تاکید بر مدیریت عملکرد و ضرورت صیانت از سرمایه‌های کانون

سرپرست اداره‌کل ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات و مدیردفتر مرکزی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سخنرانی‌های جداگانه‌ای در گردهم‌آیی مدیران کل کانون به تشریح عملکرد و فعالیت‌های خود و بیان دیدگاه‌های‌شان در حوزه بهبود عملکرد سازمانی و صیانت از سرمایه‌های کانون پرداختند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سرپرست اداره‌کل ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات کانون روز ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ در بخشی از گردهمایی مدیران کل کانون سراسر کشور بر طراحی شاخص‌های اختصاصی برای بهبود سیستم تاکید کرد.

محمدحسین توسلی با بیان اینکه کارویژه‌ی کانونی‌ها برای اعتلای این مجموعه، مدیریتِ عملکرد است، افزود: باید از مبدا تا مقصد فرآیند و جاهایی که مدیران نقش‌آفرینی می‌کنند، بهینه‌سازی ایجاد شود. نگاه ما نگاه مستندسازی و تعداد شاخص نیست. بلکه این است که چه شاخصی باید قرار داده شود؟ سنجش ما مبتنی بر گزارش فعالیت نیست و مقایسه و شاخص‌های کمی برای ارزیابی عملکرد تعریف ندارد.

وی یادآور شد برای بهبود سیستم نیازمند طراحی شاخص‌های اختصاصی و سنجیده مانند «پرورش فکر» هستیم. مقصد ما پرورش فکر، تعمق ذهن و سازوکارِ به‌کارگیری عقل به عنوان یک انسان مولد است.

توسلی افزود: در زمینه «سند راهبردی» روند رو به رشد برای «تفکر» طراحی کردیم. تفکر در مسیر فضای جامعه قرار گیرد که اگر می‌خواهد انسان مولد باشد، دارای صفاتی باشد که به عنوان کنش‌گر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قلمداد می‌شود.

تاکید بر مدیریت عملکرد و ضرورت صیانت از سرمایه‌های کانون

وی افزود: معاونت فرهنگی کانون، استان‌ها را بر اساس شاخص‌هایی مورد مطالعه قرار داده است و این شاخص‌های کمی از نظر برنامه‌ریزی راهبردی موید این است که شما بتوانید اتخاذ کنید و اتفاقی برای کودک بیفتد.

وی از مدیران‌کل استان‌ها خواست تا هدف‌گذاری‌های خود را بر اساس سند راهبردی، خوداظهاری، شاخص‌های ارزیابی و عملکرد و نمره دادن تعیین کنند.

سرپرست اداره‌کل ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات کانون در بخش دیگری از سخنانش به مدیران کل استان‌ها گفت: تمامی برنامه‌هایی که در سامانه سیب درج کردید مورد مطالعه قرار گرفت، تلاش خواهیم کرد تا به صورت دو سویه رشد هم‌افزا داشته باشیم. از منظر سیاست، نکته‌های کلیدی، حیث برش معاونت و همه فعالیت‌های کانون، برنامه‌ها در کنار هم مورد مطالعه قرار گرفته است.

وی در ادامه یادآور شد: اگر سیاست‌های برنامه‌ای کشور را به صورت درصدی مطالعه کنیم، ۴۱ درصد مرکز محوری، ۳۰ درصد نوجوان محوری و ۲۹ درصد مخاطب محوری است.

سرپرست اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات کانون با تاکید بر اینکه تربیت امری فرابخشی، شبکه‌ای و پیچیده است که باید در مورد آن به صورت جمعی فکر کنیم، پیشنهاد کرد که استان‌ها نقشه فرهنگی استان‌شان را تدوین و ارسال کنند.

توسلی اضافه کرد: فعالیت‌های کشوری ۴۹ درصد فرهنگی، ۱۸ درصد عمومی، ۱۷ درصد هنری و ۱۶ درصد ادبی است. آیا از نظر شاخص‌های ارزیابی این درصدها درست است؟

تاکید بر مدیریت عملکرد و ضرورت صیانت از سرمایه‌های کانون

وی منابع مالی استان‌ها را مهم ارزیابی کرد و در ادامه از کسانی که تلاش می‌کنند تکیه‌گاه استانی را تقویت کنند، قدردانی و از طرف دیگر نگاه درآمدزایی صرف را مناسب فعالیت‌های فرهنگی کانون ندانست.

توسلی در مورد برنامه‌های معاونت‌ها با برش استانی توضیح داد: ۴۸ درصد برنامه‌ها همسویی با معاونت تولید دارد. استان‌ها برش استانی معاونت تولید را فریاد می‌زنند ولی هیچ طرحی ناظر بر برش استانیِ تولید نداریم.

وی درباره امتیازهای استانی تأکید کرد: بر اساس این‌که چه‌قدر آن استان تلاش کرده سیاست‌ها، نکته‌های تاکیدی، فعالیت‌ها و تمام مولفه‌ها را پوشش دهد، می‌بینیم بعضی از استان‌ها مانند استان همدان و ایلام در طراحی‌ها تلاش کردند که به صورت شبکه‌ای پوشش دهند و از نظر سیاستی استانِ کرمانشاه بیشترین تناسب را دارد.

توسلی همچنین امتیاز استانی از نظر نکته‌های برنامه‌ای، برنامه‌های معاونت‌ها با برش استانی، فعالیت‌های مراکز کانون را مهم دانست.

او تصریح کرد برای تقویت لایه طراحی و خروج از روزمرگی و سطحی‌نگری، نیازمند اهتمام جدی هستیم. باید تلاش را نتیجه‌بخش کرد چرا که شاخص‌های راهبردی امتیازهای بیشتری دارد.

سرپرست اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات کانون در پایان سخنانش تأکید کرد باید فرایند رشدی و ناظر به امکانات خود استان‌ها را طراحی کنیم.

تاکید بر مدیریت عملکرد و ضرورت صیانت از سرمایه‌های کانون

رضایت‌مندی کارکنان باعث افزایش بهره‌وری می‌شود

مدیر دفتر مرکزی حراست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صیانت از سرمایه‌های انسانی، مادی و معنوی کانون را رسالت همگانی در این مجموعه دانست.

 روح‌الله عباسی‌نژاد با تاکید بر این موضوع گفت: خدمات ما باید صادقانه، امینانه، مومنانه و بر محور اخلاق و اندیشه و برای رضای خدا باشد.

وی افزود: هدف ما در مجموعه حراست کانون، ایجاد فضای آرامش‌بخش همراه با صیانت از حقوق کارکنان و مخاطبان است و این مهم با مشارکت همه میسر خواهد شد.

عباسی‌نژاد در ادامه با اشاره به رویکرد صیانتی مجموعه حراست در کانون اظهار داشت: باید تلاش کنیم در جذب و به‌کارگیری نیروی انسانی جدید نیز این معیارها را مد نظر قرار دهیم تا در آینده دچار آسیب‌های احتمالی نشویم.

وی با تاکید بر تعهد و اخلاق‌مداری اضافه کرد: باید افرادی در این مجموعه به‌کار گرفته شوند که ایمان قوی و ارتباط بیشتر با خدا داشته باشند تا بتوانند پیام تربیتی را به مخاطب منتقل کنند.

مدیر دفتر مرکزی حراست کانون از حراست به عنوان چشم سوم سازمان نام برد و یادآور شد: تمام افرادی که با این مجموعه در ارتباط هستند باید چارچوب‌های قانونی را رعایت کنند.

وی هم‌چنین به مدیران استانی و ستادی کانون توصیه کرد: تلاش کنند با استفاده از هنر مدیریتی خود میزان رضایت‌مندی زیرمجموعه‌های خود را ارتقا دهند تا بهره‌وری‌ها افزایش یابد.

عباسی‌نژاد هم‌چنین از آماده‌سازی کارت‌های شناسایی تمامی کارکنان، کارت تردد خودروها و کارت منزلت بازنشستگان و پیش‌کسوتان خبر داد و گفت به‌زودی این کارت‌ها در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

گردهم‌آیی سراسری مدیران کل ستادی و استانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روزهای ۱۶ تا ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ در تهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =