اردوی علمی و نجومی رصد «شهاب باران بَرساوُشی» برگزار می‌شود

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پویش ملی اردوی سناریو محور علمی، فرهنگی و پژوهشی ویژه «شهاب باران بَرساوُشی» را در ۱۹ استان کشور برگزار می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این اردو که ویژه کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۵ سال است، علاوه بر رصد بارش شهابی برساوشی، کارگاه‌های رصد ماه و صورت‌های فلکی، عکاسی و نقاشی نجومی با حضور کارشناسان این حوزه‌ها برگزار خواهد شد.

بر همین اساس، با توجه به رویکرد نوین معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه علم و فناوری، این اردوی رصدی به صورت شب ماندن از سوی اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون، پیش‌بینی و طراحی شده و در کنار بحث رصد و نجوم با ارائه برنامه‌های متنوع فرهنگی، ادبی و هنری برای اعضای کانونی، قدم موثری برای ترویج علم و فرهنگ و هنر است.

بازه برگزاری این برنامه در استان‌های مختلف از ۲۱ تا ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ است و در استان‌های آذربایجان غربی، البرز، اصفهان، اردبیل، تهران، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سیستان، فارس، کردستان، کرمان، گلستان، گیلان، لرستان، مرکزی و همدان اجرا خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در این برنامه به مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این استان‌ها مراجعه کنند.

بارش‌های شهابی از جمله پدیده‌های پر مخاطبی هستند که در طول سال رخ می‌دهند. بارش شهابی بَرساوُشی یکی از مهم‌ترین بارش‌های شهابی سالیانه است. بیشینه نرخ ساعتی سرسویی این بارش غالباً در حدود ۱۰۰ است. این بارش شهابی از توده ذرات برجای‌مانده از دنباله‌دار سوئیفت‌تاتل(دنباله‌داری که باعث این بارش‌ها است) به وجود می‌آید و معمولاً از ۲۷ تیر تا ۳ شهریور (بیش از یک ماه) فعال است که بازه زمانی بلندی برای بارش شهابی به‌شمار می‌آید.

نرخ ساعتی سَرسو یکی از مفهوم‌های ستاره‌شناسی و به این معنی است که تعداد شهاب‌هایی که در صورت قرار داشتن کانون بارش شهابی در سرسو(جهتی که درست در بالای سر ناظر قرار دارد) در جایی با افق کاملاً باز و صاف و حدّ قدر ۶٫۵ در طول یک ساعت با چشم غیر مسلح قابل دیدن هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =