود تحقیقات آن در این پایگاه انجام می‌گیرد که در حال حاضر احسان مصطفوی، رئیس پایگاه تحقیقاتی بیماری‌های نوپدید و بازپدید اکنلو است.

اردوی علمی نوجوانان مرکز شیرین سو به دنیای پرفسور بالتازار

حکیمی گفت: امروز آزمایشگاه و دفتر کار پروفسور بالتازار در کبودرآهنگ همدان گردشگرانی را به خود جذب می‌کند و می‌تواند یک محل مناسب برای اردوی علمی کودکان و نوجوانان باشد.

در ادامه اعضا سوالات خود را پیرامون بیماری‌های طاعون، موزه و تحقیقات این مرکز پرسیدند. همچنین در ادامه اعضا در کنار طبیعت زیبا و سر سبز این روستا به مطالعه کتاب"قصه‌های علمی" پرداختند و اردوی خود را با مطالعه کتاب غنی‌تر کردند.

اردوی علمی نوجوانان مرکز شیرین سو به دنیای پرفسور بالتازار

بخش خوشمره این اردو درست کردن آبدوغ خیار خنک با همکاری اعضا با یکدیگر و خوردن آن در زیر سایه‌های درختان بود. این اردوی علمی با طعم خنک آب دوغ خیار توانست یک روز خاطره انگیز را برای نوجوانان رقم بزند.

اردوی علمی نوجوانان مرکز شیرین سو به دنیای پرفسور بالتازار

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =