اقدام کانون برای ورود به عرصه علوم و فناوری‌ قابل ستایش است

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گردهمایی مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از اقدام کانون برای ورود به عرصه علوم و فناوری‌های نوین قدردانی کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمود امانی‌طهرانی در ابتدای سخنانش گفت: با کانون رابطه‌ای طولانی دارم و در کودکی کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را می‌خواندم و بعضی از کتاب‌های کانون مانند «سه‌گانه» جان کریستوفر به‌قدری برایم شیرین بود که حتی در بزرگسالی هم مطالعه کردم و در مدرسه نیز مجله‌های رشد به دست ما می‌رسید که سرمایه خوبی بود و هست.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به این‌که کانون پرورش فکری در دوره مدیرعاملی حامد علامتی شکوفایی بیش از پیش داشته است، افزود: آقای علامتی اتصال با مدرسه و آموزش و پرورش را اصل کارهای خود قرار داد که اتفاق مبارکی برای هر دو است. او به فعالیت‌های قبلی کانون بسنده نکرد و به فعالیت‌های جدید آن افزوده است.

اقدام کانون برای ورود به عرصه علوم و فناوری‌ قابل ستایش است

وی خاطرنشان کرد: در دهه ۷۰ زمانی که رصدخانه زعفرانیه کانون شروع به کار کرد به عنوان مدرس در آموزش رصد و نجوم به مربیان کانون فعالیت داشتم. آن زمان هم مولف کتاب‌های علوم بودم و هم در حوزه ادبیات غیرداستانی کانون حضور داشتم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به این‌که حوزه تخصصی‌اش آموزش علوم و فیزیک است، افزود: این حوزه در ۱۰ سال اخیر وارد مرحله جدیدی شده است و کارهایی که در گذشته دشوار، غیرممکن و پرهزینه بود امروز ممکن، آسان و سریع شده است.

به گفته امانی، اتفاقی به نام «به‌سازی بر اساس داده‌ها» رخ داده و هر چیزی که تن به «داده» بدهد، ارزش پیدا کرده است. هوش مصنوعی داده‌ها را از ما می‌گیرد و به ما برمی‌گرداند و آن را تبدیل به الگو کرده است.

اقدام کانون برای ورود به عرصه علوم و فناوری‌ قابل ستایش است

وی تاکید کرد: بشری که از داده‌های زیاد می‌ترسید به مدد فناوری جدید با «داده‌های بزرگ» مواجه شده است. داده‌های بزرگ، انقلابی را در جهان به وجود آورده است. الگوها و مدل‌ها تغییر کرده و بر این اساس زمینه‌هایی را متحول کردند. اولین تحول، «بازسای مدل‌های قبلی» است و به‌تدریج وارد عرصه‌های جدیدتر شده که حس کردیم باید به‌روز بمانیم چرا که هر کس وارد عرصه جدید نشود بی‌سواد می‌ماند.

او ضمن معرفی کتاب «هوش مصنوعی در کلاس» که ۸۰ روش در رابطه با آموزش و یادگیری دارد، گفت: این کتاب راهنمای بچه‌ها و معلمان است و به نوعی دریچه‌ای برای آشنایی با واژگان جدید، مفاهیم مهم و عرصه‌های تأثیرگذار است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اقدام کانون برای ورود به عرصه علوم و فناوری‌های نوین ایران را ستایش کرد و گفت این عرصه بسیار مهم است. این عرصه، بهانه‌ای برای توسعه شخصی خودمان است که به‌روز بمانیم چرا که اگر شما رشد کنید مرکزتان هم توسعه پیدا می‌کند. در آموزش و پرورش هم محتاج این حوزه‌ها هستیم و تمام اقدام‌های به‌سازی ما بر اساس داده است.

اقدام کانون برای ورود به عرصه علوم و فناوری‌ قابل ستایش است

وی همچنین افزود: «سواد رایانشی» منبع درآمد در کشورها است و استعدادهای فراوانی داریم که باید شکوفا شود. امروز بچه‌ها باید از ابتدا با این موضوع بزرگ شوند و فکرشان «رایانشی» است.

به گفته دبیر شورای عالی آموزش و پرورش، فناوری، عرصه‌های جدیدی در مقابل بشریت گشوده است که نگرانی‌های خودش را دارد، ولی نگرانی‌های قبلی را مرتفع کرده است.

امانی در پایان خطاب به مدیران کل کانون گفت دوران نوجوانی دوره هویت‌یابی است، به نهضت آگاه کردن که آینده بهتری را برای کشور رقم خواهد زد، بپیوندید و اگر می‌خواهید کتاب بخوانید کتاب مدل و سامان‌یافته بخوانید.

او در ادامه به کتاب‌های «علوم رایانه بدون رایانه» از انتشارات فاطمی و «تقویت هوش و تفکر رایانشی» اشاره کرد که به‌گفته وی فوق‌العاده جذاب هستند و تمرین‌هایی را برای بچه‌ها انجام داده است.

اقدام کانون برای ورود به عرصه علوم و فناوری‌ قابل ستایش است

مدیرعامل کانون در ابتدای این نشست یکی از بال‌های اصلی آموزش و پرورش را کانون دانست و گفت: کانون در فضای غیررسمی فعالیت می‌کند، ولی تلاش کرده است که از فضای آموزش و پرورش استفاده کند چرا که مخاطبان کانون در مدارس هستند.

حامد علامتی در ادامه با بیان این‌که ما در حال ورود به عرصه علوم و فناوری‌های نوین هستیم، از هوش مصنوعی گرفته تا رباتیک، نجوم و... و که مشتاق هستیم در این حوزه از نقطه نظرات دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش بهره‌مند شویم .

وی در پایان سخنانش گفت که کانون نگاه تولی‌گری دارد و تمام فعالان حوزه کودک و نوجوان را تولی‌گری می‌کند.

گردهم‌آیی مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور روزهای ۱۶ تا ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ در تهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =