گفتگو با اردشیر کشاورز پژوهشگر شهیر کرمانشاهی

گفتگو با اردشیر کشاورز پژوهشگر بنام کرمانشاهی، به مناسبت جشنواره سرزمین مادری انجام گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، گفتگو با اردشیر کشاورز پژوهشگر بنام استان، به مناسبت جشنواره سرزمین مادری انجام گرفت. گفتنی‌است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه به مناسبت روز پاوه، اولین جشنواره فرهنگی_ هنری سرزمین مادری با محوریت منطقه اورامانات (شهرستان پاوه) را برگزار می‌کند. این جشنواره در بخش‌های قصه‌گویی (با زبان کردی)، نقاشی، خوشنویسی، شعر و متن ادبی؛ ویژه مربیان و بزرگسالان و اعضای ۱۲ تا ۱۸ سال می‌باشد.
این پژوهشگر شهیر در معرفی خود گفت: اردشیر کشاورز هستم، کارم پژوهش و نگارش است ، بیشتر در زمینه کرمانشاهان‌شناسی و شناخت سرزمینم به جوامع کار کرده آثار و تالیفاتی در حد سی جلد کتاب و یک‌هزار مقاله علمی، تدوین و عرضه شده - از کتاب‌ها- تاکنون ۲۵ جلد چاپ و منتشر شده‌اند.
بیش از بیست سال در مراکز صدا و سیما به عنوان کارشناس به ارائه مباحثی تاریخی، جغرافیایی، جامعه‌شناسی، ادبیات، ادبیات عامه، بررسی زمینه‌های اشعار کردی و فارسی، شاعران دیار کرمانشاهان، مبادرت کرده ام.
نگاه وی به کانون این‌گونه است: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نهادی است که می‌کوشد روح ،روان، ذهن و اندیشه کودکان و نوجوانان را از ابتدای شناخت محیط پیرامونی کودک به صورت زمینه‌ای، نقاشی، طراحی، شعرخوانی، مطالعه و هر آنچه که برای تقویت بنیه فکری کودک رشد و بالندگی نونهال در جامعه موثر خواهد بود به واسطه متبهر و آگاهی در بستر منزه و عاری از غل و غش و خلل در اختیار کودکان جامعه قرار دهد.
کشاورز سرزمین مادری را چنین توصیف نمود: سرزمین مادری یا مام مهین جایی‌است که مواهب آن باشیر اندرون و با جان به در رود سرزمین مادری من، تمامیت ارضی و گسترده ایران زمین است که به قول شاعر همه جای ایران وطن من است، دیدیم و دیدند و در آثار تاریخی، نمایشی، فیلم، قصه و روایت به یادگار مانده که فرزندان سرزمین مادری چگونه قرن‌ها از موجودیت و حیات خود مایه گذاشتند تا از مادرشان ایران عزیز دفاع و حفاظت کرده تا بالنده و سرافراز، مانایی و ماندگاری او را به نسل‌های بعدی تحویل دهند. نمونه آن هشت‌سال دفاع مقدس بوده است که فرزندان این دیار یعنی ایران کهن در شرایطی نابرابر در مقابل خصمی نابکار با چنگ ودندان جنگیدند. ازآتش،خمپاره،بمباران نهراسیدند و پیروز میدان شدند، شما کودکان و نوجوانان عزیز که آینده‌سازان ایران بزرگ هستید با ایمانی راسخ و مردمی دوست بدارید سرزمین مادری خود را... این مادر بسیار عزیز و گرامی است. شما کودکان عزیز دوست بدارید کسانی که با نام رزمنده از سال‌های جنگ از انقلاب ایران و ملت بزرگوار ایران دفاع کردند.
در ادامه، اردشیر کشاورز برگزاری جشنواره سرزمین مادری را موثر دانست و افزود: طرح مسائلی که زمینه‌های آموزشی، پرورشی و بالندگی را به ذهن کودک متبادر و موجب رشد نونهالان خواهد شد قطعا با بالا رفتن سن کودک همچنان همراه بوده و دراعتلای جسم و جان و روان انسان‌ها تاثیر مفید و مثبت خواهد گذاشت.
اقدام پیرامون توجه اذهان کودکان از سنین ابتدایی به موجودیت والای سرزمین مادری، یادآوری و الگو قرار دادن، جان‌فشانی‌ها، سخت‌کوشی‌ها، ایثار توجه به خط سرخ شهادت، عنایت به خون‌های ریخته شده در وجب به‌وجب از خاک میهن، حاصلی از بهره‌مندی‌های مفید را چون چراغی فروزان فرا راه کودکان و نونهلان قرار خواهد داد تا با باروری فرازهای روح و روان،در بالندگی جامعه خود کوشش‌های ارزشمندی را ارائه داده باشند.
این پژوهشگر برجسته سخن پایانی خود را چنین بیان کرد: وجودم لبریز از خاطره‌های تلخ‌و شیرین سرزمین مادریم هست مادرم را یعنی سرزمین مقدس ایران را با تمام فراز و نشیب‌هایش تا هستم و هست، دارمش دوست...

#تابستونتو در کانون بساز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =