آشنایی خانواده‌ها با هوش مصنوعی

با پیدایش و نمود برنامه‌نویسان چیره‌دست و بهره‌گیری آنان از هوش مصنوعی، در حال حاضر تمامی آحاد جامعه به صورت ناخودآگاه و اندک اندک با این تکنولوژی در زندگی خود مواجه شده و حتی از آن برای زندگی ساده‌تر بهره می‌برند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، با ظهور انقلاب صنعتی در قرن هجدهم‌ میلادی، تعاریف قدرت در میان جوامع تغییر کرد، تا جایی که اگر کشوری دانش صنعتی جهان جدید را نمی‌داشت محکوم بود به اینکه مستعمره‌ی قدرت‌های صنعتی باشد. اکنون نیز انقلاب جدیدی به وجود آمده که به همان شکل تعاریف قدرت در جهان را تغییر داده و آن انقلاب اطلاعات است. گام نخست این انقلاب به وجود آوردن شبکه‌ی جهانی اطلاعات بود و گام دوم آن انقلاب هوش مصنوعی است.

تعریف هوش مصنوعی

در تعریف هوش مصنوعی آمده است؛ تلاش برای به وجود آوردن ساز و کار ذهن و مغز انسان مصنوعی و در حقیقت تلاش برای به وجود آوردن یک ذهن رایانه‌ای و ماشینی را هوش مصنوعی می‌نامند. یعنی انجام اموری که تاکنون از طریق ذهن انسان و با صرف هزینه، انرژی و زمان انجام می‌شده را اکنون بدون انسان و با کمترین هزینه و وقت، توسط ماشین و هوش انجام می‌شود. سپردن امور محوله به هوش مصنوعی، به جز در نظر گرفتن صرفه‌جویی در وقت و هزینه و انرژی، دقت انجام کار است که با خطایی نزدیک به صفر انجام می‌شود. انجام دهنده‌ی این امور را یک سری عملیات پیچیده‌ی رایانه‌ای به عهده دارد که به آن هوش ماشینی یا هوش مصنوعی می‌گویند. در نتیجه، این ماشین باید توانایی تفکر، استدلال و نتیجه‌ی منطقی را داشته باشد، زبان انسانی را بفهمد و وظایف او را انجام دهد.

برای انجام این کارها هوش مصنوعی به یک سری داده نیاز دارد که البته این داده‌ها را انسان به آن وارد کرده و مابقی تحلیل و کاووش را در کسری از ثانیه انجام می‌دهد. برای مثال بر طبق داده‌های وارد شده به هوش مصنوعی، او می‌تواند بدون کمک از دیگری، از علت ترافیک در یک بزرگراه باخبر شده و راه حل آن را پیدا کند.

هوش مصنوعی از عواملی استفاده می‌کند که مبتنی بر شبکه‌های نتورک هستند، این شبکه‌های مصنوعی بر اساس ساختار مغز انسان طراحی شدند و کامپیوترها از طریق این شبکه‌ها و با استفاده از داده‌های متنی، عددی و صوتی، تصویری که با آنها داده می‌شود تجربه می‌کنند.

نکته بسیار مهم آنجاست که وقتی این پردازشگرها در شبکه، پیوند داده می‌شوند، با استفاده از این شبکه‌ی عصبی مصنوعی، در سیستم رایانش ابری به هم پیوند داده شده و قدرتشان چندین برابر شبکه عصبی انسان می‌شود.

 به عبارتی دیگر زمان آموزش در هوش مصنوعی از چند هفته به چند ساعت و یا حتی چند ثانیه تقلیل می‌یابد، چنانکه می‌گویند سوژه‌ای که انسان‌ها در ۱۰۰ سال درک می‌کنند و یاد میگیرند، هوش مصنوعی در چند دقیقه آن را می‌آموزد. هوش مصنوعی درست مانند یک دگرگونی و تحول بنیادی است که اگر کسی از آن جا بماند، تمام سرمایه‌ی خود را از دست می‌دهد. پس ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، هوش مصنوعی انقلابی است که از راه رسیده و لحظه به لحظه در حال پیشرفت و به روز شدن است.

نواقص هوش مصنوعی

هوش مصنوعی نسبت به انسان، نواقص بسیاری دارد و با اینکه حافظه‌ی بسیار قوی‌تری دارد، به خودآگاهی و هوشیاری نمی‌رسد، عاری از احساسات و عواطف است و تفکر و تعقل به معنی انسانی را درک نمی‌کند و در عین حال که دارای حس استنتاج بسیار قوی‌تر از انسان است ولی در نهایت با برنامه‌ریزی‌های انسانی به تکامل می‌رسد.

هوش مصنوعی برای کودکان

طرفداران هوش مصنوعی بر این عقیده هستند که دنیای کنونی ما دنیای مصرف‌گرایی‌ست و می‌باید از همان دوران کودکی به آنان روش خلق کردن و ساختن را آموزش دهیم. سازندگی بدون استفاده از هوش مصنوعی و بدون کسب تجربه مستلزم آزمون و خطاهای مکرر است و چه بسا در حین این آزمون و خطاها، کودک و نوجوان ما دست از تلاش کشیده و با اینکه زحمت و زمان و هزینه‌ی زیادی را صرف هدف خود کرده است، ولی از ادامه دادن مسیر انصراف ‌دهد. به همین دلیل متخصصین این حوزه بر این عقیده‌اند که هوش مصنوعی کودک را با سرعت بیشتری به هدف می‌رساند و می‌تواند فعالیت تخیلات ذهنی کودکان را به تصویر بکشد و حتی می‌تواند خلاقیت بچه‌ها را ارتقاء بخشد. به عنوان مثال اگر شما از طریق ضبط صدا، یک موضوع و یا ایده‌ی کودکانه را به هوش مصنوعی بدهید، هوش مصنوعی می‌تواند تصویر نقاشی شده‌ی آن را به شما بدهد و بعد با تحویل همان تصویر به هوش مصنوعی، موسیقی و آهنگ تصویری که در ذهنتون هست را به شما تحویل دهد و یا تصویر نقاشی شده‌ی یک کودک را به یک اثر انیمیشن تبدیل ‌کند و این می‌تواند به خلاقیت بچه‌ها کمک کند و از طرفی کودکان ما از ابتدا به جای مصرف‌کنندگی در مسیر تولید قرار می‌گیرند و همین امر خود به خود عزت نفس بچه‌ها را افزایش می‌دهد.

در بسیاری موارد تحلیل‌گران و روانشناسان حوزه‌ی کودک و نوجوان بر این عقیده هستند که هوش مصنوعی به کودکان آسیب‌های فراوانی وارد میکند. دلیل این متخصصین این است که کودکان می‌باید از طریق آزمون و خطا و کسب تجربه به مقصود و هدف خود برسند ولی هوش مصنوعی در یک لحظه نیاز آنان را برآورده کرده و در بسیاری موارد کودک را از کنکاش و جستجو بازمی‌دارد و به مرور باعث سستی و تنبلی می‌شود.

گروه میانه‌ای هم هست که می‌گویند؛ حد تعادل را باید حفظ کرد و کودکان در ابتدا به سعی و تلاش پرداخته و در قسمتی از کار و بصورت کنترل شده از هوش مصنوعی برای نهایی کردن هدف استفاده شود.

نظریه‌ی گروه سوم به نظر معقولانه‌تر می‌آید، ولی دریافت اینکه در کدام قسمت از کار می‌باید به سراغ هوش مصنوعی رفت تا مضرات آن به حداقل برسد و هدف اصلی که "رشد و بالندگی کودک و نوجوان" است محقق شود را باید از متخصصین این فن پرسید.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری با گام نهادن در برپایی کارگاه‌های آشنایی با هوش مصنوعی، سعی کرده که مربیان و مسئولین کانون را با این تکنولوژی آشنا و مقدمات برپایی کارگاه‌های هوش مصنوعی را برای نوجوانان فراهم سازد.

اولین گام آن برای آشنایی مربیان و کارکنان و مسئولین کانون پرورش فکری برداشته شد و هم‌اکنون گام دوم برای آشنایی خانواده‌هایی که دارای فرزندان ۱۲ تا ۱۶ سال هستند برداشته شده و کارگاه آشنایی خانواده‌ها با هوش مصنوعی در شرف برگزاری‌ست.

به همین دلیل اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، با انتشار فراخوان عمومی، این کارگاه را برای اولین بار در شهرکرد برگزار می‌کند.

علاقمندان می‌توانند جهت ثبت‌نام در این کارگاه، نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه خود را تا پایان مرداد ۱۴۰۳ به شماره‌ی ۵۰۰۰۱۰۰۵۰۰ پیامک کنند.

گفتنی است در حال حاضر این کارگاه صرفا در محدوده‌ی شهرکرد برگزار می‌شود و در مراحل بعدی در شهرستان‌های دیگر استان نیز عملیاتی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =