کد خبر: 343733
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵
اردوی علمی و نجومی رصد «شهاب باران بَرساوُشی» در کانون برگزار شد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پویش ملی اردوی سناریو محور علمی، فرهنگی و پژوهشی ویژه «شهاب باران بَرساوُشی» را در استان‌های سراسر کشور برگزار کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این اردو که ویژه کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۵ سال بود، علاوه بر رصد بارش شهابی برساوشی، کارگاه‌های رصد ماه و صورت‌های فلکی، عکاسی و نقاشی نجومی با حضور کارشناسان این حوزه‌ها در ۲۰ استان کشور برگزار شد. در ادامه برنامه‌های اجرا شده در کانون این استان‌ها را مرور می‌کنیم:

اردوی علمی و نجومی رصد «شهاب باران بَرساوُشی» در  کانون ۱۹ استان برگزار شد

اردوی علمی پژوهشی در کانون آذربایجان غربی

اردوی علمی پژوهشی با محوریت رصد بارش شهابی برساووشی با حضور کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها در محل مجتمع فرهنگی، ورزشی و رفاهی امام علی(ع) ارومیه برگزار شد.

در این برنامه که در فضای خانوادگی، مفرح و شاد برگزار شد، علی آزادگان ستاره‌شناس و مدرس باسابقه نجوم و دکترای اپتیک به عنوان کارشناس مهمان با اشاره به آموزش مفاهیم بارش شهابی و رصد آن، شرکت کنندگان را با مقدمه‌های کلیات نجوم آشنا کرد و به بیان مطالبی درباره رصد ماه و زحل و صور فلکی تابستان پرداخت.

کارگاه‌های کاغذ و تا، نقاشی، کارگاه آموزش رصد ماه و همچنین برپایی میزهای سازه‌های ماکارونی از دیگر فعالیت‌های این برنامه بود.

اردوی علمی و نجومی رصد «شهاب باران بَرساوُشی» در  کانون ۱۹ استان برگزار شد

تور آسمان‌گردی در کانون اردبیل

«بارش شهابی برساووشی» از جذاب‌ترین پدیده‌های نجومی است که امسال با اوج گرفتن آن در ۲۲ مرداد، تور آسمان‌گردی با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از اعضا و اولیاشان در مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون اردبیل برگزار شد.

در آغاز این مراسم که با همکاری انجمن نجوم استان به اجرا درآمد، مدیرکل کانون استان اردبیل، مشارکت اولیا با فرزندان‌شان در انجام و اجرای برخی فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی را امری لذت‌بخش توصیف کرد و گفت: همراهی پدر و مادرها با فرزندان سبب رشد عزت‌نفس و تقویت حس اعتمادبه‌نفس در کودکان و نوجوانان می‌شود.

ملیحه ملک‌زاده‌فرد با بیان اینکه همکاری و دلسوزی والدین با مراکز کانون برای پیش‌گیری از مواجهه اعضا با برخی آسیب‌های اجتماعی ستودنی است، بیان داشت: این روحیه همکاری نشان از اثربخش بودن فعالیت‌ها در مراکز کانون دارد.

مدیرکل کانون استان با اشاره به آیه‌هایی از قران کریم در مورد ستارگان و آسمان‌ها، اظهار داشت: اجرای برنامه‌ها و کارگاه‌های علمی با موضوع نجوم و کیهان‌شناسی از مهم‌ترین ابزارهای آموزشی برای فهم درس خداشناسی در بین فرزندان‌مان است.

وی افزود: کودکان ما هر قدر باعظمت آسمان‌ها و زمین آشنا باشند به همان اندازه عظمت خلقت را درک کرده و رحمت پروردگار را احساس خواهند کرد.

پویا فرزانه عضو هیئت اجرایی انجمن نجوم سبلان اردبیل هم طی سخنانی به معرفی پدیده بارش شهابی «برساووشی» پرداخت و در مورد علت نام‌گذاری، زمان رخداد، لوازم مورد نیاز برای رصد و چگونگی تماشای این پدیده توضیح‌هایی ارائه داد.

در ادامه این برنامه که تا بامداد روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد به طول انجامید، حاضران در محوطه مرکز و با استفاده از تلسکوپ‌ها به تماشای اجرام آسمانی از جمله ماه و ستارها پرداختند.

اردوی علمی و نجومی رصد «شهاب باران بَرساوُشی» در  کانون ۱۹ استان برگزار شد

اردوی علمی، فرهنگی در کانون اصفهان

اعضای مرکز علم و فناوری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان به همراه خانواده‌هایشان شامگاه سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ با شرکت در اردوی علمی، فرهنگی و پژوهشی ویژه «شهاب باران بَرساوُشی» به رصدآسمان پرداختند .

بر همین اساس، با توجه به رویکرد نوین معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه علم و فناوری، این اردوی رصدی به صورت شب ماندن از سوی اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون، پیش‌بینی و طراحی شده و در کنار بحث رصد و نجوم با ارائه برنامه‌های متنوع فرهنگی، ادبی و هنری برای اعضای کانونی، قدم موثری برای ترویج علم و فرهنگ و هنر است.

این برنامه با رصد ماه با تلسکوپ، نمایش فیلم‌های نجومی و شبیه‌سازی آسمان شب با دستگاه پلانتاریوم زیرگنبد آسمان نما، سخنرانی علمی با موضوع بارش‌های شهابی و برگزاری غرفه‌های علمی و فرهنگی برگزار شد.

اردوی علمی و نجومی رصد «شهاب باران بَرساوُشی» در  کانون ۱۹ استان برگزار شد

رصد شهاب باران در کانون البرز

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز، اردوی علمی، نجومی، «به آسمان نگاه کن»، ویژه «شهاب باران برساوشی» را برای خانواده‌های علاقه‌مند کانون برگزار کرد.

فرانک فروزانفر، کارشناس مسئول فرهنگی، هنری و ادبی کانون استان و مسئول برگزاری اردو، گفت: این فعالیت علمی از عصر روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ آغاز شده و تا ظهر روز چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ در اردوگاه شهید طالقانی آموزش و پرورش استان البرز در روستای میناوند شهرستان طالقان ادامه یافت.

این برنامه با هدف انتقال تجربه‌های آموزشی، تقویت ارتباطات اجتماعی، تقویت مهارت‌های جمعی و روحیه همکاری و کارگروهی، و تشویق به انجام فعالیت‌های خلاقانه و در پایان رصد شهاب باران، با حضور اعضا و خانواده‌هایشان و جمعی از همکاران کانون استان، برگزار شد.

اردوی علمی و نجومی رصد «شهاب باران بَرساوُشی» در  کانون ۱۹ استان برگزار شد

رصد شبانه بارش شهابی در کانون ایلام

به همت واحد آموزش و پژوهش و مرکز نجوم کانون استان ایلام ویژه برنامه علمی پژوهشی رصد شبانه بارش شهابی «به آسمان نگاه کن» در مرکز نجوم استان ایلام برای اعضای کودک و نوجوان مراکز شهر ایلام و خانواده‌ها برگزار شد.

این برنامه که ویژه شهاب باران برساووشی بود در روز سه‌شنبه شب ۲۲ مرداد در مرکز نجوم اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با حضور مدیرکل، معاون فرهنگی، کارشناسان حراست، آموزش و پژوهش، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات، مسئولان و مربیان مراکز شهر ایلام و اعضای کودک و نوجوان مراکز شهر ایلام، خانواده ها و علاقه‌مندان به نجوم برگزار شد.

در آغاز این برنامه فاطمه رستگار مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام ضمن معرفی مرکز نجوم و فعالیت‌های مفید و تخصصی آن به خانواده‌ها و والدین اعضاء پیشنهاد داد که از این ظرفیت علمی و پژوهشی جذاب مرکز نجوم استان در طول سال استفاده کنند.

در این برنامه که مورد استقبال مخاطبان، والدین، اعضا و کارکنان کانون استان قرار گرفت با راهنمایی مدرسان این مرکز، ماه، سیاره زحل و بارش شهابی برسیاوشی از ساعت ۲۱ تا ۲۴ مورد رصد قرار گرفت.

اردوی علمی و نجومی رصد «شهاب باران بَرساوُشی» در کانون برگزار شد

اعضای کانون تهران و دماوند شهاب‌باران «برساووشی» را تجربه کردند

اعضای انجمن نجوم کانون استان تهران به همراه سایر علاقه‌مندان در ویژه‌برنامه «به آسمان نگاه کن» مهمان مرکز علوم و مرکز تخصصی نجوم دماوند بودند.

«به آسمان نگاه کن» ویژه‌برنامه‌ای با محتوای ترویجی علم نجوم و رصد آسمان و شهاب باران برساووشی بود که با هدف ترویج و توجه به پدیده‌های نجومی و تاثیر آنها بر زمین به همت انجمن نجوم استان تهران، در مرکز علوم و مرکز تخصصی نجوم شهرستان دماوند در شامگاه ۲۲ و ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ با حضور جمع زیادی از علاقه‌مندان کودک و نوجوان به همراه خانواده‌ها و با هدایت مربیان علمی برگزار شد.

شهاب باران برساووشی پدیده‌ای نجومی است که هر ساله از اواخر تیر شروع و تا اواسط شهریور ادامه دارد. اوج شهاب باران امسال در شامگاه ۲۲ مرداد گزارش شد که البته با تربیع ماه نیز همزمان بود. این همزمانی موجب شد تا علاقه‌مندان به عکاسی از آسمان شب نیز در این رصد شهاب بارانی در کنار اعضای انجمن باشند.

«به آسمان نگاه کن» با اجرای برنامه در پلانتاریوم، چگونگی پیدا کردن صورت فلکی برساووشی، جهت‌یابی در فضای باز با کمک گرفتن از ستاره قطبی، برگزاری کارگاه و ارائه نماهنگی در خصوص چرایی و چگونگی ایجاد و حرکت شهاب باران‌ها و در پایان رصد و عکاسی از ماه برگزار شد.

برنامه‌های رصدی متناسب با پدیده‌های نجومی به‌صورت منظم و ماهانه در مراکز تخصصی علوم و نجوم استان تهران برگزار می‌شود.

اردوی علمی و نجومی رصد «شهاب باران بَرساوُشی» در  کانون ۱۹ استان برگزار شد

«شبی با آسمان» در کانون خراسان شمالی

اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی «شبی با آسمان» را در قالب اردوی علمی و نجومی تجربه کردند.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان با اشاره به این‌که اردوی رصدی، همزمان با بارش شهابی برساوشی، همراه با آموزش صور فلکی و رصد ماه و سیارات ویژه اعضای فعال مراکز کانون‌ها ۲۲ و ۲۳ مرداد در بجنورد و اسفراین برگزار می‌شود، گفت: اعضای فعال مراکز کانون بجنورد در اردوگاه شهید چمران و اسفراینی‌ها در سالوک بارش باران شهابی را تجربه می‌کنند.

فرهاد آقابیگی با بیان این‌که پویش ملی اردوی سناریو محور علمی، فرهنگی و پژوهشی ویژه «شهاب باران بَرساوُشی» همزمان با ۱۹ استان در خراسان شمالی نیز برگزار می‌شود.

اردوی علمی و نجومی رصد «شهاب باران بَرساوُشی» در  کانون ۱۹ استان برگزار شد

اجرای برنامه‌های متنوع در کانون خوزستان

در امتداد ارتقای مهارت‌های علمی در کودکان و نوجوانان و به‌ویژه آشنایی با علم نجوم، در روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد به مناسبت پدیده نجومی بارش شهابی برساووشی، فعالیت‌های نجومی و رصدهای شبانه در قالب اردوهای علمی پژوهشی «به آسمان نگاه کن» در سراسر استان برگزار شد.

در این اردو در مراکز اهواز که با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان و مرکز تخصصی نجوم اهواز برگزار شد، حدود ۹۰ نفر از اعضا و والدین در مرکز تخصصی نجوم گرد هم آمدند و پس از آشنایی با این پدیده، به رصد ماه و سایر اجرام آسمانی پرداختند. آشنایی با گردونه آسمان، ترازوی نجومی، مسابقه علمی و اهدای جوایز از برنامه های جانبی این بازدید بود.

همچنین رصد شبانه‌ی ماه با تلسکوپ در محل مرکز نجوم الماس با حضور ۲۰۰ نفر از اعضا و والدین محترم و برگزاری کارگاه آموزش ستاره‌شناسی برای آشنایی با دنیای شگفت‌انگیز ستارگان و نجوم، در پیشرفته‌ترین و بزرگترین گنبد پلانتاریوم پرتابل الماس خوزستان در مرکز چهار دزفول، دورهمی خانواده‌ی کانون با حضور بیش از ۵۰ نفر از مربیان، اعضا و والدین همراه با رصد ماه در محوطه پارک آزادگان مرکز سه بهبهان، کارگاه معرفی کتاب‌های علمی بهمراه ساخت انیمیشن در مرکز دو آبادان و برگزاری کارگاه نجوم، نقاشی و... در سایر مراکز کانون پرورش فکری استان خوزستان از جمله فعالیت‌های این ویژه برنامه بوده است.

اردوی علمی و نجومی رصد «شهاب باران بَرساوُشی» در  کانون ۱۹ استان برگزار شد

رصد شبانه در کانون سیستان و بلوچستان

اعضای علاقه‌مند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان به نجوم و رصدهای شبانه برای مشاهده بارش شهابی برساوشی به اردوی علمی پژوهشی رفتند.

مدیرکل کانون استان درباره هدف برگزاری این اردوی علمی پژوهشی برای کودکان و نوجوانان گفت: بعد از افتتاح مرکز تخصصی نجوم در استان با مساعدت مدیرعامل محترم کانون، در خصوص اردوهای علمی با محوریت رصد ستارگان و... برنامه‌ریزی صورت گرفت زیرا چنین برنامه‌هایی سبب تقویت حس کنجکاوی و خلاقیت و ارتباط ودکان و نوجوانان با طبیعت و جهان اطراف می‌شود.

محمدرضا سالاری تقویت روحیه همکاری را یکی دیگر از اهداف این رصد شبانه عنوان کرد و افزود: شرکت در فعالیت‌های گروهی نجومی مانند رصد ستارگان به کودکان و نوجوانان می‌آموزد که چگونه با دیگران همکاری کنند و به یک هدف مشترک دست یابند.

اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در شب‌های ۲۲ و ۲۳ مرداد برای مشاهده پدیده بارش شهابی برساوشی عازم اطراف زاهدان شدند که در این رصد شبانه، اعضای انجمن نجوم خیام زاهدان هم با مجموعه کانون همکاری داشتند.

در این شب‌ها، هم‌چنین، مسابقه علمی ساخت موشک آبی، ارایه دو اختراع تازه از عضو مخترع و پژوهش‌گر مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۵ زاهدان، بازی و بحث آزاد با موضوع «چرا به آسمان نگاه می‌کنیم» انجام شد.

اردوی علمی و نجومی رصد «شهاب باران بَرساوُشی» در کانون برگزار شد

رصد بارش شهابی بَرساوُشی در مرکز علوم و نجوم زنجان

همزمان با اوج گیری بارش شهابی بَرساوُشی در آسمان زیبای شب‌های تابستان، اعضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرکز علوم و نجوم زنجان گرد هم آمدند تا شاهد برگزاری یک شب رصدی باشند.

در این برنامه که بیش از ۴۰۰ نفر از مشتاقان علم نجوم در آن حضور داشتند، مربیان و اعضای ارشد مرکز تلاش کردند با برپایی کارگاه های عمومی و تخصصی، وجوه مختلف پدیده بارش های شهابی را به مخاطبان در گروه‌های سنی مختلف آموزش دهند.

طی برگزاری این برنامه اعضای ارشد مرکز علوم و نجوم زنجان با کمک ابزار رصدی میهمانان را به تماشای هلال زیبای تربیع اول ماه دعوت کردند و دوستداران آسمان شب از دریچه دوربین‌های دوچشمی و تلسکوپ‌ها، رصدگر ماه و عوارض سطحی تنها قمر زمین شدند.

یکی از بخش‌های پرطرفدار این ویژه برنامه رصدی، همچون هر سال، آموزش نحوه کار با نرم افزارهای رایگان ستاره شناسی بود؛ در این بخش مربیان نجوم مرکز با استفاده از نرم افزارهای متنوع نجومی به آموزش نحوه نصب و فعال‌سازی این نرم افزار پرداختند و در ادامه مفاهیمی چون جهت یابی و شناخت صورت های فلکی در عرض‌های مختلف جغرافیایی بر روی کره زمین را آموزش دادند.

با توجه به حضور پرشور اعضای کودک و نوجوان بهمراه خانواده‌هایشان در این برنامه، بخشی از برنامه اختصاص به قصه‌گویی داشت؛ در این بخش یکی از برگزیدگان جشنواره قصه‌گویی، هادی رفیعی، قصه گوی زنجانی، به سراغ روایتی جذاب از جهان قصه ها رفت و در این شب رصدی لحظاتی مخاطبان را به آسمان قصه‌ها برد.

کودکان و نوجوانانی که میهمان این برنامه بودند در بخش دیگری از برنامه در دو پویش ادبی و هنری ویژه نیز شرکت کردند؛ پویش ادبی "ستاره آرزوها" که به نوشتن دلنوشته‌ها و متون ادبی کوتاه اختصاص داشت و پویش هنری "عکس و مکث" که به عکاسی با موضوع آسمان شب می پرداخت.

در این دو بخش تکمیلی پس از دریافت آثار و داوری توسط مربیان مرکز علوم و نجوم زنجان، به ۱۰ نفر از برگزیدگان این پویش جوایزی اهدا خواهد شد.  

در انتهای برنامه اعضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان با دریافت مدال‌های سحابی و کهکشان، نشان افتخاری دریافت کردند تا به عنوان سفیران نجوم تجربیات‌شان از تماشای آسمان شب را با دوستانشان به اشتراک بگذارند و تلاش کنند در هر جایی زیر این گنبد افلاک که هستند کمی سر به هواتر باشند و آسمان شب را به اطرافیانشان بیشتر بشناسانند.

اردوی علمی و نجومی رصد «شهاب باران بَرساوُشی» در  کانون ۱۹ استان برگزار شد

رصد شهاب‌های برساووشی در مرکز فرهنگی هنری پاسارگاد فارس

همزمان با سراسر کشور، کودکان و نوجوانان استان فارس در مرکز شهرستان پاسارگاد در یک شب‌نشینی جذاب و به یادماندنی با مشاهده آسمان شب، بارش‌های شهابی را رصد کردند.

با آغاز مرداد و در راستای تقویت فعالیت‌های علمی، کانون فارس گام‌های تازه‌ای برداشته است. در همین راستا، مرکز فرهنگی هنری پاسارگاد به عنوان قطب نجوم استان، برنامه رصد شهاب‌های برساووشی را با بهره‌گیری از امکانات و تجهیزات پیشرفته برگزار کرد.

در این برنامه اعضا و خانواده‌های آنان با حضور در مرکز پاسارگاد که از امکانات نجومی خوبی برخوردار است به آسمان نگاه کرده و خداشناسی را تمرین کردند.

این برنامه که با حضور اساتید صاحب‌نظر در نجوم در شهرستان و همراهی و مدیریت هوشیار مسئول مرکز پاسارگاد همراه بود برنامه‌های متعدد علمی فرهنگی برای شرکت کنندگان اجرا شد.

دراین برنامه ۱۵۰ نفر از اعضا و والدین از ساعت ۱۹ تا ۲۳:۳۰ در برنامه حضور داشتنند. بخش اول برنامه با نمایش فیلم‌های نجومی و علمی شروع شد، سپس در بخش دوم با معرفی و شناخت شب‌های بارشی و توضیح‌های کامل، شرکت‌کنندگان با انواع بارش در صورت فلکی‌های مختلف آشنا شدند. در بخش پایانی برنامه نیز رصد ماه، سیاره زحل و مشاهده شهاب باران اجرا شد.

علاوه بر مرکز پاسارگاد که در زمینه نجوم از افراد فعال در این زمینه برای ترغیب کودکان و نوجوانان به رصد کمک می‌گیرد، سایر مراکز فارس نیز با ترکیب برنامه‌های فرهنگی و علمی اعضای خود را با مباحث نجوم آشنا کردند.

در مرکز صفاشهر با معرفی کتاب‌های نجومی، اعضا از طریق تکنیک خراش در کارگاه نقاشی، بارش شهابی را خلق کردند. در مرکز فسا و لار نیز با کمک اعضای فعال، از طریق قصه‌گویی و نمایش فیلم، بارش‌های شهابی به سایران معرفی شد.

اردوی علمی و نجومی رصد «شهاب باران بَرساوُشی» در  کانون ۱۹ استان برگزار شد

ویژه برنامه «زیر آسمان شب» در کانون قم

ویژه‌برنامه علمی «زیر آسمان شب» در مرکز نجوم قم در شامگاه چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ برگزار شد.

در این ویژه‌برنامه‌ی علمی که همزمان با ۱۹ استان در سراسر کشور به بهانه‌ی بارش شهابی برساووشی برگزار می‌شد خیل عظیمی از دوست‌داران علم نجوم، اعضای کانون و دانشجویان در محل مجتمع فرهنگی‌هنری پردیسان شرکت کردند.

در این برنامه ابتدا کارگاهی ۳۰ دقیقه‌ای برای گروه‌های ۳۰ نفره در رصدخانه‌ی مجتمع برقرار بود که در قالب ۴ گروه به مباحث بارش شهابی برساوشی، دلیل نام‌گذاری، منشا آن، دنباله‌دار سوئیفت تاتل، صورت فلکی و افسانه صورت فلکی آن و همچنین سیارک‌ها، کمربند سیارکی (نظریات دلیل وجود سیارک بین دو سیاره مریخ و مشتری)، کمربند کوئیپر و مکان آن پرداخته شد.

مریم فرطوسی مربی مرکز نجوم کانون استان همچنین از دنباله‌دارها و چیستیِ آنها، شهاب‌واره، شهاب، بارش شهابی، شهاب سنگ و منشا این سنگ‌های فضایی سخن گفت و به صورت تصویری در گنبد آسمان نما آنها را شرح داد.

وی در ادامه به صورت نمونه صور فلکی‌ها و جهت آنها نسبت به محل رصد را بررسی و نحوه تشکیل ماه و سرگذشت ماه تا به امروز را به صورت پخش فیلم برای حاضران نمایش داد.

صدای سیارات منظومه شمسی و توضیح‌های مختصری در مورد آنها همراه با فیلم و معرفی اپلیکیشن نجومی از دیگر برنامه‌های انجام شده برای این رصد شبانه بود.

در ادامه‌ی این رویداد علمی، رصد بارش شهابی بود که با چشم غیرمسلح و راهنمایی‌های عضو انجمن نجوم انجام می‌شد و در پایان رصد کره‌ی ماه و سیاره‌ی زحل ازسوی تلسکوپ پایان‌بخش برنامه «زیر آسمان شب» بود.

اردوی علمی و نجومی رصد «شهاب باران بَرساوُشی» در  کانون ۱۹ استان برگزار شد

تماشای آسمان پرستاره در کانون کردستان

مرکز تخصصی علوم و نجوم سنندج کارگاه رصد آسمان را برای کودکان و نوجوانان سنندجی و خانواده‌هایشان برگزار کرد و اعضای مرکز شماره ۲ سنندج همراه با والدین‌شان به تماشای آسمان پرستاره یک شب تابستانی نشستند.

در این ویژه‌برنامه محمدرضا شهابی مسئول مرکز علوم و نجوم با تجهیزات لازم و آوردن تلسکوپ‌های بازتابی شش اینچ و ۱۴ اینچ و همچنین دوربین‌های دو چشمی برای برگزاری کارگاه نجوم و رصد آسمان شب به مناسبت بارش شهابی برساووشی در روز ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ برنامه رصد را در ۱۵ کیلومتری شهر سنندج با حضور اعضا و والدین آنها و جمعی از دوستداران آسمان شب برگزار کرد. در این برنامه حدود ۷۰ نفر شرکت داشتند و برنامه تا ساعت ۱ بامداد ادامه یافت.

بارش شهابی «برساوشی» در کرمان رصد شد

همزمان با بارش شهابی «برساوشی» یکی از مهم‌ترین بارش‌های شهابی سالیانه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان با مشارکت اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، آموزشگاه کاوشکران هوافضا و دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری «یوتاب سیر» اردوی نجومی یک روزه‌ای را برای بچه‌ها و خانواده‌ها شامگاه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ در اردوگاه دانش‌آموزی سیرچ برگزار کرد.

در این اردو قصه‌های صور فلکی با روایت مدال‌آور المپیاد نجوم، رصد ماه، کارگاه‌های سفال‌گری با دست و چرخ، نوشتن خلاق، مسابقه و بازی و تماشای شهاب‌باران «برساوشی» انجام شد و علاوه بر مخاطبان آزاد، اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری شهربابک، سیرجان، رفسنجان، راور و کرمان به همراه مربیان خود حضور داشتند.

فعالیت نجوم یکی از ۶۰ فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که با هدف خودشناسی، هستی‌شناسی و خداشناسی همواره مورد استفبال بچه‌ها و خانواده‌ها بوده است.

این در حالی است که، اکبر خدادادی مدیرکل کانون استان و حجت‌الاسلام محسن اسدی امام جمعه شهداد هم همراه با بچه‌ها از بخش‌های این اردوی شبانگاهی استفاده کردند.

اردوی علمی و نجومی رصد «شهاب باران بَرساوُشی» در  کانون ۱۹ استان برگزار شد

کارگاه آموزشی نجوم در کانون کرمانشاه

برنامه «به آسمان نگاه کن» ویژه شهاب‌باران برساووشی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، همراه با برگزاری کارگاه آشنایی با بارش شهابی، نمایش فیلم و رصد در مرکز شماره ۴ با حضور مسئولان کانون استان، مربیان، اعضا و والدین آنها برگزار شد.

مدیرکل کانون استان کرمانشاه، با حضور در این کارگاه در مورد اهمیت نجوم و نگاه ویژه به آن گفت: توجه به مساله نجوم یکی از اتفاق‌هایی است که کمک می‌کند انسان بتواند به هستی عمیق‌تر نگاه کند و پلی می‌شود برای درک بسیاری از مفاهیمی که در آفرینش عالم شکل گرفته است و این ارتباط و آشتی با آسمان سبب ارتباط بیشتر با خداوند در انسان‌ها می‌شود.

محمد خیاط‌زنجانی افزود: وجه تمایز فعالیت‌های علمی در کانون با دیگر جاها در این است که کانون به دنبال انتقال داده‌ها، اطلاعات و اندیشه‌ها نیست بلکه کانون به دنبال تربیت علمی کودکان و نوجوانان است.

وی ادامه داد: با توجه به پیگیری‌هایی که مدیرعامل کانون داشته، قرار بر این شد که کانون علم و فناوری‌های نوین تشکیل شود و در این کانون که فعالیت‌های علمی به‌صورت پررنگ‌تری اجرا شود؛ ان‌شاءالله تا پایان سال ۱۴۰۳ شعبه‌هایی از آن در کشور تشکیل و یک مرجع مطمئن برای فعالیت‌های تربیتی علمی می‌شود.

بعد از اجرای کارگاه آموزشی نجوم از سوی کانون استان که کودکان و نوجوانان و والدین آنها در این برنامه شرکت داشتند، به رصد آسمان پرداختند و با دنیای آسمان از دریچه‌ تازه‌تری آشنا شدند که با استقبال مخاطبان نیز همراه بود.

اردوی علمی و نجومی رصد «شهاب باران بَرساوُشی» در کانون برگزار شد

رصد بارش شهاب‌های برساوشی در گرگان

مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری گرگان به منظور آشنایی اعضای کانون با فعالیت‌های علمی و نجوم، رصد بارش‌هاش شهابی برساوشی را با حضور بچه‌ها برگزار کرد.

این اردو ویژه کودکان و نوجوانان بازه‌ی سنی ۷ تا ۱۵ سال بود که در آن علاوه بر رصد بارش شهابی برساوشی، کارگاه رصد با تلسکوپ، کارگاه محیط زیست و معرفی منطقه، کارگاه معرفی صور فلکی، کارگاه عکاسی شب و نجومی صورت گرفت.

در این ویژه برنامه عدادی از اعضا باشگاه نجوم و افراد علاقمند به علم اختر شناسی، عصر روز دوشنبه 22 مرداد به سمت محل رصد به نام «خشک لنگ» - در مسیر جاده توسکستان، نرسیده به تاش – شهر گرگان حرکت کردند.

کاروان  گروه نجومی به کمک والدین و مربیان، چادرهای کمپ برپا را برپا و مربیان کانون شامل سما کردجزی و محمدحسن حاجی حسینی به عنوان برگزارکنندگان، مینا سعیدی به عنوان مربی فرهنگی  و 5 منجم جوان با نام‌های سروش خراسانی، محمدجواد زاهدی، محمدحسین اویسی، پوریا باباجانیان ، محمدباقر محمدشفیع و بهادر متکی

 که تجربه کمپ رصدی و کوهستانی را داشتند همراه گروه بودند.

این برنامه با هدف انتقال تجربه‌های آموزشی، تقویت ارتباطات اجتماعی، تقویت مهارت‌های جمعی و روحیه همکاری و کارگروهی، و تشویق به انجام فعالیت‌های خلاقانه و در پایان رصد شهاب باران، با حضور اعضا و خانواده‌هایشان و جمعی از همکاران کانون استان، برگزار شد.

اردوی علمی و نجومی رصد «شهاب باران بَرساوُشی» در  کانون ۱۹ استان برگزار شد

آموزش عکاسی نجومی در کانون گیلان

گشت رصدی و نجومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان با عنوان «به‌آسمان نگاه‌کن»، ۲۲ و ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ در بخش دیلمان صورت ‌پذیرفت. این گردش‌گری نجومی به‌منظور توان‌مندسازی اعضای کودک و نوجوان علاقه‌مند به فعالیت‌های علمی کانون پرورش فکری در بخش دیلمان شهرستان سیاهکل استان گیلان انجام ‌گرفت.

در این ویژه‌برنامه‌ علمی که با همراهی فرمانداری، هلال‌احمر، سپاه‌پاسداران و اداره صمت شهرستان سیاهکل و آموزش‌وپرورش، بخشداری، شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر دیلمان برگزار شد، کارشناسان، صاحب‌نظران و مدرسان عرصه نجوم، به آموزش و هدایت مخاطبان در انجام فعالیت‌های رصدی و نجومی پرداختند.

رصد علمی و ثبت‌بارش شهابی برساووشی و آذرگوی، رصد ماه و اجرام آسمانی و جهت‌یابی در شب و همچنین، مشاهده کهکشان راه‌شیری و اجرام غیرستاره‌ای و معرفی مقیاس‌های جهانی نجومی و آشناسازی مخاطبان با سیاه‌چاله‌ها، از جمله برنامه‌های این رصدشبانه در مدرسه شبانه‌روزی دخترانه عشایری کوثر دیلمان بود.

آموزش عکاسی نجومی و ثبت و ضبط تصویرهای بارش شهابی، از بخش‌های این رصد شامگاهی بود و با عملیات صحرایی زمین‌شناسی در کاروان‌سرای تاریخی«تی‌تی» و «آبشار لونک» شهرستان سیاهکل همراه‌شد.

اهدای بسته‌های فرهنگی اهدایی مسوولان به کودکان و نوجوانان و تجلیل از امیرجواد اکبری و بردیا فروزان، اعضای نوجوان انجمن ژوپیتر مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون رشت که با هدایت معصومه ابراری، مسوول این مرکز فرهنگی‌هنری در جمع اعضای ۵ استان برگزیده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در رصد پویش سیارک‌ها قرارگرفتند، از دیگر برنامه‌های «به آسمان نگاه‌کن» به‌شمار می‌رفت.

اردوی علمی و نجومی رصد «شهاب باران بَرساوُشی» در  کانون ۱۹ استان برگزار شد

رصد صورفلکی در کانون لرستان

شامگاه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ ویژه‌برنامه رصدبارش شهابی برساوّشی به همت اداره کل و مرکز علوم و نجوم کانون لرستان ویژه کودکان و نوجوانان و خانواده‌های علاقه‌مند به اخترشناسی در خرم‌آباد برگزارشد.

در این برنامه مدیرکل کانون پرورش فکری استان لرستان اظهار داشت: ویژه‌برنامه امشب در راستای ترویج فعالیت‌های علمی به مناسبت بارش شهابی برساوّشی برنامه‌ریزی و به اجرا درآمد.

رضا داوری گفت: همچنین این ویژه‌برنامه با هدف ایجاد حس کنجکاوی و ارتباط‌گیری کودکان و نوجوانان با جهان اطراف و طبیعت برگزارشد.

وی با اشاره با اینکه یکی از شگفتی‌های عالم هستی آسمان است افزود: امیدواریم این برنامه زمینه‌سازی باشد تا ما بحث نجوم و آسمان را با حساسیت بیشتری دنبال کنیم و مرکز علوم و نجوم اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خرم‌آباد و مراکز کانون منتظر حضور کودکان و نوجوانان است.

در این شب به یادماندنی با حضور کودکان و نوجوانان مشتاق یادگیری برنامه‌های مختلفی مانند: رصد ماه با تلسکوپ، رصد صورفلکی و آموزش جهت‌یابی با ستارگان، پخش فیلم در پلانتاریوم، ارائه مطالب علمی از سوی نوجوانان عضو مرکز علوم و نجوم، رصد بارش شهابی، مسابقه و... به اجرا درآمد.

اردوی علمی و نجومی رصد «شهاب باران بَرساوُشی» در  کانون ۱۹ استان برگزار شد

کارگاه علمی عکاسی در کانون مرکزی

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی اردوی علمی، آموزشی و خانوادگی «به آسمان نگاه کن» ویژه «شهاب باران بَرساوُشی» را در شهرستان شازند اردوگاه امیرکبیر روز دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ از ساعت ۲۱ تا ۲ بامداد با حضور اعضای کودک و نوجوان به همراه خانواده برگزار کرد.

«یک شب رصد» در اردوی علمی، آموزشی و خانوادگی ویژه شهاب باران برساوشی باحضور مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی، معاونان، کارشناسان، کارکنان، اساتید نجوم، مربیان و اعضای مراکز کانون پرورش فکری استان مرکزی به همراه خانواده در اردوگاه امیرکبیر «باغک شازند» برگزار شد.

در این اردو علاوه بر رصد بارش شهابی برساوشی،کارگاه بازی‌های خانوادگی، کارگاه آموزشی امداد و نجات، کارگاه‌های رصد ماه و صورت‌های فلکی، عکاسی شب در شهاب باران و کارگاه علمی انجمن عکاسان نوجوان استان مرکزی و نقاشی با نور با حضور کارشناسان این حوزه‌ها برای کودکان و نوجوانان و خانواده‌های علاقمند اجرا شد.

کارگاه علمی عکاسی شب در شهاب باران از سوی انجمن عکاسان نوجوان کانون استان مرکزی و با حضور اساتید این حوزه سعیدرضا مقصودی عکاس برجسته کشور نیز برگزار شد.

احسان منصوری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی در جمع کودکان و نوجوانان و خانوادهای اعضا و شرکت کنندگان در این اردو گفت: با تلاش کارکنان کانون استان مرکزی در این اردوگاه در شهرستان شازند در کنار هم جمع شدیم تا بحث رصد و نجوم با ارائه برنامه‌های متنوع و کارگاه‌های علمی، فرهنگی و هنری بتوانیم برای اعضای کانون، قدم موثری برای ترویج علم و فرهنگ و هنر برداریم.

اردوی علمی و نجومی رصد «شهاب باران بَرساوُشی» در  کانون ۱۹ استان برگزار شد

اردوی «به آسمان نگاه کن» در کانون همدان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان همزمان با استان‌های دیگر اردوی علمی-نجومی «به آسمان نگاه کن» را با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و شهرداری در محوطه دانشگاه آزاد که آلودگی نوری وجود ندارد برای ۳۰۰ نفراز اعضا و والدین آنها در بامداد ۲۴ مرداد برگزار کرد.

این اردوی چند ساعته با بازدید از موزه آمادای دانشگاه آزاد اسلامی شروع شد و سپس نماز جماعت در مسجد این دانشگاه اقامه و بعد مسابقه مادر- دختری با تزئین سالاد الویه به شکل ماه و ستاره در محوطه این دانشگاه برگزار شد.

با برپایی مسابقه آشپزی و اعلام نتیجه از سوی داور آشپزی (مدرس هنرمند آشپزی برنامه تلویزیونی شبکه همدان) هدایایی از محصولات تولیدی کانون به کودکان و نوجوانان به رسم یادبود داده شد.

سپس خانواده‌ها به صورت گروهی وارد چتر آسمان نما شده و در زیر این چتر نشستند و مدرس نجوم با پخش فیلم‌های دو بعدی نجوم و فضا توضیحاتی در خصوص فضا به آنها داد و کودکان و نوجوانان با لذت به مطالب گوش داده و سوالات خود را بیان کردند.

در ادامه خانواده‌ها راهی محل رصد شدند. در محل رصد سه تلسکوپ مستقر شده بود؛ دو تلسکوپ برای رصد ماه و یک تلسکوپ برای رصد سیاره زحل. همه به تربیت ماه و زحل را دیدند و مربی نجوم کانون برای آنها درباره ماه، فاصله ستاره‌ها و سیاره‌ها و شرایط سطح ماه و... توضیح‌هایی را داد.

همچنین همزمان با همدان مراکز کبودرآهنگ و شماره ۲ ملایر برنامه رصد ماه را اجر کردند.

در شهرستان کبودرآهنگ بیش از ۲۰۰ نفر از اعضا و افراد علاقه‌مند به علم نجوم به همراه مدیران برخی از ادارات و با همکاری اداره ورزش شهرستان، شورای شهر وجمعیت هلال احمر حضور داشتند.

ویژه‌برنامه «رصد بارش شهاب سنگی برساوشی» با حضور اعضا و والدین آنها و همچنین تعدادی از حلقه‌های میانی کانون ۲ ملایر نیز در محل پژوهش‌سرای نجوم شهید احدی ملایر به منظور آشنایی بیشتر اعضا با پدیده‌های علم نجوم، اخترشناسی و عظمت آسمان شب برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =