کد خبر: 343735
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
بازدید 10
رصد بارش شهابی بَرساوُشی در مرکز علوم و نجوم زنجان

همزمان با اوج گیری بارش شهابی بَرساوُشی در آسمان زیبای شب‌های تابستان، اعضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرکز علوم و نجوم زنجان گرد هم آمدند تا شاهد برگزاری یک شب رصدی باشند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان زنجان، همزمان با اوج گیری بارش شهابی بَرساوُشی در آسمان زیبای شب‌های تابستان، اعضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرکز علوم و نجوم زنجان گرد هم آمدند تا شاهد برگزاری یک شب رصدی باشند. 

در این برنامه که بیش از ۴۰۰ نفر از مشتاقان علم نجوم در آن حضور داشتند، مربیان و اعضای ارشد مرکز تلاش کردند با برپایی کارگاه های عمومی و تخصصی، وجوه مختلف پدیده بارش های شهابی را به مخاطبان در گروه‌های سنی مختلف آموزش دهند.

بارش شهابی بَرساوُشی یکی از مهم‌ترین بارش‌های شهابی سالیانه است که در هر ساعت حدود ۱۰۰ شهاب وارد جو زمین می شود. منشاء این بارش  توده ذرّات برجای‌ مانده از یک دنباله دار به نام سوئیفت تاتل است و معمولاً از بیست و هفتم تیر تا سوم شهریورماه در آسمان قابل رویت است.

طی برگزاری این برنامه اعضای ارشد مرکز علوم و نجوم زنجان با کمک ابزار رصدی میهمانان را به تماشای هلال زیبای تربیع اول ماه دعوت کردند و دوستداران آسمان شب از دریچه دوربین‌های دوچشمی و تلسکوپ‌ها، رصدگر ماه و عوارض سطحی تنها قمر زمین شدند. 

یکی از بخش‌های پرطرفدار این ویژه برنامه رصدی، همچون هر سال، آموزش نحوه کار با نرم افزارهای رایگان ستاره شناسی بود؛ در این بخش مربیان نجوم مرکز با استفاده از نرم افزارهای متنوع نجومی به آموزش نحوه نصب و فعال‌سازی این نرم افزار پرداختند و در ادامه مفاهیمی چون جهت یابی و شناخت صورت های فلکی در عرض‌های مختلف جغرافیایی بر روی کره زمین را آموزش دادند. 

با توجه به حضور پرشور اعضای کودک و نوجوان بهمراه خانواده‌هایشان در این برنامه، بخشی از برنامه اختصاص به قصه‌گویی داشت؛ در این بخش یکی از برگزیدگان جشنواره قصه‌گویی، هادی رفیعی، قصه گوی زنجانی، به سراغ روایتی جذاب از جهان قصه ها رفت و در این شب رصدی لحظاتی مخاطبان را به آسمان قصه‌ها برد.

کودکان و نوجوانانی که میهمان این برنامه بودند در بخش دیگری از برنامه در دو پویش ادبی و هنری ویژه نیز شرکت کردند؛ پویش ادبی "ستاره آرزوها" که به نوشتن دلنوشته‌ها و متون ادبی کوتاه اختصاص داشت و پویش هنری "عکس و مکث" که به عکاسی با موضوع آسمان شب می پرداخت.

در این دو بخش تکمیلی پس از دریافت آثار و داوری توسط مربیان مرکز علوم و نجوم زنجان، به ۱۰ نفر از برگزیدگان این پویش جوایزی اهدا خواهد شد.   

در انتهای برنامه اعضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان با دریافت مدال‌های سحابی و کهکشان،  نشان افتخاری دریافت کردند تا به عنوان سفیران نجوم تجربیات‌شان از تماشای آسمان شب را با دوستانشان به اشتراک بگذارند و تلاش کنند در هر جایی زیر این گنبد افلاک که هستند کمی سر به هواتر باشند و آسمان شب را به اطرافیانشان بیشتر بشناسانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =