کد خبر: 343320
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۲
بازدید 25
افتتاح باشگاه خبرنگاران نوجوان کانون همدان

باشگاه خبرنگاران نوجوان کانون پرورش فکری استان همدان با حضور نوجوانان کانونی افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، ظهر امروز آیین افتتاحیه باشگاه خبرنگاران نوجوان کانون پرورش فکری استان همدان و رونمایی از کتاب خبرنگار غیراعزامی به مناسبت هفته خبرنگاران در مجتمع شهید مدنی کانون با حضور خبرنگاران نوجوانان برگزار شد.

در این مراسم مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: راه اندازی باشگاه خبرنگاران نوجوان کانون برای اولین بار است که در کانون اتفاق می‌افتد و این یعنی مسوولیت دادن به نوجوان و نقش‌آفرینی آنها در عرصه اجتماعی و فرهنگی.

معصومه ابراهیمی هژیر خطاب به نوجوانان حاضر در برنامه اظهار کرد: شما نوجوانان به عنوان خبرنگار از امروز مسوولیت دارید تا در مراکز خود در کنار مدیر مسوول کار تهیه خبر و گزارش را انجام بدهید.

وی با بیان اینکه روایتگری مهم‌ترین رکن کار خبرنگاران کودک و نوجوان از فعالیت‌های کانون است افزود: در این میان روایتگری از  کتاب و به دنبال آن توسعه فرهنگ کتابخوانی باید محور اصلی کار شما خبرنگاران باشد.

افتتاح باشگاه خبرنگاران نوجوان کانون همدان

مدیرکل کانون با اشاره به اینکه خبرنگاران بازوی توانمند مسئولان هستند ادامه داد: در کانون آغاز، میانه و پایان راه ما با کتاب است از همین رو باید سعی کنیم ذهن کودکانمان را با کتاب همسو کنیم.

وی بیان کرد: باید من به عنوان مسئول بتوانم ارتباط خود را با خبرنگار و رسانه داشته باشم و با کمک رسانه ایران و شهرم را در سطح جهانی به خوبی معرفی کنم و مسئولیت خبرنگاران این است که فعالیت‌های کودکان و نوجوانان را در رسانه خود به خوبی پوشش دهند.

ابراهیمی هژیر یادآور شد: ایام اربعین یک فرصت خوب برای روایتگری خبرنگاران نوجوان کانون از فعالیت‌های صورت گرفته در مراکز است که این فعالیت‌ها را به صورتی زیبا با نوشته‌ها و خلاقیت خود به تصویر بکشند.

وی با بیان اینکه کمیته کودک و نوجون ستاد اربعین کشور به کانون سپرده شده است گفت: ما در خصوص اربعین کارهای بزرگی می‌توانیم انجام بدهیم که امسال مانند سال گذشته اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

وی اظهار کرد: اگر ما نتوانیم عازم این سفر معنوی شویم باید به عنوان جاماندگان اربعین خود را برای پذیرایی از  زائران اربعین آماده کنیم و مراکز کانون در این راستا توانسته‌اند دست‌سازه تهیه کنند.

وی به ساخت ۲ هزار دست سازه در مراکز فرهنگی_هنری کانون اشاره و تصریح کرد: این دست‌سازه‌ها توسط اعضا و والدین آنها در مراکز در کنار مربیان ساخته شده و قرار است توسط مربیان و سفیران اربعین به دست کودکان و نوجوانان زائر ایرانی و عراقی برسد.

ابراهیمی در تشریح برنامه‌های فرهنگی و هنری در زمان اربعین اظهار کرد: بر این اساس همکاران ما در مسیر اربعین حضور دارند و در هر نقطه‌ای که بچه‌ها جمع هستند، در آنجا قصه می‌گویند و کتاب می‌خوانند و نقاشی می‌کشند همچنین دست سازه‌های اعضا را تقدیم کودکان می‌کنند.

افتتاح باشگاه خبرنگاران نوجوان کانون همدان

وی اضافه کرد: همکاران ما در سه استان سنندج، ایلام و کرمانشاه و همچنین مرزهای مهران و شلمچه نیز حضور خواهند داشت و برنامه‌های فرهنگی و هنری اجرا می‌کنند.

در ادامه سجاد محقق نویسنده و پژوهشگر تاریخ شفاهی با توضیح در خصوص کار خبرنگاری گفت: در ابتدای مسیر باید بدانید که دنبال چه چیزی هستید. باید چابک باشید. اگر می‌خواهید کت و شلوار بپوشید و ظاهری خوب و مرتب داشته باشید نمی‌توانید کار خبر انجام بدهید.

وی افزود: خبرنگار باید اهل سرعت عمل و بسیار اهل مطالعه باشد. باید هر روز کتاب بخواند و هر روز روزنوشت داشته باشد و کارهای هر روز خود را یادداست کند.

این نویسنده در خصوص کتابی که نوشته بود توضیح داد و خاطرنشان کرد: این کتاب در مورد یک خبرنگاری است که سه سال در سوریه در محاصره بوده است و من آن را نوشتم.

وی ادامه داد: ما نباید هر چیزی را باور کنیم و باید حواسمان بسیار جمع باشد و باید مشتاق  به خواندن کتاب باشیم. بنویسیم و نوشتن ما و املای ما نیز باید خوب باشد و غلط املایی نداشته باشیم.

افتتاح باشگاه خبرنگاران نوجوان کانون همدان

محقق خطاب به خبرنگاران نوجوان تصریح کرد: شما برای شروع می‌توانید از کتاب‌هایی که در کانون  هست کار خبرنگاری خود را انجام بدهید و در مورد کتاب‌هایی که می‌خوانید بنویسید. این یک تمرین خوب هم برای خواندن کتاب است و هم نوشتن.

وی با اشاره به اینکه همسرش یکی از خبرنگاران باسابقه در حوزه افعانستان در یکی از خبرگزاری های رسمی کشور است گفت: همسر من از زمانی که هم سن شما بوده کار خبر را شروع کرده و در این مسیر تلاش کرده و توانسته امروز در یک جایگاه خوبی قرار بگیرد زیرا علاقه داشته است.

محقق بیان کرد: خبرنگار  در کنار مطالعه و نوشتن بسیار باید آشنایی با تاریخ سرزمین خود و اطراف داشته باشد و این دانستن تاریخ بسیار اهمیت دارد و به شما در خبرنگار خوب شدن کمک می‌کند و البته یک خبرنگار باید اطلاعات زیادی در حوزه های مختلف داشته باشد تا بتواند با افارد مختلف مصاحبه بگیرد.

وی در پاسخ به یکی از نوجوان که گفت من می‌خواهم با خبرنگاری مشهور شوم ادامه داد: بلاگری یک راه راحت برای مشهور شدن است اما خبرنگاری سخت است و باید اهل مطالعه و نوشتن باشید. 

محقق ادامه داد: خبر را به گونه‌ای بنویسید که دوست دارید بخوانید. باید سبک‌های خبری را بشناسید. اتفاقات پیراموت خود را الویت‌بندی کنید. باید بلد باشید خوب سوال کنید. با خجالتی بودن کار پیش نمی رود. هنر خبرنگار این است که جذاب بنویسد. اگر دوست دارید خبرنگار شوید بخوانیدُ بخوانید و بخوانید.

 سپس کتاب (خبرنگار غیر اعزامی) سجاد محقق با حضور برخی از مدیران حاضر در جلسه رونمایی شد و از طرف مدیر کل مورد تقدیر قرار گرفت.

افتتاح باشگاه خبرنگاران نوجوان کانون همدان

در ادامه سولماز عنایتی خبرنگار خبرگزاری فارس خطاب به نوجوانان خبرنگار کانون با طرح این سوال که خبر چیست برنامه را ادامه داد و گفت: خبرنگاران دارای ویژگی‌هایی از جمله شجاعت و صداقت هستند همچنین خبرنگاران باید کتابخوان و روزنامه خوان و دین مدار باشند.

وی در ادامه متذکر شد: مشاهده خوب خبرنگاران نسبت به پیرامون‌شان سبب می‌شود خیلی از اتفاقات به ظاهر ساده اطراف به یک گزینه مناسب برای خلق یک گزارش یا محتوای خبری تبدیل شود.

این خبرنگار تاکید کرد: بازگو کردن مشکلات کوچک و بزرگ و مواردی که به عنوان معضل، مردم را دچار چالش کرده با رویکرد نقد سازنده به منظور حل مشکل یکی از رسالت‌های خبرنگاران است.

وی در بخش دیگر بیان کرد: پرواضح است که خبرنگاران زبان گویای مردم هستند و تلاش می‌کنند تا در این عرصه علاوه بر حل مشکلات، قهرمانان کوچک شهر و روستا در قالب تولیدات امیدآفرینی معرفی شوند.

عنایتی یادآور شد: تولیدات خبرنگاران در قالب‌های مختلف توسط مخاطبان خوانده می‌شود و یکی از مهمترین وظایف خبرنگار اقناع‌سازی مخاطب و جلب نظر آنهاست.

افتتاح باشگاه خبرنگاران نوجوان کانون همدان

وی خاطرنشان کرد: یعنی تولید خبر و گزارش حتی گزارش‌های ویدیویی و تصویری باید به گونه‌ای باشد که بر دل مخاطب بنشیند و اعتماد او را جلب کند چراکه سرمایه اصلی رسانه‌ها، مخاطبان هستند.

این خبرنگار همدانی اظهار کرد: خبرنگاران چشم بینای جامعه هستند و خیلی از موارد ساری و جاری در شهر و کشور رو با ظرافت منتقل و در این بین تلاش می‌کنند تولیداتشان موثر واقع شود.

وی با تاکید بر اینکه عرصه خبرنگاری، یک کار پر استرس، سخت و زیان‌بار است گفت: خبرنگاران افرادی هستند پر تلاش و خستگی ناپذیر، به این معنا که صبح و شب و یا تعطیل و نوروز و تابستان و زمستان برای این قشر از هم جدا شدنی نیست و در هر حال و حالتی پای رسالتی که برگزیدند هستند.

در پایان این مراسم از پوستر باشگاه خبرنگاران نوجوان کانون همدان رونمایی شد و مدیران حاضر در مراسم بر روی آن یادگاری نوشتند و در آخر از خبرنگاران کانون تقدیر شد و عکس یادگاری گرفتند.

افتتاح باشگاه خبرنگاران نوجوان کانون همدان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =