کد خبر: 343472
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۶
بازدید 8
محفل ادبی گلستان ادب در مرکز صالح آباد برگزار شد

محفل ادبی گلستان ادب در مرکز فرهنگی- هنری شهر صالح آباد با حضور اساتید ادبیات و 70 نفر از اعضای کانون پرورش فکری و علاقمندان به محفل ادبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان  همدان، محفل ادبی گلستان ادب در مرکز فرهنگی- هنری شهر صالح آباد با اساتید این حوزه و 70 نفر از اعضای کانون پرورش فکری و علاقمندان به محفل ادبی برگزار شد.

در ابتدای برنامه محمود محمدی، دبیر محفل ادبی ضمن خوش آمدگویی به حاضران با خوانش غزلی از سروده‌های خود مقدماتی در مورد مقایسه شاهنامه فردوسی و گلستان سعدی بیان کرد و گفت: راز ماندگاری این دو اثر گران سنگ، اسکلت‌بندی و سفت‌کاری کاخ نظم فارسی مدیون فردوسی و شاهنامه او است و ظرافت، نازک‌کاری و زیبایی‌های ظاهر ادبیات فارسی ما محصول گلستان سعدی است.

وی با اشاره به نظریات بزرگانی چون ملک الشعرای بهار و دکتر محمد علی اسلامی ندوشن جاذبه‌های گلستان سعدی را تشریح کرد و نیز با ذکر نمونه‌هایی از شاهنامه فردوسی اندیشه و توانمندی بی حد و حصر حماسه سرای طوس را برای حاضران به صورت خلاصه یادآوری کرد.

در ادامه دو نفر از اعضای کودک کانون رونیا آقاخانی و نیکا ابراهیمی‌شمس از اعضای فعال کانون فکری کودکان و نوجوانان شهر صالح آباد با خوانش اشعاری حماسی به سبک شاهنامه و به شیوه نقالی، شنوندگان را به وجد آوردند.

محفل ادبی گلستان ادب در مرکز صالح آباد برگزار شد

سپس عضو نوجوان کانون کبریا علویان مجد داستان زال و تولد آن و رانده شدن از طرف سام را قصه‌گویی کرد  که برای شنوندگان بسیار جالب و شنیدنی بود.

بعد از آن مرتضی کریمی‌نیا، استاد ادبیات فارسی در مورد نمادهای موجود در داستان زال صحبت کرد و گفت: نمادهای شاهنامه 3 دسته هستند. نماد اول واژگانی چون زال، سیمرغ، دیو و چاه است و نماد دوم چون چکاندن خون جگر دیو در چشم کاووس و زدن تیر رستم به چشم اسفندیار و نمد سوم نماد داستانی از قبیلداستان هفت خوان و داستان سهراب و رستم است.

محفل ادبی گلستان ادب در مرکز صالح آباد برگزار شد

وی نیز به وجود دوگانگی‌های معنایی و نمادین در ادب فارسی مانند چین که سمبل زیبایی ظاهری است و هند به عنوان سمبل معنا است توضیحات ارزشمندی ارائه کرد.

سپس حسنی، شاعر همدانی غزلی زیبا از سروده‌های خود را برای حاضران خواند و یکی از اعضای انجمن ادبی شعری ترکی را خواند که توسط اعضای محفل ادبی مورد نقد و ارزیابی قرار گرفت.

محفل ادبی گلستان ادب در مرکز صالح آباد برگزار شد

در ادامه داستان گرد آفرید توسط یکی دیگر از نوجوان کانون النا میثاقی نقالی شد و ماجرای لشکرکشی سهراب به ایران و برخورد وی با دژ سپید و نبرد با هجیر و اسیرکردن وی و در نهایت پیکار با شیرزن ایرانی، گردآفرید و گفت وگوی آن دو در گرماگرم جنگ و اظهار عشق از طرف سهراب و شکست عشقی داستان به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =