کد خبر: 343800
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۵
نوجوان کرمانشاهی عضوی از خانواده بزرگ قاف

در راستای برگزاری باشگاه قاف توسط کانون کشور، با عضو نوجوان کانون کرمانشاه گفتگویی انجام گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، در راستای برگزاری باشگاه قاف توسط کانون کشور، با عضو نوجوان کانون کرمانشاه گفتگویی انجام گرفت.

اعضای باشگاه قاف که ۱۳ تا ۱۶ ساله هستند با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  به مدت سه سال در قالب یک پروژه آموزشی، پرورشی و تربیتی زیر نظر استاد راهنما دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های نقد و بررسی آنلاین را به صورت مداوم می‌گذرانند و هر چند ماه یک بار با اساتید برتر کشوری دوره‌های آموزش حضوری چند روزه دارند.


خودتان را معرفی کنید و پیشینه‌ای از خود و فعالیت‌هایی که داشتید بگویید: من شانا رضایی هستم، شانزده ساله و عضو نوجوانِ کانون پرورش فکری استان کرمانشاه. از ۹ سالگی در کانون عضو شدم و با کمک و تلاش‌های مربیان مهربان، به فعالیت‌های مختلفی از جمله شعر و داستان گرایش پیدا کردم و سعی داشتم که با آنها آشنا بشوم. پس با اشتیاق در کارگاه‌ها و انجمن‌های ادبی کانون شرکت می‌کردم، اما از تابستان سال ۱۴۰۱ شروع به نوشتن شعر به صورت حرفه‌ای کردم. کارگاه‌های شعر مقدماتی و پیشرفته را با تدریس استاد رحمت غلامی در کانون شرکت می‌کردم و در جشنواره‌های کانون و مدرسه مقام‌هایی برای شعر کسب کرده‌ام.

کانون را از دیدگاه خودتان شرح دهید: کانون از نظر من، همان‌طور که از اسمش پیداست مکانی هست برای رشد و پرورش فکر و استعدادهای هنری و ادبی کودکان و نوجوانان است؛ اما این مکان، اصلا شبیه هیچ‌جای دیگر نیست! یعنی در هیچ‌کجا نمی‌شود، جایی شبیه به کانون پیدا کرد، باور کنید! کانون، امن‌ترین مکان برای بچه‌هاست که می‌توانند در آن با آزادیِ هرچه تمام، هیجانات خود را ابراز کنند و توانایی‌های خود را با قلم‌ِ علاقه به نگارش در بیاورند، باشد که در همین مسیر رشد کنند و بر فرازِ ابرها پر بگشایند. 

قاف از کجا آغاز شد و چطور شکل گرفت و نحوه حضور شما در قاف چگونه بود: قاف، جرقه‌ای بود پر از فکر، دانش و اشتیاق. جرقه‌ای که استادان و مسئولین آن‌را پرورش دادند و بزرگ کردند که به دنبال کشف استعدادهای برتر ادبی نوجوان در کانون رفته است‌.
من هم موفق شدم که عضو کوچکی از خانواده بزرگ قاف شوم؛ به این صورت در ابتدا چند نمونه از آثارم را برای کارشناس ادبی کانون فرستادم و بعد ایشان آنها را برای استادان‌ِ قاف فرستاد و در مرحله بعد با من مصاحبه شد و خوشبختانه از این مصاحبه سربلند بیرون آمدم و عضو باشگاه ادبی قاف شدم.

در خصوص قاف توضیح بدهید: قاف، قله ادبیات و فرهنگ است. قله‌ای که نوجوانان شاعر و نویسنده، این ذهن‌های خلاق و دغدغه‌مند قلم به دست، دست در دست و با کوله‌باری از تجربه و دانش به سوی فتح آن می‌شتابند و این نگاهِ کلی من نسبت به قاف است‌. قاف، سرشار از فوایدی است که در حال و آینده خود را نشان می‌دهد. تلاش‌ها و زحمات اساتید و لطف آنان به استعدادهای ادبی، در آینده نزدیک به ثمر خواهد نشست و نوجوانان امروز، جوانانی خواهند بود که ادبیاتِ فردا را به دست می گیرند و از آن بهره می برند.
و همانطور که پیش‌تر عرض کردم، بنده نمونه‌هایی از آثارم را برای بررسی و داوری خدمت اساتید فرستادم و پس از اینکه آنها مورد تایید واقع شدند، من در مصاحبه‌ای شرکت کردم که در آن سوال‌هایی از من پرسیده شد و توانستم اکثر آنها خوب پاسخ بدهم و مصاحبه را قبول شوم. سپس عضو این مجموعه شدم‌.

 بازخورد آن چه طور بوده و چه نتایجی در پی داشته است؟ بازخورد قاف برای من، تا به حال به گونه‌ای بوده که با دیدن هم‌سن و سال‌های خودم که این‌گونه برای ادبیات و شعر وقت می‌گذراند، انگیزه می‌گیرم که استعداد ادبی خود را پرورش دهم و از آنها یاد بگیرم و سعی کنم که خود را به مقاطع بالاتر برسانم. همچنین، مطمئنم که در اردوهایی که برگزار می‌شود قرار است انرژی و انگیزه بیشتری پیدا کنم و از اساتید و اعضا چیزهای زیادی یاد بگیرم و در آخر، من خیلی از مسئولین و استادان قاف تشکر می‌کنم بابت تمام زحماتی که برای نوجوان می‌کشند...

حرف پایانی: در پایان، یک دنیای بزرگ از مجموعه قاف و استادانِ به‌فکر و زحمتکش ممنونم و امیدوارم که این مسیر ادامه داشته باشد تا همگی بتوانیم در کنار هم رشد کنیم و هر روز، جنبه‌های بیشتری از خودمان را دریابیم و آنها را به مخاطبانمان نشان دهیم.

موجیم که آسودگیِ ما عدمِ ماست
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم

#تابستونتو در کانون بساز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =