کد خبر: 343654
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
از کرمانشاه تا قاف با عضو نوجوان کانون

به بهانه برگزاری باشگاه ادبی قاف در استان گلستان، عضو نوجوان کانون کرمانشاه از قاف گفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، به بهانه برگزاری باشگاه ادبی قاف در استان گلستان، عضو نوجوان کانون استان از قاف گفت.

عضو نوجوان کانون کرمانشاه خود را این‌چنین معرفی کرد: زهرا دیناروند هستم ۱۷ ساله از کرمانشاه، از قبل دبستان عضو کانون بودم و چهار پنج سال اخیر، در کارگاه‌های شعر، خوشنویسی و... کانون هم شرکت کردم و تا کنون مجموعاً در در زمینه‌های علمی، پژوهشی، ادبی‌، هنری، ورزشی و قرآنی فعالیت و رتبه کشوری داشتم.
کانون از دیدگاه وی به این شرح است: کانون برای من، مهدِ سیاحت در جهان اطراف، ارزیابی، آشنایی با شاخه‌ها و افراد مختلف و نهایتا" مختوم به علاقه و استعدادیابی بود؛ یعنی جرقه و شابلون کاری فعالیت‌های بچه‌ها در کانون اتفاق میفتد، البته اینها منوط به مرزداری دانش‌آموز در رعایت تعادل هست.
قاف از کجا آغاز شد و چطور شکل گرفت و نحوه حضور شما در قاف: اولین اطلاع بنده از قاف در بهار ۱۴۰۲ بود که جمع آوری آثار ادبی از نوجوانان از طریق کانون‌های استان آغاز شد، من قبل از آن در کارگاه‌های شعر آقای رحمت غلامی، مربی حاذق و خانم رستمی شرکت کردم که راه‌یابی من به قاف مرهون زحمات این عزیزان می‌باشد که از آنها تشکر ویژه دارم؛ سپس از طریق مربی ادبی فرهیخته سرکار خانم خوش‌طبع از فراخوان مطلع شدم و نوجوانان دارای قریحه ادبی، در دو محور شعر و داستان، آثارشون را ارسال کردند و بعد از داوری، اسامی افراد برگزیده که حدود شصت نفر را شامل می‌شد، اعلام گردید.
دیناروند از قاف گفت: قاف، باشگاه رویش استعدادهای ادبی نوجوان کشور و اختصارِ «قله ادبیات و فرهنگ» هست. این باشگاه با هدف اعتلا و حفظ فرهنگ ادبی غنی ایران در تاریخ آن، شکل گرفته که با اتصال و ارتباط دادن نوجوانان مستعد و فعال در ادب به اساتید برجسته و تراز اول شعر ایران، این افراد آموزش می‌بینند تا از این طریق در ترفیع ادبیات ایران سهیم باشند.
یقینا" در تحکیم و تثبیت جدیت و اهتمام نوجوان و شناخت ارزش فعالیت‌های ادبی‌اش و همچنین تسریع و تسهیل پیشرفت او از طریق اساتید مجرب، بسیار دخیل هست؛ به طوری که رقابت و ارزیابی مستمر و سخت‌گیرانه این باشگاه، بُعد مفیدی داشته و فرد را وادار به پای کار ماندن می‌کند.
قاف دوره‌ای سه‌ساله است که در ابتدا نوجوانان زیر ۱۸ سال، شرایط عضویت دارند. آثار جدید این افراد چندین وهله در این دوره نسبت به آثار قبلی‌شان ارزیابی می‌شود همچنین مصاحبه مجازی برای تمام اعضا چه قدیم و چه جدیدالورود انجام می‌گیرد که در صورت پسرفت از قاف موقتا" حذف شده و عضو باشگاه سیمرغ می‌شوند. در این سه‌سال دو دسته اردوهای حضوری و در بین آنها کارگاه‌های مجازی برگزار می‌شود که آموزش‌ها سوای جنبه تفریحی در آنها پیاده می‌شوند.
به‌شخصه، بسیار این رویداد را تحسین می‌کنم و فکر می‌کنم جزء معدود اتفاقاتی‌است که به یک رقابت ساده ختم نشده و در صدد آموزش و ارتقاء اعضا برآمده است. دقیقا" چیزی که دانش‌آموزان در هر عرصه‌ای به آن نیازمندند. 
ادبیات فارسی ایران تاریخی هزاران ساله و ریشه در تاریخ شاعران و نویسندگان قهارش دارد. آوازه بسیاری از آنها در چهارچوب مرزهای سرزمینی این کشور محدود نبوده و در جغرافیای مناطق گوناگون اعتباری خاص دارند. امید که با تکرر این رویدادها نه تنها در ادبیات بلکه در تمامی عرصه‌ها و ایجاد چنین فرصت‌هایی برای بچه‌ها و شناسایی ظرفیت‌های آنها، نام ایران پر رنگ‌تر و پایدارتر جلوه کند.
چه خاطره‌ای از قاف دارید؟ خاطرات بسیار، سختی‌های شیرین، خاطره‌انگیزترین آنها برای من اردوهای حضوری و بهره‌مندی از اساتید صاحب‌نظر، دیدار دوستان با فرهنگ‌ها و آداب گوناگون از سراسر کشور و همچنین کارگاه لذت‌بخش و نقد اثر ما توسط آقای حامد عسکری بود؛ همچنین ضیافت شاعرانه با وزیر آموزش پرورش و نشست با جمعی کثیر از شعرای برتر، از زیباترین خاطراتم بود. 
و اما حرف پایانی: بسیار بسیار قدردانی می‌کنم از مسئولان و برگزارکنندگان قاف که به وفور شاهد برنامه‌ریزی‌های متعهدانه آنها بودیم. از اینکه به فکر انجام چنین ایده‌ای افتاده و آن را رقم زدند متشکرم؛ همچنین از کانون استان کرمانشاه نیز سپاسگزارم. امید که قاف گامی باشد به سوی بهتر شدن...

#تابستونتو در کانون بساز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =